اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اقامه عزاداری فاطمی آبیکی‌ها با نخستین سالگرد شهدای گمنام

هم‌زمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) و عزاداری فاطمی، نخستین سالگرد دو شهید گمنام در شهر آبیک برگزار شد.

اقامه عزاداری فاطمی آبیکی‌ها با نخستین سالگرد شهدای گمنام

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، برای تشییع شهدای گمنام سال‌ها بود که مسئولان شهرستان آبیک پیگیر این موضوع بودند و شش مکان یعنی میدان مادر، جاده سلامت، شهرک مهر، تپه سبز، اتوبان آبیک و بوستان شهید رجایی پیش‌بینی شد که در نهایت مسئولان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بوستان شهید رجایی را تأیید کرده و به تصویب نهایی رساندند.

با پیگیری‌های مسئولان شهرستان آبیک در 25 فروردین ماه سال گذشته مصادف با سالروز شهادت حضرت زهرا (س)، پیکر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس یکی 33 ساله و دیگری 19 ساله در شهرستان آبیک تشییع و در بوستان شهید رجایی شهر آبیک آرام گرفت.

این دو شهید گمنام از 176 شهیدی بودند که در اسفند ماه سال 91 از شلمچه تفحص شده بودند.

تشییع و خاکسپاری دو شهید گمنام در شهر آبیک توفیق و افتخاری بزرگ برای مردم این شهر شد چراکه از زمان خاکسپاری شهدای گمنام در شهرستان‌ها و استان‌ها نزدیک به 15 سال است که مردم آبیک منتظر چنین روزی بودند.

در خصوص تشییع و خاکسپاری شهدای گمنام در بوستان شهید رجایی، هیئت‌های مختلف، روحانیون، خانواده‌های معزز شهدا و پیشکسوتان بسیجی نیز پیشنهاد داده بودند که البته فضای این بوستان به لحاظ داشتن موقعیت مناسب و تراکم جمعیتی و فضای مورد نظر، بهترین مکان برای تدفین شهدا بود که شهرداری آبیک برای این امر پنج هزار و 300 متر مربع در نظر گرفت.

امروز هم‌زمان با مراسم عزاداری و سوگواری شهادت ریحانه نبی اکرم (ص)، نخستین سالگرد دو شهید گمنام شهرستان آبیک با حضور مردم، مسئولان و هیئت‌های مذهبی این شهرستان در بوستان شهید رجایی و در جوار مزار دو شهید گمنام برگزار شد.

گرچه امروز آسمان بارانی بود و هوا هم کمی سرد ولی کودک، جوان و پیر و زن و مرد از گوشه و اطراف شهر برای مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) و سالگرد دو شهید گمنام آمده بودند؛ گرچه برخی چتر به دست بودند ولی برخی هم بدون توجه به بارش باران بر صورت و تنشان بدون چتر در این مراسم معنوی شرکت کرده بودند.

در میان جمیعت شرکت‌کننده، خانواده‌های معزز شهدا به ویژه خانواده‌های شهدای گمنام آسمانی بی‌نشان نیز حضور داشتند.

امام جمعه موقت شهر آبیک در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: وجه تسمیه شهدای گمنام با حضرت زهرا (س) در گمنامی و بی نام و نشان بودنشان است گرچه برخی از شهدای گمنام مزاری هم دارند ولی معلوم نیست برای کدام دیار و شهر هستند و پدر و مادرشان کیست.

حجت‌الاسلام عبدالصمد رمضانی افزود: در این حدیث امام صادق (ع) که فرمود:« فاطمه، فاطمه نامیده شد چراکه مردم از شناخت آن حضرت عاجز مانده‌اند» گمنامی حضرت فاطمه (س) بارزتر می‌شود.

وی ادامه داد: شهدای گمنام شباهت‌هایی به مادر معنویشان دارند بنابر این اگر مادر شهدا را قدر بدانند، قدر شهدا نیز دانسته می‌شود.

امام جمعه موقت شهر آبیک حضرت زهرا (س) را عصاره خلقت ذکر و خاطرنشان کرد: خدای متعال همه چیز را به برکت وجود مقدسه حضرت زهرا (س) ایجاد و آفریده است بنابر این همان گونه که پدر بزرگوارشان الگو اسوه همه انسان‌ها معرفی شده به تبع آن، حضرت فاطمه (س) نیز برای همه بشریت الگو است.

رمضانی تصریح کرد: بانوان جامعه باید از همه فضائل حضرت زهرا (س) از ولایت‌مداری و بصیرت گرفته تا عفت و پاکدامنی و همسرداری و تربیت فرزندان باید از این بانوی بزرگ اسلام تأسی کرده و الگو بگیرند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به آسانی به دست نیامده و هزینه پای آن داده شده است، توضیح داد: هزینه انقلاب شهدا هستند که مطلوب است آحاد جامعه و مسئولان به فرمایش امام راحل برای باقی ماندن مائده آسمانی انقلاب اسلامی، مرام و راه شهدا را ادامه و یاد و نامشان را گرامی داشته و پاسدار خون شهدا باشند.

پدر یک شهید نیز که در این مراسم شرکت کرده بود و مشغول عزاداری بود به خبرنگار فارس در آبیک گفت: شهدای گمنام تفاوت‌هایی با دیگر شهدا دارند که زبان از بیان آن قاصر و گویای آن نیست.

رحمان رضایی افزود: پدران و مادرانی هستند که هنوز منتظر فرزندانشان هستند تا نام و نشانی از آنان به دستشان برسد ولی افسوس که خبری از فرزندشان ندارند.

وی ادامه داد: وظیفه دانستیم که در این مراسم معنوی شرکت کنیم و با هم‌زمان با اقامه عزا برای حضرت فاطمه (س)، در نخستین سالگرد دو شهید گمنام شرکت کنیم.

این پدر شهید اذعان داشت: شهدا به تأسی از امام حسین (ع) به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل رفته تا اهداف قیام  این امام همام پابرجا مانده و در جامعه پیاده شود.

رضایی اضافه کرد: مردم و مسئولان باید گوش به فرمان دستورات و منویات مقام معظم رهبری بوده و پشت سر ایشان حرکت کنند.

حضرت زهرا (س) سرباز فداکار جبهه حق بود

مسئول تشکل‌های دینی، هیئت‌های مذهبی و کانون‌های مساجد اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک که در این مراسم شرکت کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک با ذکر اینکه حضرت زهرا (س) سرباز فداکار جبهه حق بود، اظهار کرد: حضرت صدیقه کبری (س) حق را تشخیص داد، برای حق قیام کرد و جانش را فدا کرد تا حق و حقانیت مشخص و پایدار بماند.

حجت‌الاسلام علی جبارزاده افزود: امروز وظیفه و تکلیف مردم این است که حق‌مداری و ولایت‌مداری را در جامعه ترویج دهند.

وی ادامه داد: گمنامی و ناشناخته بودن جایگاه، مقام و منزلت و صبر حضرت زهرا (س) و نیز احتمالات روزهای شهادت ایشان از روی حساب و کتاب است همان گونه که شب قدر در سه شب تعیین شده و به خاطر عظمتش مشخص نیست چه شبی است، گمنامی و ناشناخته بودن حضرت زهرا (س) نیز حقیقتی ارزشمند است.

این مسئول تصریح کرد: اینکه در سه مکان برای حضرت زهرا (س) دعای زیارت قرائت می‌شود بیانگر حقانیت اهل بیت (ع)، شیعه و جایگاه حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) است.

مسئول تشکل‌های دینی، هیئت‌های مذهبی و کانون‌های مساجد اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک بیان کرد: شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدای گمنام را در تقسیم‌بندی‌ها می‌توان نماد شهدای کربلا و یا نماند یاران امام زمان (عج) عنوان کرد که مقامشان ارزشمند است و طبق روایتی حمایت از پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) را کسب کردند.

جبارزاده افزود: اگر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ترویج و گسترش یابد چنان شور و شوقی در بین مردم به ویژه جوانان ایجاد می‌شود که می‌توانند یار خوب و وفاداری برای ولایت شوند.

به گزارش فارس، در دهه فجر سال گذشته با حضور مسئولان شهرستان آبیک از عبدالحسین داداشی فرماندار شهرستان آبیک، حمزه برین فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک، حسن نظافتی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، علیرضا امامقلیان شهردار آبیک گرفته تا حجت‌الاسلام سید جلال حسینی رئیس اداره تبلیغات اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر آبیک و خانواده‌های معزز شهدا کلنگ احداث المان شهدای گمنام به زمین زده شد.

افتتاح المان شهدای آبیک در شش ماه آینده

معاون عمرانی شهردار آبیک که در مراسم امروز حضور داشت در خصوص آغاز عملیات اجرایی المان شهدای گمنام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک ابراز داشت: در اسفند ماه سال گذشته زمین مورد نظر برای احداث المان شهدای گمنام به پیمانکار تحویل داده شد که مقرر شده از روز 16 فروردین ماه جاری عملیات اجرایی پروژه المان شهدای گمنام را آغاز کند.

مصطفی نریمانی افزود: برای احداث المان شهدای گمنام شهر آبیک دو میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده و میزان سقف قرارداد با پیمانکار نیز همین مبلغ است.

وی ادامه داد: تا سه ماه آینده اسکلت، گنبد و زیرسازی المان دو شهید گمنام آماده شده و تا سه پس از آن نیز، پروژه تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

این مسئول تصریح کرد: وجود دو شهید گمنام نعمت بزرگی است که مردم با زیارت ایشان به یاد شهدای کربلا افتاده و یادشان را زنده می‌کند.

در این مراسم، مردم همگام با دسته‌ها و هیئت‌های مذهبی به عزاداری و سینه‌زنی در عزای حضرت زهرا (س) در جوار دو شهید گمنام پرداخته و در سوگ دردانه حضرت رسول (ع) اشک ماتم ریختند.

همچنین مردم به یاد شهدای گمنام سینه‌زنی و مداحی کرده و اشک ماتم ریختند و به فضای عزاداری فضای معنوی‌تر و عطرآگین بخشیدند.

مردم با حضور در مراسم شهادت حضرت فاطمه (س) و سالگرد شهدای گمنام ثابت کردند که پیرو اهل بیت (ع) بوده و هستند و با تجدید میثاق با شهدای گمنام، راه آنان را ادامه و یاد و نامشان را زنده نگه می‌دارند.

=============

گزارش از هاجر عبداللهی

=============

انتهای پیام/77006/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول