اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت امنای محبان الزهرا(س) بیرجند مطرح کرد

نقش زنان در احداث ساختمان هیئت محبان الزهرا(س) بیرجند

نقش زنان در احداث ساختمان فعلی هیئت محبان الزهرا(س) بیرجند یکی از نکات ظریفی بود که عضو هیئت امنای محبان الزهرا(س) بیرجند ظهر امروز در جلسه عزاداری سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به آن اشاره کرد.

نقش زنان در احداث ساختمان هیئت محبان الزهرا(س) بیرجند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، ظهر امروز هیئت محبان الزهرا(س) میزبان هزاران نفر از مردم عزادار فاطمی بود. جمعیت عزاداری که امروز به این هیئت آمده بودند در تاریخ این هیئت بی‌نظیر بود، به طوری که در پایان این مراسم ازدحام جمعیت موجب شد خروج مردم یک ساعت به طول بینجامد.

 

عضو هیئت امنای محبان الزهرا(س) بیرجند در بخش پایانی مراسم عزاداری ظهر امروز تاریخچه‌ای از تشکیل این هیئت را برای عزاداران بازگو کرد.

نکته بسیار ظریفی که در سخنان اسدالله نجف‌زاده وجود داشت، نقش نقش زنان در احداث ساختمان هیئت محبان الزهرا(س) بیرجند بود.

نجف‌زاده گفت: ساختمان فعلی هیئت در حالی ساخت آن آغاز شد که تمام کسانی که امضای نهایی را در واگذاری و فروش زمین‌های هیئت می‌کشیدند زنان بودند.

وی افزود: کمک‌های دولتی نسبت به این هیئت بسیار ناچیز بوده و فضای زیبای امروز هیئت محبان‌الزهرا با کمک مردم تامین شده است.

خبرگزاری فارس در 25 آبان سال 92 گفت‌وگویی با اسدالله نجف‌زاده منتشر کرده بود که تاریخچه این هیئت را نشان می‌دهد.

*فارس: هیئت محبان الزهرا(س) از چه سالی و توسط چه کسانی تأسیس شد؟

نجف‌زاده: هیئت محبان الزهرا(س) از سال 1406 هجری قمری حدود 28 سال قبل تأسیس شد و از جمله مؤسسان آن می‌توان حاج سعید صباغی، سید مرتضی چهره‌آسا، حاج فرهاد نجاتی ، حاج هادی میرنجاتی، حاج مهدی راستگو مقدم و اینجانب را نام برد. لازم به ذکر است که هیئت مورد نظر قبل از این‌که به عنوان هیئت مطرح باشد به عنوان تکیه و حسینیه مشغول فعالیت بوده که شهید بزرگوار مسعود تواضع در تأسیس آن تلاش فراوان کردند.

* فارس: مراسم هیئت در ابتدا به چه صورتی و در کجا برگزار می‌شد و علت استقبال کم‌نظیر مردم از برنامه‌های هیئت از ابتدا تاکنون چه بوده است؟

نجف‌زاده: مراسم هیئت ابتدا در ساختمانی قدیمی و موقوفه در محل چهار درخت بیرجند برگزار می‌شد که با آماده شدن دو طبقه از ساختمان جدید هیئت واقع در میدان شهدا از حدود یکسال قبل به مکان جدید منتقل شده است و به نظر حقیر داشتن صداقت و توکل به خدا و تأکید بر قرآن و ادعیه در کنار مداحی و نوکری کردن شورای هیئت نه ریاست و از همه مهمتر لطف خدا و اهل البیت(ع) در کنار دورنگری و حضور شورا در خط مقدم کارهای مختلف هیئت می‌تواند از علل استقبال مردم باشد.

* فارس: ساختمان جدید هیئت از چه زمانی ساخته شده و هزینه‌های آن از چه محلی تأمین می‌شود؟

نجف‌زاده: خرید زمین‌ها که دو منزل و یک قطعه زمین بود از سال 72 تا 78 به طول انجامید که  مجموع مساحت آن پس از عقب‌نشینی یک‌هزار و 650 متر مربع است. عملیات خاکبرداری سال 80 آغاز و عملیات ساخت و ساز از سال 82 آغاز شده که البته هنوز ادامه دارد و به جز مبلغی ناچیز، تمام مخارج آن از کمک‌های مردمی تأمین شده است.

* فارس: لطفاً برنامه‌های ویژه محرم و صفر را در هیئتی که شما در آن فعالیت می‌کنید تشریح کنید.

نجف‌زاده: برگزاری مراسم علم‌بندان در آخرین روز از ماه ذی‌الحجه و در آستانه محرم الحرام، آغازگر مجالس محرم و صفر هیئت است روز دوم محرم حرکت نمادین قافله شترها با نظمی خاص در خیابان‌های مرکزی شهر صورت می‌گیرد که نمادی از قافله غم‌زده کربلاست و بسیار تأثیرگذار است در ضمن از شب نخست تا دوازدهم محرم از سخنرانان برجسته بهره می‌بریم و سپس عزاداری خاص صورت می‌گیرد. در ماه محرم و صفر هر روزه مراسم زیارت عاشورا با حضور جمعیت کثیری از عاشقان ابا عبداله‌الحسین(ع) برگزار می‌شود که البته روز اربعین حسینی زیارت عاشورا با 100 لعن و 100 سلام به همراه زیارت اربعین قرائت می‌شود.

* فارس: سخن پایانی شما؟

نجف‌زاده: در خاتمه از فرصت استفاده نموده از عاشقان حسینی و همشهریان عزیز، به ویژه جوانان بافرهنگ و ساعی که با حضور خود جلوه‌های ماندگار در ایام عزاداری بجا می‌گذارند و تمام کسانی که به هر نحو ممکن در برگزاری مراسمات هیئت ما را یاری  و کمک مالی کردند و سایر هیئت‌ها که آگاهانه عزاداری می‌کنند تقدیر و تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/2248/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول