اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ترویج سبک زندگی اسلامی با تبیین سیره زندگی حضرت زهرا (س)

قشرهای مختلف مردم با الگوبرداری از ویژگی‌های اخلاقی حضرت زهرا (س) می‌توانند سبک زندگی اسلامی را در خانواده نهادینه کنند.

ترویج سبک زندگی اسلامی با تبیین سیره زندگی حضرت زهرا (س)

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، نام مادر حضرت زهرا (س) خدیجه و پدرش حضرت محمد (ص) و دارای القاب متعددی مانند مبارکه به معنای با خیر و برکت، طاهره به معنای پاک و پاکیزه، راضیه به معنای راضی به قضا و قدر الهی، بتول به معنای بریده و دور از ناپاکی، صدیقه به معنی کسی است که به جز راستی چیزی از او صادر نمی شود و مرضیه یعنی مورد رضایت الهی است.

زهرا به معنای درخشنده است و فاطمه در لغت به معنی بریده شده و جدا شده می‌باشد و علت این نامگذاری آن بر طبق احادیث نبوی به دلیل این است که پیروان فاطمه (س) به سبب او از آتش دوزخ برکنارند.

حضرت فاطمه (س) در مکه به دنیا آمد و او را خیر کثیر و باعث گسترش نسل پیامبر اکرم (ص) می‌دانستند که سرانجام این بانوی بزرگوار بر اثر شدت ضربات و لطماتی که بر اثر هجوم به خانه‌ او وارد شده بود، بیمار شد و در بستر بیماری افتاد و در روز سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری در سن 18 سالگی و 95 روز پس از رحلت پدرش به شهادت رسید.

حضرت فاطمه (س) در نزد مسلمانان برترین بانوی جهانیان است و در بین زنان کسی دارای مقامی والاتر از ایشان نیست، پس شناخت سیره زندگی او از ارزش بسزایی برخوردار است چرا با دقت در ویژگی‌های این بانوی بزرگوار می‌توان به عالی‌ترین مقام انسانیت رسید.

در قرآن کریم هم آیات متعددی مانند آیه‌ی تطهیر، آیه مباهله، آیات آغازین سوره دهر و سوره در بیان مقام والای ایشان نازل شده که این مهم تاکید بر مقام والای ایشان است.

باید گفت حضرت زهرا (س) فضیلت‌ها و ویژگی‌های بی‌شماری دارد که قشرهای مختلف جامعه در زمینه‌های مختلف اجتماعی، خانوادگی، همسرداری و اقتصادی می‌توانند از ایشان الگوگیری کنند که تحقق این مهم  نقش بسزایی در رفع مشکلات زندگی آنان دارد.

حجت‌الاسلام علی عباسی معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه قزوین در خصوص ویژگی‌های حضرت زهرا (س) به خبرنگار فارس گفت: ایشان کامل‌ترین و بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی است که آحاد جامعه با الگوگیری از این بانوی بزرگوار می‌توانند این سبک را در زندگی خود پیاده کنند که تحقق این مهم موجب برطرف شدن بیشتر مشکلات زندگی در خانواده و جامعه می‌شود.

وی بیان کرد: رعایت حجاب و عفاف از جمله ویژگی‌های حضرت زهرا (س) است و ایشان حجاب خود را با حضور در صحنه‌های مختلف اجتماعی و حتی در برابر مرد نابینا حفظ می‌کرد که این مهم بیانگر شأن و منزلت یک زن کامل اسلامی است.

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه قزوین افزود: در این راستا باید مسئولان مربوطه اهمیت و حفظ رعایت حجاب در جامعه را با به‌کارگیری شیوه‌های مختلف به آحاد جامعه تبیین کنند تا با ترویج حجاب فتنه‌ها و دسیسه‌های آنها خنثی شود.

وی ادامه داد: مدارس یکی از مهمترین مراکز ترویج حجاب است و مسئولان مربوطه باید دانش‌آموزان را بیشتر با اهمیت حفظ حجاب آشنا کنند تا آنان در برابر آسیب‌های اجتماعی بیمه شوند.

عباسی اظهار داشت: صدا و سیما بینندگان بی‌شماری دارد و می‌تواند با تدوین و پخش فیلم‌هایی اهمیت حفظ حجاب را در بین قشرهای مختلف جامعه به نحو مطلوبی تبیین کند تا شناخت آنان از رعایت حجاب ارتقا یابد.

این مسئول ابراز داشت: روحانیون نیز باید در راستای ترویج حجاب مطالبی را در مساجد بیان کنند تا شناخت آحاد جامعه با آثار و برکات این مهم ارتقا یابد که تحقق این مهم نیز می‌تواند موجب کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی و خانوادگی در بین مردم می‌شود.

وی یادآور شد: زنان جامعه ما با الگوگیری درست از حضرت زهرا (س) می‌توانند در تربیت فرزندان و مدیریت خانواده موفق باشند و آرامش را در زندگی خود ایجاد کنند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه قزوین خاطر نشان کرد: این بانوی بزرگوار بهترین اسوه از جانب خداوند متعال برای هدایت جامعه است بر این اساس هر فردی که می‌خواهد در صراط مستقیم گام بردارد باید از این بانوی بزرگ اسلام برای یک زندگی خوب الگوگیری کند.

عباسی یادآور شد: باید مسایل دینی و اعتقادی با اجرای برنامه‌های مختلف بیشتر در بین مردم تبلیغ شود تا بتوانیم در برابر جنگ نرم دشمنان که بی حجابی را ترویج می‌دهند مبارزه کرده و نقشه‌های شوم آنان را خنثی کنیم.

این مسئول بیان کرد: دشمنان اسلام با فراهم کردن سرگرمی‌های کاذب می‌خواهند جوانان جامعه را بی‌اراده کنند که در این زمینه باید قشرهای مختلف مردم به ویژه جوانان هوشیار باشند.

حجت‌الاسلام علی قابل رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین در خصوص ویژگی‌های حضرت زهرا (س) به خبرنگار فارس گفت:  آشنا شدن زنان با سیره زندگی حضرت زهرا (س) موجب کاهش مشکلات و افزایش اخلاق معنوی در خانواده می‌شود.

وی افزود: زنان جامعه با الگوگیری ویژگی‌های حضرت زهرا (س) مانند همسرداری و خانه‌داری می‌توانند وظایف خود را بدرستی در قبال شوهر و فرزندانشان انجام بدهند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان کرد: همچنین مطیع بودن در برابر شوهر از دیگر ویژگی‌های حضرت زهرا (س) بود که زنان جامعه باید در عملی کردن آن در زندگی خود تلاش کند تا بتواند محیط آرامی را در خانواده ایجاد کند.

این مسئول مطرح کرد: زنان جامعه امروز کتاب‌های مختلفی پیرامون سبک زندگی اسلامی، نحوه همسرداری و خانه‌داری مطلوب در خانواده مطالعه کنند تا بتوانند وظایف خود را به درستی در خانواده انجام بدهند.

قابل اظهار داشت: حضرت زهرا (س) 9 سال با امام علی (ع) زندگی کرد ولی در این مدت چیزی خارج از توان این امام بزرگوار درخواست نکرد که این مهم بیانگر ساده‌زیستی و تواضع ایشان در خانواده بود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) از خودپسندی و خودنمایی پرهیز می‌کرد چرا که معتقد بود بندگی کردن واقعی در برابر خداوند متعال نشانه رشد و شخصیت انسان‌ها و رسیدن آنها به کمال الهی است.

این مسئول یادآور شد: در این دین به زنان سفارش شده که به اندازه توان مالی شوهر از آنها درخواست تامین نیازهای زندگی داشته باشند و از هر گونه تجمل‌گرایی به شدت پرهیز کنند تا خانواده توام با صمیمت و محبت داشته باشند.

وی اشاره کرد: ایستادگی، صبر و تحمل در برابر مشکلات زندگی از ویژگی‌های حضرت زهرا (س) است که آشنا شدن زنان جامعه با نحوه زندگی این بانوی بزرگوار می‌تواند شیوه چگونه صبور بودن در برابر مشکلات را به آنان بیاموزد که تحقق این مهم برطرف کننده مشکلات بی‌شماری در خانواده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه چشم هم چشمی به شدت در دین اسلام منع شده و پرهیز از این عمل زشت از ویژگی‌های حضرت زهرا (س) بود، افزود: این بانوی بزرگوار بسیار ساده زیست بودند و به امور دنیوی توجهی نداشتند و در حدی نیازهای زندگی خود را تأمین می‌کرد که خداوند متعال به آن سفارش کرده بود.

قابل ابراز داشت: زنان جامعه با الگوگیری از حضرت زهرا (س) می‌توانند از چشم هم چشمی و حسادت به یکدیگر پرهیز کنند که تحقق این مهم موجب رفع بیشتر مشکلات در خانواده می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: دفاع از ولایت از دیگر ویژگی‌های زندگی حضرت زهرا (س) بود که سرانجام این بانوی بزرگوار در راه دفاع از ولایت مجروح شد و به شهادت رسید.

طبق این گزارش الگوبرداری مردم از سیره زندگی حضرت زهرا (س) می‌تواند موجب ترویج سبک زندگی اسلامی و کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در خانواده و جامعه شود که بر این اساس باید قشرهای مختلف مردم در تحقق این مهم مصمم‌تر باشند و همچنین مسئولان مربوطه در این راستا اقدامات و برنامه‌های جدی‌تری برای آنان برگزار کنند.

انتهای پیام/77009/ل40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول