اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کارگروه قزوین + 20 عنوان کرد

توسعه قزوین به قیمت مرگ باغات/ تقویت ریه‌های قزوین با توسعه باغستان‌ها

رئیس کارگروه قزوین + 20 گفت: توسعه افقی شهر و گسترش مشاغل مزاحم همواره به عنوان یک تهدید جدی برای باغات قزوین محسوب می‌شود.

توسعه قزوین به قیمت مرگ باغات/ تقویت ریه‌های قزوین با توسعه باغستان‌ها

علی ظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: باغات سنتی پیرامونی شهر قزوین همواره به عنوان یکی از شناسنامه‌های شهر قزوین در طول ادوار گذشته مطرح بوده است.

رئیس کارگروه قزوین + 20 شهرداری قزوین یادآور شد: شکل‌گیری و توسعه باغات در زمان‌های پیشین با توجه به نیاز مردم و شرایط اقلیمی خاص قزوین صورت گرفته که با تغییر و تحولات اجتماعی و اقتصادی کشور در قرن حاضر به خصوص دهه‌های اخیر توسعه زندگی ماشینی و تأسیس کانون‌های صنعتی و خدماتی در منطقه و اطراف شهر و جابجایی منابع اقتصاد شهری نابودی باغات با روندی شتابان همراه با کاهش سطوح گذشته آن کاملاً چشمگیر است.

وی ادامه داد: این در حالی است که شهر قزوین بیشتر از هر زمان دیگر به این میراث بزرگ نیازمند بوده و هر اقدامی که موجب تقویت ریه‌های شهر؛ یعنی باغات شود، امری لازم و پسندیده است.

ظاهری افزود: آمارها مساحت باغات پیرامونی شهر قزوین را تا شش هزار هکتار اعلام کرده‌اند که البته در دو دهه اخیر کاهش مساحت از سه هزار هکتار به دو هزار و 500 هکتار کاملاً مشهود است که از این میزان یک هزار و 500 هکتار برگشت‌پذیر و یک هزار هکتار در معرض نابودی است.

وی یادآور شد: وجود 460 کیلومتر نهرهای اصلی و فرعی و توزیع حق آب راه‌ها بر اساس طومار 700 ساله و تنوع زیستی و تشکیل بانک ژنتیک گیاهی و ... حاکی از وسعت و اهمیت مجموعه باغات به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواریث گذشته قزوین مطرح است.

ظاهری بیان داشت: پرداختن به مقوله حفظ و احیای باغات نیاز به اقدامات مستمر و مشخص و تقسیم شده بین دستگاه‌های اجرایی مختلف دارد که البته با فرهنگ‌سازی لازم در لایه‌های اجتماعی شهروندان منطقه در جهت نگهداری بهتر باغات بسیار اثربخش خواهد بود ولی از آنجا که شهر در بیشتر لبه‌هایش همجوار باغات است، توسعه افقی شهر و گسترش مشاغل مزاحم همواره به عنوان یک تهدید جدی برای باغات محسوب می‌شود.

رئیس کارگروه قزوین + 20 شهرداری قزوین در خصوص راه حل‌های حفظ این باغات اظهار داشت: از جمله راه‌حل‌ها می‌توان به وجود سازمان مستقل برای مدیریت و نگهداری باغات به دست باغداران و صاحبان اصلی و مدیریت مستمر و پایداری در اجرای سیاست‌ها و طرح‌های مصوب، افزایش سهم آب باغات از کانال طالقان و چاه‌های موجود، جلوگیری از تأسیس کاربری‌های نامناسب و مزاحم در لبه‌های شهری و جاده‌های عبوری و جلوگیری از محصور کردن بی‌مورد باغات توسط مالکان اشاره کرد.

انتهای پیام/77014/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول