اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

افزایش گازرسانی به روستاهای قزوین

طبق وعده‌های حسینی، نماینده مردم قزوین در مجلس و همچنین تلاش‌های امور عمرانی استانداری قزوین و شرکت گاز؛ توسعه گازرسانی به روستاهای قزوین صورت گرفت.

افزایش گازرسانی به روستاهای قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، گاز یکی از نعمت‌های الهی است که در ابعاد مختلف زندگی از سوخت منازل برای گرم کردن منازل گرفته تا استفاده آن در نیروگاه‌ها و مراکز بزرگ تولیدی کاربرد دارد.

امروزه گاز نقش تأثیرگذاری در صنعت ایفا می‌کند و کشورهایی که منابع گازی در اختیار دارند نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند.

کشور ایران با توجه به موقعیت خود در بحث منابع نفت و گاز در منطقه و جهان حرف‌های زیادی را به عنوان یکی از تولیدکنندگان این سرمایه خدادادی برای گفتن دارد.

سیاست انرژی کشور امروزه بر مبنای بهره‌گیری هرچه بیشتر از منابع گاز طبیعی با تکیه بر تلاش متخصصان ایرانی و افزایش سهم گاز در سبد انرژی از طریق توسعه شبکه داخلی گاز رسانی و ارتقای جایگاه ایران در صادرات گاز به بازارهای بین المللی شکل گرفته تا از این رهگذر صرفه‌جویی اساسی در مصرف نفت خام و فرآورده‌های نفتی مایع حاصل شده و در نتیجه درآمدهای صادراتی کشور به صورت چشم‌گیری افزایش یابد.

در این میان شرکت‌های گاز استانی با گسترش و توسعه شبکه گاز رسانی در بین بافت‌های شهری و روستایی استان‌های کشور و تهیه و توزیع گاز مورد نیاز مصرف‌کنندگان صنعتی، تجاری و خانگی سهم بزرگی را در رفع نیاز متقاضیان گاز طبیعی ایفا می‌کند.

بررسی عملکرد شرکت گاز استان قزوین از سال 88 تا سال 91 نشان می‌دهد که در سال 91 در شاخص مربوط به تعداد روستاهای تحت پوشش گاز طبیعی با 83 درصد افزایش، در شاخص تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی برخوردار از گاز با 57 درصد افزایش، در شاخص تعداد مشترکان گاز صنعتی و کشاورزی نیز با 41.5 درصد افزایش نسبت به سال 88 موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده است.

فتحعلی نجفی مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین در این خصوص اظهار داشت: همچنین در سال 91 در رابطه با تعداد خانوارهای تحت پوشش گاز با 28.6 درصد رشد و در خصوص درصد کل جمعیت تحت پوشش گاز طبیعی نیز با 23.5 درصد رشد نسبت به سال 88 تلاش شده است.

وی اضافه کرد: در خصوص گاز رسانی به روستاهای استان قزوین، در سال 88 به 34 روستا گازرسانی صورت گرفته است که در سال 89 به 38 روستا افزایش یافته است، در سال 90 و 91 نیز به ترتیب به 52 و 26 روستا عملیات گازرسانی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین تصریح کرد: همچنین گازرسانی به صنایع و واحدهای عمده در سال 88، 237 واحد بوده است که در سال 89 به 320 واحد عمده رسیده است و در سال 90 نیز تعداد 340 عملیات گازرسانی به صنایع و واحدهای عمده انجام شده است.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت گازرسانی به روستاهای دور افتاده استان به خبرنگار فارس گفت: با جدیت پیگیر گازرسانی به مناطق دو افتاده و صعب‌العبور مانند الموت هستم.

وی ادامه داد: بی‌تردید امروز علاوه بر ارائه خدمت به مردم در این راستا باید فرهنگ‌‌سازی مصرف بهینه نیز در کشور شکل بگیرد چراکه مصرف سوخت در کشور ما بیشتر از سایر کشورها است که باید این روند اصلاح شود.

نجفی مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین نیز خاطرنشان کرد: در بخش گازرسانی به شهرها نیز در سال‌های 88 تا 91 فقط در سال 89 به یک شهر صورت گرفته است؛ در گروه اشتراک‌پذیری نیز در سال 88 تعداد 20 هزار و 846 اشتراک، در سال 89 تعداد دو هزار و 422 اشتراک، در سال 90، 28 هزار و 724 اشتراک و در سال 91 نیز تعداد 26 هزار و 60 اشتراک در عضویت شبکه گاز رسانی استان قزوین درآمده‌اند.

اما از شاخص‌های عمده گاز استان قزوین تعداد روستاهای تحت پوشش گاز طبیعی است که در این زمینه نیز آمار قابل توجهی موجود است.

منوچهر حبیبی معاون عمرانی استاندار قزوین در این خصوص تصریح کرد: در سال 88 تعداد 127 روستا در استان قزوین گازرسانی شده است که در سال 89، 165 روستا، در سال 90، 217 روستا و در سال 91، 233 روستا تحت پوشش گاز طبیعی در استان قزوین قرار گرفته است که درصد رشد این گازرسانی به روستاها برابر با 83 درصد است.

وی اضافه کرد: تعداد شهرهای تحت پوشش گاز در استان قزوین نیز در سال 88، 21 شهر، در سال‌های 89 تا 91 نیز 22 شهر تحت پوشش گاز طبیعی قرار گرفته است.

نجفی مدیرعامل شرکت گاز قزوین یادآور شد: تعداد مشترکان گاز از دیگر شاخص‌های عمده شرکت گاز استان قزوین به شمار می‌آید که در سال 88 تعداد 216 هزار و 494، در سال 89، 240 هزار و 716، در سال 90، 268 هزار و 963 و در سال 91 تعداد مشترکان گاز استان به 295 هزار و 27 نفر رسیده است که نرخ رشد این گروه طبق آمار معادل 36 درصد طی چهار سال است.

طبق آمار ارائه شده توسط حبیبی معاون امور عمرانی استاندار قزوین، تعداد خانوارهای تحت پوشش شرکت گاز استان قزوین نیز در سال 88، 267 هزار و 770، در سال 89، 290 هزار و 468 خانوار، در سال 90، 317 هزار و 333 خانوار و در سال 91 تعداد 344 هزار و 440 خانوار بوده است.

میزان مصرف گاز در استان قزوین نیز به واسطه این توسعه، طی این چهار سال رشدی برابر با 2.7 درصد داشته است به طوری که در سال 88 میزان مصارف گاز در استان قزوین برابر با سه هزار و 738 میلیون متر مکعب، در سال 89 چهار هزار و 114 میلیون متر مکعب، در سال 90 نیز سه هزار 820 میلیون متر مکعب و در سال 91، سه هزار و 838 میلیون متر مکعب گاز مصرف شده است.

در این رابطه منوچهر حبیبی معاون امور عمرانی استاندار قزوین اظهار داشت: مدیران دستگاه‌های اجرایی در استان قزوین و همچنین دیگر نهادهای مرتبط باید با مدیریت درست و صحیح از مصرف بیش از حد گاز جلوگیری کنند.

گفتنی است این رشد مصرف گاز در استان قزوین در زمانی اتفاق می‌افتد که طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور در حال اجراست ولی با این حال مصرف گاز در استان افزایش داشته است که باز جای خالی فرهنگ‌سازی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین در رابطه با مصارف گاز اظهار داشت: میزان مصرف روزانه گاز در استان قزوین برابر با 10 میلیون متر مکعب است که با توجه به سردی مقطعی در استان این میزان به 11 میلیون متر مکعب نیز خواهد رسید و باید با توجه به امکان قطعی گاز در استان در مصرف بهینه گاز تلاش تمام مردم لحاظ شود.

از دیگر شاخص‌های عمده شرکت گاز استان قزوین می‌توان به تعداد مشترکان گاز صنعتی و کشاورزی اشاره کرد که در سال 88 مشترکان این بخش یک هزار و 486 بوده است، در سال 89 این تعداد به یک هزار و 781 مشترک و در سال‌های 90 و 91 به دو هزار و 103 مشترک گاز صنعتی و کشاورزی رسیده است که این بخش با رشدی معادل 41.5 درصد مواجه بوده است.

همچنین طی سال‌های 88 تا 91 طول شبکه‌گذاری در سال 88، سه هزار و 338 کیلومتر، در سال 89، سه هزار و 836 کیلومتر، در سال 90، چهار هزار و 278 کیلومتر و در سال 91 طول این شبکه گذاری دو هزار و 578 کیلومتر بوده است که درصد تغییرات این گروه برابر با 22.8- درصد است.

امید است ضمن افزایش خدمات‌ و همچنین گازرسانی به مردم استان قزوین، شاهد کاهش مصرف گاز در استان نیز باشیم.

بی‌تردید گاز نیز از منابع طبیعی است که میراث فرزندانمان محسوب می‌شود و باید در حفظ آن بیش از پیش مسئولان فرهنگ سازی و مردم تلاش کنند.

انتهای پیام/77013/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول