اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کارگروه قزوین + 20 عنوان کرد

استفاده از طرح مسکن مهر در نوسازی بافت فرسوده قزوین

رئیس کارگروه قزوین + 20 گفت: استفاده از ظرفیت طرح مسکن مهر در احیا و نوسازی بافت‌های شهری قزوین یکی از راه‌ حل‌های احیای بافت فرسوده این شهر است.

استفاده از طرح مسکن مهر در نوسازی بافت فرسوده قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شهر قزوین به عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی همواره مورد توجه مردم در داخل و خارج کشور بوده است که این موضوع ناظر بر اهمیت و جایگاه قزوین در تاریخ و تمدن کشور از زمان تأسیس یعنی دوره شاپور دوم تاکنون است.

وجود بافت‌های دارای میراث از ادوار گذشته «دوره باستانی، دوره تاریخی میانه و دوره معاصر» در محلات قدیمی قزوین بخش قابل ملاحظه‌ای از کالبد شهری را شامل می‌شوند که غبار فرسودگی همراه با تغییر و تحولات اجتماعی موجب نابسامانی و نزول شاخص‌های کیفی زندگی شهری در این محلات شده است.

توسعه افقی شهر در دهه‌های اخیر هم حوزه‌های مسکونی نوظهور فرسوده و فاقد استانداردهای زندگی شهری را در برخی نقاط ایجاد کرده که عدم برخورداری برخی ساختمان‌ها از ایمنی و استحکام لازم که موجب نقصان در ارائه خدمات شهری مناسب به آنها شده است.

در این راستا و برای آشنایی بیشتر با اقدامات انجام شده در این خصوص گفت‌وگویی ترتیب دادیم با علی ظاهری رئیس کارگروه قزوین + 20 که در ادامه می‌آید.

فارس: چه برنامه‌ریزی‌هایی در خصوص احیای بافت‌های تاریخی و فرسوده شهر قزوین در این کارگروه صورت گرفته است؟

از جمله برنامه‌ریزی‌ها می‌توان به طراحی و ساماندهی بافت قدیم و تاریخی قزوین، احیای بافت‌های فرسوده، توسعه و ساماندهی امامزاده حسین (ع) و پیرامون آن، توسعه، احیا و ساماندهی بافت تاریخی مرکزی قزوین با محوریت مسجد النبی و بازار، احیا و ساماندهی و توسعه دولتخانه صفوی (باغ فرهنگی) و احداث باغ مشاهیر اشاره کرد.

فارس: چه موضوعاتی در این خصوص در جلسات کارگروه قزوین + 20 مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است؟

برخی از موضوعاتی که در جلسات مختلف کارگروه بطور تفضیل مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته ارزش‌های فرهنگی، تاریخی، آئینی مذهبی، سیاسی اجتماعی اقتصادی، شهری و معماری، توانمندسازی ساکنان جهت ایجاد احیای بافت‌ها، استفاده از توان بخش خصوصی در موضوع آزاد سازی‌ها در بافت‌های فرسوده و حریم‌های سه گانه مصوب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

همچنین هویت محلات قدیمی، ناامن بودن ساختمان‌ها در مقابل زلزله و بلایای طبیعی و مناسب سازی محیطی و ترافیکی و خدمات رسانی به بافت‌ها، طراحی شهری و محله‌ای، جایگاه و نقش شورای عالی بافت، نماسازی بدنه‌های شهری، احیای برج و باروی شهر و دروازه‌ها و فرهنگ سازی و تغییر دادن دیدگاه مردم و مسئولان در برخورد و مداخله در بافت‌های میراثی از دیگر موضوعات است.

از دیگر مواردی که در این کارگروه مورد برسی قرار گرفته است می‌توان به مداخلات کالبدی در بافت‌های فرسوده، مطالعه سلامت، زندگی و بالا بردن کیفیت زندگی در بافت‌ها، اجتناب از برخورد موزه‌ای در مداخله در بافت‌های میراثی و استفاده از ظرفیت طرح مسکن مهر در احیا و نوسازی بافت‌های شهری اشاره کرد.

فارس: در خصوص مرمت و نوسازی ساختمان‌هایی که موجب مخدوش شدن بصری نماها در بافت‌های تاریخی شده است چه پیشنهادهایی دارید؟

هر ساله توسط مالکان و کسبه ساختمان‌های واقع در خیابان‌های اصلی واقع در محور فرهنگی تاریخی قزوین اقداماتی برای مرمت و نوسازی نماها، تابلوها و ویترین‌ها می‌شود که گاها بسیار پرهزینه ولی مصالح مصرفی و فرم و شکل اقدامات اجرایی بیشتر موجب مخدوش شدن چهره بصری در نماها می‌شود.

شهرداری می‌تواند به صورت جدی این اقدامات را سامان داده و با همکاری و هماهنگی مالکان طرح‌های مناسب را جایگزین کند تا مخدوش شدن در منظر و نمای شهری کمتر صورت گیرد.

فارس: در خصوص استفاده از ظرفیت مسکن مهر در ساماندهی و نوسازی بافت فرسوده در محله هادی‌آباد قزوین چه پیشنهادی دارید؟

این کار با احداث چند صد واحد مسکونی مهر در یک نقطه از منطقه و اسکان بخشی از ساکنان در آنها پس از تملک منازل و تخریب پهنه‌های تملک شده جدید و برپایی ساختمان‌های مسکونی و خدماتی جای آنها در اقدامات گام به گام و گسترش آن به تمام پهنه مورد نظر در یک برنامه مدون امکان پذیر است.

فارس: در خصوص پروژه‌های شاخص شهری قزوین در سال‌های اخیر توضیحاتی بفرمایید.

از جمله پروژه‌های شاخص می‌توان به پروژه ساماندهی امامزاده حسین (ع) اشاره کرد که به نظر می‌رسد عزم جدی‌تری در خصوص شروع فعالیت اجرای طرح مصوب توسعه امام زاده حسین (ع) در قالب یک سازمان مستقل لازم است تا بتوان در یک برنامه مشخص مراتب تحقق ریز پروژه‌های پیش بینی شده عملی شود.

همچنین بدنه سازی محور فرهنگی تاریخی اقدام عاجل و جدی را می‌طلبد که با هماهنگی مردم، کسبه، ساکنان و مالکان بناها در لبه‌ها امکان پذیر خواهد بود ضمن سامان دادن به پروژه‌های مرمتی نیمه کاره در تک بناها، ورود به احیای محورها، محلات و گذرها امری ضروری است.

پرهیز از تعریف پروژه‌های بزرگ با کالبد ناسازگار با بافت‌های میراثی و بناها در محدوده بافت‌ها و سامان دادن به ساخت و سازهایی که در محلات بافت میراثی در قالب انبوه سازی در حال اجرا است به خصوص از نظر نما سازی، شکل و فرم و مصالح مصرف در بدنه‌ها از دیگر این پروژه‌ها است.

از دیگر پروژه‌ها می‌توان به استفاده از ظرفیت‌های سرمایه گذاران بخش خصوصی، تعاونی و دولتی در موارد یاد شده و توسعه روش‌هایی مانند استفاده از اوراق مشارکت و ... که امکان تسریع در اقدامات شهری را در پی‌خواهد داشت اشاره کرد.

همچنین با توجه به اینکه در بافت‌های فرسوده و میراثی شهر نسبت فضاهای کار به فضاهای سکونت و گردشگری غلبه دارد بنابر این ساماندهی مشاغل مزاحم (انتقال به بیرون شهر)، سازگار کردن کاربری‌ها با هم و تلاش برای توسعه معابر برای رسیدن به نفوذ پذیری مناسب‌تر در این بافت‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/77014/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول