اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شاهکارهای طبیعت نهفته در دیار کریمان

در دل پهنه کویر دیار کریمان جنگل‌ها، مرتع‌ها، مرغزارها و کوهستان‌های مختلف و روستاهای خوش آب و هوایی نهفته که محل تفرج و گردش مردم این دیار، میهمانان و مسافران است.

شاهکارهای طبیعت نهفته در دیار کریمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، استان کرمان از تنوع آب و هوایی قابل توجه و نقاط گرمسیر و سردسیر و معتدل در تمام فصل‌های سال برخوردار است و در دل این پهنه، جنگل‌ها، مرتع‌ها، مرغزارها و کوهستان‌های مختلف و روستاهای خوش آب و هوایی یافت می‌شود.

در قسمت‌هایی از شرق، جنوب و حتی غرب شهر کرمان مناطق خوش آب و هوایی وجود دارد که تفرجگاه مردم این دیار است، در اطراف ماهان مناطق سرسبز و دلنشینی مانند سه‌کنج، تیگران، عرب‌آباد و ... وجود دارد که در نوع خود از صفای خاصی برخوردار هستند.

زمزمه جویباران و کوچه‌باغ‌های مصفای سه‌کنج

سه‌کنج در 15 کیلومتری ماهان با ارتفاع 2 هزار و 320 متر از سطح دریا قرار گرفته و فاصله این روستا از جاده اصلی 6 کیلومتر و تا کرمان حدود 60 کیلومتر است.

کوچه‌باغ‌های مصفا، درختان سر به فلک کشیده، سکوت حاکم بر کوهستان و زمزمه جویباران در این منطقه تماشایی است.

همچنین مقبره یکی از عارفان نامی کرمان به نام شیخ‌علی بالا در این روستا قرار دارد.

نوازش خنکای نسیم کوهستان تیگران بر گونه مسافران

تیگران کوهستانی که خنکای نسیم آن شانه بر زلف درختان باغ شاهزاده می‌زند و گونه مسافران و بازدیدکنندگان را نوازش می‌دهد، از حال و هوای خاصی برخوردار است.

این آبادی در پنج کیلومتری باغ شاهزاده واقع شده و سردرختی‌های آن نیز مشهور است.

ترانه چشمه‌ساران و سایه‌سار درختان عرب‌آباد

عرب‌آباد در 20 کیلومتری جنوب ماهان و در پنج کیلومتری منطقه خوش آب و هوای سکنج واقع شده و نه‌تنها با سایه‌سار درختان و ترانه چشمه‌ساران بلکه با میوه‌های مرغوبی چون گیلاس، سیب و زردآلو و انگور پذیرای میهمانان است.

صدای ریزش آب و خنکای نسیم آبشار کوهپایه

در 35 کیلومتری جنوب شرقی کرمان، روستاهایی است که فاصله چندانی از هم ندارند و مجموعه آنها را کوهپایه می‌گویند، اما هر یک برای خود نام جداگانه‌ای چون وامق‌آباد، هروز، درب آسیا، درب نارستان و ... دارند.

این روستاها محل تفرج و گردش مردم کرمان است به طوری که روزهای تعطیل در این راه‌ها ترافیک سنگینی به وجود می‌آید.

وجود آبشاری که حتی در خشکسالی‌های اخیر غیرت خود را از دست نداده از جمله دلخوشی‌های مسافران این منطقه است.

سیمک از جمله روستاهای مناطق کوهپایه است که به دلیل ارتفاع بیشتر و وجود درختان انبوه و میوه‌های مرغوب علاقه‌مندان بیشتری دارد.

کوچه‌باغ‌های سرشار از صفای سیرچont>

سیرچ در 80 کیلومتری جنوب شرقی کرمان دره سرسبز و خرمی است که در دامان پرمهر خود هوشنگ مرادی کرمانی را پرورش داد و زمینه‌ساز قصه‌های مجید شد.

ارتفاعات پربرف و درختان بلند قامت و تنومند، رودخانه و کوچه‌باغ‌های سرشار از صفای این روستا تماشایی است.

علاقه‌مندان به آب گرم نیز می‌توانند با استفاده از چشمه‌ای در نزدیک سیرچ از آن بهره ببرند.

صفای آبشار راین در دامنه شرقی کوه‌های هزار

در 108 کیلومتری جنوب کرمان بخشی است با روستاهایی سبز و خرم و درختانی سر به فلک کشیده و چنارهایی که اجتماعی از آنها در یکی از خیابان‌های احداث شده توسط مرحوم میرحسینی سر بر شانه یکدیگر گذاشته و نجوا می‌کنند.

روستاهای اطراف راین مانند دودران، گیشگان و گارچیدان به ویژه آبشار این دیار که در سال‌های پرباران سرشار از صفا و طراوت است، با شهر راین فاصله هفت کیلومتری دارد.

روستای دره دُر رفسنجان با درختان کهن چنار

روستای دره دُر به عنوان دُر مناطق گرمسیری در 40 کیلومتری شرق رفسنجان قرار دارد و از طبیعت زیبایی برخوردار است، برخی درختان چنار این روستا 500 سال قدمت دارند.

راویز در 60 کیلومتری شمال غربی رفسنجان قرار گرفته و از مناطق گردشگری مهم جذب اکوتوریست است.

همچنین سرچشمه رودخانه شاه‌عباس و سد آن در 45 کیلومتری جنوب رفسنجان و از اماکن دینی و خوش آب و هوا است.

منطقه بنگان بافت با خط طولانی سبز به طول 12 کیلومتر

منطقه بنگان در شهرستان بافت از شمال شرق بزنجان آغاز و با پشت سر گذاشتن گیو، گلوئیه، آبشار و قنات، خط طولانی سبزی به طول 12 کیلومتر را تشکیل می‌دهند و آبشار زیبای بنگان در دهانه یکی از همین دره‌ها است.

شاه ولایت نیز از مراکز تفریحی شهرستان بافت بر فراز روستای خبر و در دامنه کوه قرار گرفته و با درختانی سرسبز و آبشارهای کوچک و بزرگ و پوشش گیاهی انبوه پذیرای همگان است.

در دامه کوه بیدخون، دره‌ای پهناور با آب فراوان وجود دارد که پوشیده از درختان کهنسال گردو است که بندر گوغر نام دارد.

همچنین شهرستان زرند با برخورداری از روستاهای خوش آب و هوایی چون سرتخت،، بگشوئیه، آب‌مراد و شهرستان کوهبنان با آب و هوای خنک و روستاهایی چون دره‌هود ییلاق مردم این شهرستان‌ها را تشکیل می‌دهند.

شهرستان بردسیر نیز با مناطق ویژه‌ای چون لاله‌زار و قریت‌العرب، بیخون و روستاهای دامنه کوه هزار پذیرای مردم این دیار است.

همچنین شهربابک با مناطقی چون اطراف رودخانه جوزم، سیرجان با مناطق مختلفی مانند بلورد، پاریز و ...، بم با مناطق روح‌پروری چون ارگ، جنگل کهور، دهبکری و راور با منطقه طرز و روستاهای اطراف آن میزبان مسافران و گردشگران در استان کرمان هستند.

===============

گزارش از: سمیه صدیق‌نژاد

===============

انتهای پیام/80020/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول