اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

منابع طبیعی قزوین میراثی برای فرزندانمان

منابع طبیعی در استان قزوین، میراثی است که برای فرزندانمان به جای می‌گذاریم که باید علاوه بر حراست، در راستای افزایش آن نیز کوشید.

منابع طبیعی قزوین میراثی برای فرزندانمان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین؛ منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و توسعه پایدار کشور، متعادل کننده اکوسیستم و پشتوانه بخش کشاورزی، دارای ارزش‌های تجاری و غیر تجاری فراوانی است.

نقش منابع طبیعی در کنترل هرز آب‌های سطحی، تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی، حفظ و تولید خاک نباتی، تولید اکسیژن، تلطیف هوا، پالایش گازهای سمی، تأمین غذا و پروتئین، تولید مواد دارویی و صنعتی، پناهگاه حیات وحش، تولید علوفه و چوب و موارد مشابه بر کسی پوشیده نیست. منابع طبیعی برای همه نسل‌ها در تمام اعصار خلق شده است لذا حفظ این منابع برای نسل‌های آینده باید هدفی بزرگ قلمداد شود.

از آنجایی که راهبردها و ابزارهای رسیدن به هر هدفی به مقیاس و تناسب هدف، طراحی و به کار گرفته می‌شود از این رو رسیدن به هدف بزرگی همچون حفظ منابع طبیعی و استفاده بهینه از آن برای تمام نسل‌ها و در همه اعصار به توجه ویژه‌ای نیاز دارد و استفاده بهینه آن برای تمام نسل‌ها به توجه ویژه‌ای نیاز دارد.

هاشم گودرزوند چگینی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی استان قزوین در راستای مأموریت‌های ذاتی خود در سال 91 توانست با اجرای 89.29 درصد طرح ملی ساختمان رشد 100 درصدی را نسبت به سال‌های قبل کسب کند.

وی افزود: همچنین این اداره کل در خصوص تهیه نشریات، بروشورها و آگهی با 143.9 درصد افزایش، در خصوص تأمین نهال با 66 درصد افزایش، در آموزش های عمومی و ارتقا سطح آگاهی مردم در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری با 66.6 درصد افزایش، در اطلاع رسانی عمومی و ارتقای سطح آگاهی مردم در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری با 65 درصد افزایش نسبت به سال 88 قادر بوده است موفقیت‌هایی را کسب کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین یادآور شد: منابع طبیعی استان قزوین در سال‌های 88 تا 91 شاخص‌هایی را برای رشد کمی و کیفی خود در نظر گرفته است که قابل توجه است.

گودرزوند چگینی بیان داشت: ارتقای وضعیت کنترل آفات و بیماری‌های جنگل‌ها و مراتع از جمله شاخص‌های منابع طبیعی استان قزوین محسوب می‌شود که در سال 88، 57 هزار و 680 هکتار، در سال 89، 40 هزار هکتار، در سال 90، 33 هزار هکتار و در سال 91، 32 هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان قزوین تحت کنترل قرار گرفته است که در این چهار سال درصد تغییرات آن برابر با 44.5 – شده است.

از دیگر شاخص‌های منابع طبیعی در استان قزوین عملیات مدیریت (قرق) مراتع است که بنا به آمار ارائه شده، در سال 88 میزان آن یک هزار و 192 هکتار، در سال 89، 739 هکتار، در سال 90، یک هزار و 110 هکتار و در سال 91، 285 هکتار تحت عملیات مدیریت مراتع قرار گرفته است که در این بخش نرخ رشدی برابر با 76- به چشم می‌خورد.

در بخش تأمین بذر مرتعی که از دیگر شاخص‌های رشد این سازمان به شمار می‌آید، میزان 9 تن در سال 88، 4 تن در سال 89، و 5 تن در سال 90 تامین بذر صورت گرفته است.

در بخش جنگل‌داری و توسعه فضای سبز در استان قزوین نیز در سال 88، 481 هکتار، در سال 89، 571 هکتار، در سال 90، 631 هکتار و در سال 91 به میزان 130 هکتار توسعه فضای سبز و جنگلداری صورت گرفته است که درصد تغییرات آن برابر با 72.9 – بوده است.

محمدرضا جهان‌آرا رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی استان قزوین در این مورد اضافه کرد: نه تنها باید در حفظ و نگهداری منابع سبز استان کوشا بود بلکه این مهم باید جدی گرفته شده و باید به میزان این سرمایه الهی سالانه افزوده شود.

وی تصریح کرد: در این طرح که از سال 79 در استان قزوین به کار گرفته شد برنامه ریزی شده است که سالانه بیش از 500 هکتار به وسعت فضای سبز در استان قزوین افزوده شود.

وی اضافه کرد: تأمین نهال نیز در این چهار سال با رشدی 66 درصدی در استان مواجه بوده به گونه‌ای که در سال 88، 283 هزار اصله نهال، در سال 89، 446 هزار اصله، در سال 90، 525 هزار اصله و در سال 91 تعداد 470 هزار اصله نهال در استان تأمین شده است که رشد این گروه طی این چهار سال برابر با 66 درصد است.

محسن باقریان، مسئول بخش بیابان زدایی اداره‌کل منابع طبیعی استان قزوین در خصوص کاشت نهال اشاره کرد: 10 هزار اصله نهال در مناطق بیابانی قره داغ و مناطقی از باتلنقی از توابع بویین زهرا کاشته شده است.

وی تصریح کرد: این نهال‌ها در سطح 50 هکتار از اراضی این منطقه کاشته شده است.

وی ادامه داد: در گروه عملیات بیولوژیک در بیابان‌های استان قزوین نیز نرخ رشد منفی به چشم می‌خورد که این عدد معادل 94 – است، در سال 88، 176 هکتار بیابان، در سال 89، 160 هکتار، در سال 90، 170 هکتار و در سال 91، 10 هکتار بیابان تحت پوشش عملیات بیولوژیک قرار گرفت.

حفاظت آبخیزها و پیشگیری و مهار سیل‌ها در استان قزوین نیز در 11 هزار و 475 هکتار از اراضی در سال 88 انجام شده است که این رقم در سال 89 برابر با پنج هزار و 650 هکتار بوده است و در سال 90 و 91 نیز به ترتیب دو هزار و 630 هکتار و در سال بعد 86 هکتار بوده است که درصد تغییرات در این بخش برابر با 99 – بوده است.

همچنین منابع طبیعی استان قزوین در بحث فرهنگ سازی عمومی از طریق صدا و سیما فعالیت‌هایی در این چهار سال انجام داده است که در سال 88 این برنامه‌ها به گفته ابوالحسن صادقی جهانی مدیرکل صدا و سیمای مرکز قزوین، مدت زمان 45 دقیقه را به خود اختصاص داده، در سال 89، 50 دقیقه، در سال 90، 55 دقیقه و در سال 91 60 دقیقه مدت زمان برنامه‌های مرتبط با فرهنگ سازی در صدا و سیما بوده است و در این چهار سال رشد 33 درصدی را در این قسمت شاهد هستیم.

همچنین موارد دیگری نیز از جمله طرح ملی ساختمان، آموزش‌های عمومی و ارتقای سطح آگاهی مردم در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، اطلاع رسانی عمومی در همین بخش، طرح ملی سد سفید رود، اصلاح و احیای مراتع، افزایش سطح اجرایی طرح‌‌های مرتعداری و موارد مشابه وجود دارد که جزو شاخص‌های منابع طبیعی استان قزوین محسوب می‌شود.

ویژگی منحصر به فرد منابع طبیعی، محصور نبودن در خط‌های سیاسی و اجتماعی است لذا حفظ و توسعه پایدار آن مستلزم عزمی ملی و تلاشی فراگیر و شبانه‌روزی است که با رعایت ضوابط فنی، مهندسی، حقوقی، قانونی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در بهره‌برداری اصولی از منابع این سرزمین است.

انتهای پیام/77013/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول