اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بازدید چشمگیر مسافران نوروزی از موزه شهدای قزوین

مسافران نوروزی در سفر سیاحتی و زیارتی به قزوین از آثار ماندگار شهدای هشت سال دفاع مقدس در موزه شهدا بازدید چشمگیری کردند.

بازدید چشمگیر مسافران نوروزی از موزه شهدای قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، قزوین موزه‌هایی مانند شهر قزوین، خوشنویسی، مردم‌شناسی، شهدا و زمین‌شناسی دارد که موزه شهر قزوین در خیابان هلال احمر و داخل محدوده‌ دولتخانه صفوی قرار دارد و اشیای سفالی و فلزی پیش از تاریخ باستان‌شناسی دشت قزوین و ایران و آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف اسلامی تا قاجاری در آن نگهداری و ارائه می‌شود.

موزه خوشنویسی نیز در بنای چهلستون واقع است و قطعات منحصر به فردی از خوشنویسان برجسته و نامدار ایران به ویژه خطاطان نام‌آور قزوینی همچون میرعماد، مالک دیلمی، عبدالرشید، ملک محمد، درویش عبدالمجید، زین‌العابدین معجزنگار، و عمادالکتاب در کنار کتاب‌های خطی نفیس و لوازم خوشنویسی ارائه می‌شود.

همچنین موزه مردم‌شناسی در حمام تاریخی قجر از نوروز 78 گشایش یافته و به اقوام ایرانی ساکن در استان قزوین و حرفه‌ها و مشاغل، آداب و رسوم و سرور می‌پردازند.

موزه زمین‌شناسی نیز از دیگر موزه‌های قزوین است که در ضلع جنوبی فرهنگسرای شهید رجایی مجموعه‌ای کم‌نظیر و نفیس از سنگ‌ها و فسیل‌ها است که طی سال‌های متمادی گردآوری شده است.

موزه شهدای قزوین هم واقع در جنوب غربی آستانه مقدس امامزاده حسین (ع) و دومین موزه شهدای کشور است که تصاویر ماندگار و یادگارهای به جا مانده از شهیدان پاکباز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همچون محمدعلی رجایی، سرلشگر عباس بابایی و ابوترابی است که در معرض دید گردشگران قرار دارد.

نادر نصیری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین در خصوص موزه شهدا قزوین به خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: این موزه از محدودترین و منحصرترین موزه‌های کشور بعد از تهران است که در قزوین بازگشایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: موزه شهدای قزوین در سال‌های گذشته راه‌اندازی شده بود ولی این موزه نیاز به بازسازی مجدد داشت که بعد از تحقق این مهم بازگشایی مجدد شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین ابراز داشت: در موزه یاد شده بیش از 200 اثر شهدای انقلاب اسلامی استان قزوین جمع‌آوری شده و این موزه قابلیت به نمایش گذاشتن 500 اثر از این شهدا را دارد که علاقمندان می‌توانند از این آثار بازدید کنند.

نصیری بیان کرد: موزه شهدای قزوین به صورت سرپوشیده در مساحت 300 متر در فضای استاندارد، مدرن و زیبا بازگشایی شده و این موزه به نحوی مدیریت می‌شود تا سالی دو بار به صورت گردشی آثارها تغییر یابد.

وی با اشاره به اینکه طبقه زیرین موزه شهدای قزوین در آینده مرمت و بازسازی می‌شود تا در این طبقه نیز آثار شهدا در معرض دید علاقمندان قرار گیرد، اظهار کرد: تحقق این مهم از جمله برنامه‌های اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین در سال 93 است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین بیان کرد: بازگشایی موزه شهدای قزوین ظرفیت خوبی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین قشرهای مختلف جامعه است.

نصیری افزود: مراکز فرهنگی و آموزشی می‌توانند از بازگشایی مجدد موزه شهدای قزوین استفاده بهینه کنند و دانش‌آموزان و دانشجویان را با هدف آشنایی بیشتر آنان با زندگی شهدا به بازدید این موزه بیاورند.

وی اظهار کرد: آثار شهدای 8 سال دفاع مقدس مانند لباس و وصیت‌نامه آنان می‌تواند هدایت‌گر نسل جوان باشد، به همین دلیل باید آنان را به مناسبت‌ها و به بهانه‌های مختلف به بازدید این موزه آورد تا آنان بیشتر با سیره زندگی این شهدا آشنا شوند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین بیان کرد: آشنایی دانش‌آموزان با زندگی شهدا می‌تواند موجب ارتقای ارزش‌های اسلامی و دینی آنان شود که با تحقق این مهم می‌تواند جوانان را از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی بیمه کند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین با بیان اینکه شهدا همه سرمایه خود را برای آزادی، عزت و حفظ اسلام تقدیم انقلاب کردند تا بتوانند ارزش‌های دینی را در این کشور برپا کنند، یادآور شد: امروز ما هر چه در کشورمان داریم مدیون آنها هستیم.

این مسئول اظهار داشت: با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین قشرهای مختلف جامعه آثار و برکات فراوانی دارد که نحوه درست زندگی کردن آحاد جامعه، رفع بهتر مشکلات زندگی در خانواده و احیای سبک زندگی اسلامی و ایرانی از جمله این آثار است که این مهم ضرورت توجه به این فرهنگ را دوچندان ارتقا می‌دهد.

همزمان با تعطیلات نوروزی، قزوین نیز مقصد مسافران و گردشگران بی‌شماری از سراسر کشور است که بازدید از اماکن دیدنی و موزه‌های متنوع این شهر، از جمله موزه گلزار شهدا در برنامه‌های بسیاری از آنان قرار دارد.

مسافران و گردشگران نوروزی از استان‌های مختلف کشور با حضور در موزه شهدای قزوین، و با حالت اشک و خنده از آثار معنوی و هنری شهدا در این موزه بازدید به عمل آوردند.

مسافران نوروزی در بازدید از موزه یاد شده در گلزار شهدای این شهر حضور می‌یابند و با حضور در مزار شهدای قزوینی از جمله سردار خلبان سرلشگر شهید عباس بابایی و دیگر شهدا با آنان تجدید میثاق می‌کنند.

موزه شهدای قزوین پس از بازسازی مجدد، اواخر سال گذشته گشایش یافته و اکنون در ایام تعطیلات نوروزی مورد بازدید هزاران تن از گردشگران و مسافران نوروزی در این ایام قرار گرفته است.

احمد عبداللهی یکی از مسافران نوروزی در امامزاده حسین (ع) در گفت‌وگو به خبرنگار ما می‌گوید: این امامزاده مکان معنوی و مذهبی خوبی برای مسافران نوروزی است و همچنین بنای آن از آثار تاریخی قزوین است که این مهم برایم جالب بود.

وی ادامه داد: در کنار امامزاده حسین (ع) مزار شهدای قزوین وجود داشت که محیط آن خیلی منظم، پاکیزه و زیبا است و یک محیط آرامش بخش معنوی برای زائران به ویژه خودم فراهم کرده بود.

عبداللهی ابراز داشت: موزه شهدای قزوین در فضای مناسب بود و آثار خوبی از شهدای 8 سال دفاع مقدس در این موزه به نمایش گذاشته شده بود که با دیدن آنها می‌توان نحوه زندگی کردن این شهدا را سرلوحه زندگی خود قرار داد.

وی یادآور شد: به نظر من موزه شهدای قزوین فرصت خوبی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین قشرهای مختلف به ویژه جوانان است تا آنان با بازدید کردن از این موضوع بیشتر با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شوند.

محمد حسینی از دیگر مسافران نوروزی به خبرنگار ما می‌گوید: در بین امامزاده‌های قزوین از امامزاده حسین (ع)، سلطان سید محمد (ص) و پیغمبریه بازدید کردم ولی در بین این امامزاده‌ها، امامزاده حسین جذابیت معنوی خاصی داشت که شاید دلیل آن وجود مزار شهدای قزوین در کنار این امامزاده باشد.

وی ابراز داشت: فضای معنوی امامزاده حسین (ع) در کنار مزار شهدای قزوین فضای معنوی این امامزاده را دوچندان کرده است و آرامش بیشتری به مسافران و گردشگران می‌دهد.

حسینی با اشاره به اینکه از موزه شهدای قزوین بازدید کردم و به نظرم موزه منحصر به فرد و بزرگی بود و نمونه آن را تاکنون ندیده بودم، اظهار کرد: بازدید تصاویر شهدا در این موزه من را به فکر برد مانند اینکه شهدای انقلاب اسلامی چقدر ساده زیست و بی‌ریا زندگی کردند و این مهم برای من درس عبرتی است تا از شیوه زندگی آنان الگوگیری کنم تا بیشتر در زندگی‌ام موفق باشم.

فهیمه کریمی یکی دیگر از مسافران نوروزی در خصوص امامزاده‌ حسین (ع) می‌گوید: این بقاع متبرکه مکان خوبی برای آرامش روحی و اعمال عبادی است به خصوص که این امامزاده در کنار شهدای قزوین است.

وی ادامه داد: این بهانه خوبی است تا هر مسافر نوروزی که برای بازدید به این امامزاده می‌آید با حضور در مزار شهدا با آرمان‌های و اهداف بلند آنان تجدید میثاق دوباره ببندد.

کریمی به موزه شهدای قزوین اشاره کرد و گفت: از آثار ماندگار شهدای این شهر در این موزه بازدید کردم و به نظرم از کیفیت خوبی برخوردار بود.

این مسافر نوروزی اظهار داشت: من در بازدید از آثار شهدای انقلاب اسلامی در موزه یاد شده بیشتر تحت تاثیر اخلاق معنوی این شهدا قرار گرفتم و با مطالعه وصیت‌نامه‌های آنان بیشتر با سیره و شیوه زندگی آنان آشنا شدم که به نظرم تحقق این مهم می‌تواند آثار و برکات فراوانی در زندگی‌ام داشته باشد.

اما ناگفته نماند جای خالی فرهنگسرای دفاع مقدس همچنان در استان قزوین خالی است و شایسته است مسئولان امر در این خصوص با مدیریت جهادی حرکت کنند.

انتهای پیام/77009/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول