اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

از قلعه‌های تسخیرناپذیر تا طبیعت زیبای دریاچه اوان در الموت

قلعه‌های تسخیرناپذیر تا طبیعت زیبای دریاچه اوان در الموت قزوین تفرجگاه مسافران و گردشگران نوروزی است.

از قلعه‌های تسخیرناپذیر تا طبیعت زیبای دریاچه اوان در الموت

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، الموت بخش وسیعی از شمال شرقی استان قزوین است که فراز و فرودهای تاریخی این سرزمین افسانه‌ای که به نام حسن صباح و جانشینان اسماعیلی وی اوجی دیگر یافته، همواره برای پژوهندگان و جهانگردان، شگفت رازناک و مورد توجه بوده است.

بقایای قلعه‌های حسن، لمبسر، شیرکوه، شهرک، نویزرشاه، ایلان، سفید در، فرندج، قسطین لار، سپوهین، بازرگاه، تیاندشت، قلادوش، کوه قلعه، رشکین و آیین در کنار طبیت بکر و چشم‌اندازهای گرمارود، الموت رود، اندجرود، تارولات، نینه رود، خارود، سردرد، وجینک و اربدیان که همگی به شاهرود می‌ریزند. مجموعه‌ای کم نظیر را تشکیل می‌دهند.

قلعه الموت از جمله جاذبه‌های گردشگری الموت است که در شمال آبادی گازرخان قرار دارد و به سال 226 هجری قمری به دست حسن بن زید علوی بنا شده است و این دژ در شب چهارشنبه رجب 438 به تصرف حسن صباح درآمده و تا زمان سقوط اسماعیلیان ایران به سال 654 مرکز فرمانروایی آنان بوده است.

پرتگاه‌های مخوف گرداگرد قلعه، خندق‌های سنگی جلوگیری‌کننده از نفوذ مهاجمان، انبارهای متعدد ذخیره آب و آذوقه، سیستم پیچیده آب‌رسانی با حفر کانال و نصب تنبوشه از ویژگی‌های این دژ به شمار می‌رود.

آثار و معماری بیرون کشیده شده از زیر خاک طی چند فصل حفاری سال‌های اخیر تصویر تازه و متفاوتی از سیمای این دژ دست نیافتنی را برابر دیدگان گردشگران قرار داده است.

قلعه لمبسر از دیگر جاذبه‌های گردشگری الموت است که بزرگترین و مستحکمترین دژ دره است که در سه کیلومتری شمال شرقی رازمیان قرار دارد و از تاریخ بنای آن به پیش از اسلام می‌رسد و در سال 489 توسط کیا بزرگ امید تصرف شده و پس از بازسازی توسعه یافته است.

دیواره‌های دو لایه سنگی در جبهه‌‌ی شرقی، مخازن عظیم آب و غلات، دو دروازه ورودی در شمال و جنوب قلعه و اختلاف سطح 150 متری آن، برج‌های متعدد نگهبانی، سیستم شگفت‌آور آبرسانی این دژ را از قلعه‌های دیگر ممتاز کرده است.

همچنین قلعه شیرکوه در نزدیکی روستای باغدشت و در محل تقاطع طالقان رود و الموت رود ساخته شده و همچون گلوگاهی برای رویارویی با مهاجمان به شمار می‌آمده است که دسترسی بسیار دشوار، دره‌های عمیق گرداگرد دژ، دیواره‌ها و برج‌های بلند و استوار، هشت مخزن بسیار بزرگ ذخیره آب و آذوقه، تنور سنگی بزرگ و قلعه ایذایی برجک در نزدیکی دژ اصلی بیدلان از ویژگی‌های قلعه شیر کوه است.

قلعه شمس کلایه نیز در شمال شهر معلم کلایه و روستایی به همین نام قرار دارد و می‌توان آن را جزو غار قلعه‌های الموت دانست که از تونل‌های تودرتو برخوردار است و دسترسی به درونش بسیار دشوار است.

قلعه قسطین لار هم از جاذبه‌های گردشگری الموت محسوب می‌شود که این دژ نسبتا بزرگی در غرب روستای قسطین لار است و از جمله نخستین دژهایی است که مهاجمان به منطقه الموت با آن روبرو می‌شده‌اند و اشراف بر راه قزوین به الموت و برج و باروی مستحکم و انبارهای آب و غلات نشان از اهمیت قلعه دارد.

قلعه نویزر شاه از دیگر جاذبه‌های گردشگری الموت است که در شمال روستای گرمارود قرار دارد و یکی از دژهای تسخیرناپذیر و مستحکم الموت است که دیواره‌ها، اطاق‌ها و مخازن آن هنوز پابرجاست.

قلعه زرکندو هم در شمال آبادی رشکین ساخته شده و باید آن را نیز در شمار غار قلعه‌های الموت آورد که دهلیزهای تو در تو پیچیده و اطاق‌های صخره‌ای از ویژگی‌های این دژ است.

آرامگاه سنگی حسن آباد نیز بر فراز تپه جنوبی مشرف به روستای حسن‌آباد قرار دارد و از آثار دوره ساسانی به شمار می‌رود و همچنین کاروانسرای سنگی پیچ بن بر سر راه قدیمی قزوین به تنکابن و در نزدیکی آخرین روستای الموت در عصر صفوی ساخته شده است.

غار ولی در پنج کیلومتری جنوب غربی روستای گشته رود قرار دارد و قدمت آن به 250 میلیون سال پیش می‌رسد و از یک تالار اصلی و چند تالار فرعی برخوردار است، غار حاجت خانه در پنج کیلومتری شمال روستای آکوجان قرار دارد و نقاشی‌های دیواری آن نشانگر انسان زیست بودن این غار در گذشته بسیار دور است و غار سفیدآب در چهار کیلومتری روستایی به همین نام دهلیزهایی عمودی و چاه‌روهای عمیق فراوانی است زمین‌شناسان سن این غار را بین 250 تا 290 میلیون سال تخمین زده‌اند که غارهای یاد شده از جمله جاذبه‌های گردشگری الموت است.

همچنین سرچشمه خارود در شمال روستای رشکین قرار دارد و چشمه‌های متعدد آب از دل صخره‌های عظیم جاری می‌شوند و با پیوستن به یکدیگر خارود را تشکیل می‌دهند و سرچشمه نینه رود حجم فراوان آبی که از میان صخره‌های شمال روستای ویار جاری می‌شود و نینه رود را به وجود می‌آورد که یکی از شگفتی‌های طبیعت الموت به شمار می‌رود که از جاذبه‌های گردشگری دیگر الموت به شمار می‌آید.

دریاچه اوان از زیباترین جاذبه‌های گردشگری الموت است که در هفتاد کیلومتری قزوین و همچون نگینی میان چهار حلقه روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد با مساحتی به وسعت هفت هکتار قرار دارد و آب آن از چشمه‌های درون جوش دریاچه تأمین می‌شود.

درختان دست کاشت و گیاهان رسته در بیرون و درون دریاچه چشم‌انداز مسحورکننده‌ای به آن بخشیده‌اند کل و بز، پلنگ، خرس، روباه، شغال، گرگ، گراز، انواع عقاب، کبک، دارکوب، انواع گنجشگ سانان و ماهی‌ها و دوزیستان حیات وحش این حوزه آبخیز را تشکیل می‌دهند.

ابراهیم زرآبادی یکی از مردم روستاهای الموت در خصوص محصولات و صنایع دستی این منطقه به خبرنگار فارس گفت: در روستاهای الموت چهار نوع فندق زرآبادی، بادامی، سیاه بومی و سفید برداشت می‌شود که به جز رقم بادامی که کشیده است بیشتر آنها به شکل گرد و دو پهلو و دارای مغزی سفید و با طعم شیرین و معطر هستند.

وی به مراسم‌های الموت اشاره و بیان کرد: جشن فندق چینی یکی از مراسم به یاد ماندنی، پرنشاط و زیبای مردم این منطقه است که در واپسین هفته مرداد ماه در باغستان‌های سرسبز بخش رودبار شهرستان برگزار می‌شود.

زرآبادی ادامه داد: در این آیین علاوه بر ارائه موسیقی محلی، لافندبازی، آتش‌بازی، ورزش‌های بومی و دیدار از جاذبه‌های طبیعی، صعود سراسری به قلعه تاریخی لمبسر انجام می‌پذیرد و بسیار شورانگیز است و در حاشیه جشن فروش محصولات محلی و صنایع دستی در بازارچه‌های ویژه رونق فراوانی دارد.

وی ابراز داشت: در سال‌های اخیر با تشکیل تعاونی‌های صنفی، کاشت و برداشت فندق رونق بیشتری یافته و بخش قابل توجهی از محصول به بازارهای اروپایی صادر می‌شود.

مریم صباحی یکی دیگر از اهالی روستاهای الموت در خصوص سوغات و صنایع دستی این منطقه به خبرنگار ما می‌گوید: کارگاه‌های خانگی جایگاه برجسته‌ای در اقتصاد و معیشت مردم الموت دارد و با توجه به غنای منطقه در تامین مواد و مصالح مورد نیاز صنایع دستی آثار زنان هنرمند روستاهای الموت از شهرتی بسزا برخوردار است.

وی ادامه داد: پارچه‌های دست بافت و فرآوری چادر شب، سفره جامه، کرباس و صوف بافی، در کنار گلیم، جاجیم، جل، پن بافی، نمدمالی، قالی بافی، گیوه‌دوزی و جوراب بافی و محصولات چوبی از جمله صنایع دستی الموت به شمار می‌رود.

نادر محمدی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در خصوص جاذبه‌های زیبای الموت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: الموت از ویژگی‌های منحصر به فری برای گردشگری برخوردار است که گردشگران با بازدید کردن از آنها می‌توانند خاطره خوشی از سفر کردن خود به این منطقه داشته باشند.

وی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری و ویژگی‌های منطقه زیبای الموت بیان کرد: قلعه شگفت‌انگیز حسن صباح، لمبسر و دریاچه اوان از جمله این جاذبه‌ها است که هر ساله مسافران و گردشگران بی‌شماری را به خود جذب می‌کند.

این مسئول ادامه داد: این مهم در ایام مختلف به ویژه تعطیلات نوروزی افزایش چشمگیری می‌یابد و هر روز مسافران نوروزی بی‌شماری از این جاذبه‌ها بازدید می‌کنند.

وی به قلعه حسن صباح در الموت اشاره و مطرح کرد: این قلعه شکوهمند که بر بلندای کوهی از سنگ یک پارچه به ارتفاع دو هزار و 800 متر در 110 کیلومتری شمال شرقی قزوین و در نزدیکی روستای گازرخان از توابع بخش الموت شرقی قرار دارد.

نادری با بیان اینکه قلعه یاد شده یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری ایران است و از شهرتی جهانی برخوردار است، افزود: گردشگران مشتاق برای دیدن این قلعه به این منطقه سفر می‌کنند و میهمان روستای هدف گردشگری گازرخان می‌شوند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ابراز داشت: مسافران و گردشگران نوروزی با بازدید از قلعه‏ حسن صباح، دریاچه اوان، قلعه لمبسر و طبیعت زیبای الموت می‌توانند لحظات خوبی را در این منطقه سپری کنند.

وی به جاذبه‌های گردشگری دیگر الموت اشاره کرد و گفت: غار حاجت خانه اوجان، آرامگاه‌های سنگی شاه کوه و حسن آباد و بیش از 30 بنای مذهبی و تاریخی و امامزاده را نیز باید به آثار دیدنی الموت اضافه کرد و الموت با بیش از 200 روستا در بخش‌های الموت و رودبار شهرستان که عموما از برق سراسری و آب آشامیدنی بهداشتی برخوردارند با مردم صمیمی و مهمان‌نواز، پذیرایی دوستداران فرهنگ تاریخ و طبیعت ایران اسلامی است.

انتهای پیام/77016/ل40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول