اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار شهر زیرزمینی نوش‌آباد مطرح کرد

چاه‌های فاضلاب علت کندی کاوش در اویی نوش‌آباد

شهردار شهر زیرزمینی اویی نوش‌آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل، وجود چاه‌های فاضلاب مسکونی را علت کندی کاوش در این شهر قلمداد کرد.

چاه‌های فاضلاب علت کندی کاوش در اویی نوش‌آباد

عباس شافعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان با اشاره به روند کند کاوش‌های باستان‌شناسی برای ابهام‌گشایی در مورد شهر زیرزمینی اویی اظهار داشت: اتصال چاه فاضلاب برخی منازل مسکونی شهر نوش‌آباد باعث شده است تا گروه‌های کاوشگری در برخی لایه‌ها به فاضلاب منازل مسکونی برخورد کنند و از ادامه کار خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از دوران پهلوی که سیستم فاضلاب منازل از حوضچه‌ای به چاه‌های فاضلاب به دلیل مسائل بهداشتی تغییر کرده است، برخی از شهروندان از روی عدم اطلاع از وجود چنین میراث گرانبهایی چاه‌های فاضلاب خود را به این شهر زیرزمینی متصل کرده‌اند که اکنون مشکلاتی را بوجود آورده است.                   

شهردار شهر زیرزمینی اویی نوش‌آباد تصریح کرد: هر چند احداث چاه فاضلاب در یکی از منازل و باز شدن تیره چاه و اتصال آن به شهر زیرزمینی در حین عملیات حفر چاه پرده از وجود چنین اثر ارزشمندی در دل این شهر برداشته است، اما امروزه باعث کندی کاوش شده است.

شافعی افزود: با پیگیری‌های میراث فرهنگی منطقه و اعضای شورای شهر و شهرداری مبلغی در حدود 30 میلیارد ریال توسط وزارت نیرو به اداره آب و فاضلاب منطقه ویژه شهر زیرزمینی نوش‌آباد اختصاص یافته است که انتظار می‌رود در اسرع وقت این بودجه به حساب اداره آب و فاضلاب منطقه واریز شود تا روند کند کاوش‌ها سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی متذکر شد: انتظار می‌رود تا مساحت طولی شهر زیرزمینی در کاوش‌های بعدی به چهار هزار متر برسد و با امتداد مسیرهای کشف شده به شهرها و قلعه‌های اطراف نوش‌آباد پرده از رازهای بسیار نهفته این دیار بردارد.

این شهر زیر زمینی که به صورت اتفاقی طی ساخت و ساز یکی از خانه‌های شهر نوش‌آباد کشف شد، به منظور حفاظت ساکنان شهر در جنگ‌ها و غارت‌های محلی به ویژه به هنگام حمله مغول استفاده می‌شده است.

این شهر در سه طبقه در زیر زمین با عمق بین چهار تا 18 متر ساخته شده و در ابعاد هزاران متر مربع در زیر بافت کنونی شهر نوش‌آباد گسترده است و هر کدام از این طبقه‌ها به وسیله چاه‌های عمودی به هم ارتباط دارند.

برای ساخت این شهر زیرزمینی هیچ گونه مصالحی به کار نرفته است و به نظر می‌رسد تا اواخر دوره قاجار هم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در کاوش‌های صورت گرفته سفال‌هایی مربوط به قرن هفتم هجری قمری از نوش‌آباد به دست آمده، ولی احتمالاً قدمت آن به قبل از اسلام بر می‌گردد.  

این شهر زیرزمینی محلی برای اختفا از دست دشمنان و ادامه زندگی در زمان محاصره بوده است.

انتهای پیام/63010/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول