اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فرآورده‌های انگور؛ سوغات تاکستانی‌ها به مسافران نوروزی

مسافران نوروزی در کنار جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بی‌نظیر تاکستان، از سوغاتی‌های فراوان فرآورده‌های انگور آن مانند کشمش، شیره، سرکه و آب غوره بهره‌مند می‌شوند.

فرآورده‌های انگور؛ سوغات تاکستانی‌ها به مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شهرستان تاکستان با مساحت 2 هزار و 536 کیلومتر مربع و یک هزار و 265 متر ارتفاع متوسط از سطح دریا در 30 کیلومتری جنوب غربی قزوین قرار دارد و دارای جمعیتی بیش از 172 هزار نفر است و بیش از 150 واحد صنعتی و با 35 هزار هکتار باغ انگور پس از ارومیه که نگین تولید انگور کشور است، دومین شهر کشور در تولید انگور محسوب می‌شود که این مهم نشان از اقتصاد پویا و قدرتمند منطقه دارد.

فراوانی تپه‌های باستانی که تمدن‌های دیرین انسانی را در سینه خاموش خویش فشرده است، از اهمیت فراوان این دشت حاصلخیز در پیش از اسلام حکایت دارد و قلعه‌ها، برج‌ها، آرامگاه‌های مورد احترام و معماری کهن اما بدیع‌شان، منطقه حفاظت شده زیست محیطی باشگل با تنوع شگفت‌انگیز جانوری،‌ فرهنگ دوست داشتنی تاتی و مردمان صمیمی و مهمان‌نواز از سرمایه‌های بزرگ شهرستان تاکستان در قلمرو گردشگری به شمار می‌آید.

در بین جاذبه‌های گردشگری شهرستان تاکستان می‌توان به تپه باستانی خله کوه اشاره کرد که در بخش جنوبی بافت مسکونی شهر تاکستان قرار دارد و دارای لایه‌های مهمی از آثار دوران اسلامی و پیش از اسلام است و قدمت مقداری از سفالینه‌های کشف شده این تپه باستانی به هزاره پنجم پیش از میلاد می‌رسد و نشانه‌های زندگی کشاورزی مربوط به دوران نوسنگی و مس سنگ و معماری مربوط به آن مشاهده شده است و می‌توان خله کوه را هسته‌ اولیه شهر سیادن دانست.

مقبره پیر تاکستان در کناره جنوب شرقی شهر تاکستان است که برجی آجری از بناهای دوره سلجوقی بر جای مانده که به نام مقبره پیر شناخته می‌شود و این آرامگاه یک چهار طاقی است که هر ضلع آن در خارج به بیش از 6 و نیم متر و از داخل به بیش از 4 متر می‌رسد.

متأسفانه از تزئینات فراوان و کهن این بنا تنها دو رج طاقنماهای کوچک سه کولی باقی مانده که به کمک آجرکاری خفته و رفته ایجاد شده و از بند کشی‌های نقش‌دار برخوردار است و گنبد بنا که دو پوش و مخروطی بوده و در اثر تعمیرات تغییر شکل یافته و به کمک چهار فیل پوش واقع در کنج‌ها و طاقنماهای میان آنها و سپس کاربندی‌های شبه طاقنمای کوچک بین هر فیل پوش و طاقنمای بزرگ ایجاد شده برپا گشته است و در داخل آنها نیز با آجر چینی، طرح‌های هندسی از جمله صلیب شکسته به وجود آورده‌اند.

امامزاده کمال ضیاآباد از جمله اماکن مذهبی شهرستان تاکستان است که بنای تمام آجری امامزاده کمال در کنار شهر ضیاآباد قرار گرفته و دارای پلانی شش ضلعی است بر روی طرح شش ضلعی بدنه، گردنی به شکل استوانه‌ای با ارتفاع 20/1 متر برپا شده و پس از آن با ظرافت خاصی یک قطار بندی آجری دندانه دندانه به وجود آمده و سپس گنبد آجری رک خوش تناسبی بر فراز آن ساخته‌اند براساس کتیبه سنگی امامزاده این بنا در سال 861 قمری احداث شده است.

امازاده ولی ضیاآباد از اماکن مذهبی دیگر شهرستان تاکستان است که در شهر ضیاآباد 50 کیلومتری جنوب غربی قزوین بر روی صفه طبیعی نسبتا کوتاهی بنای امامزاده ولی قرار دارد که او را از نوادگان امام موسی‌بن جعفر (ع) می‌دانند و ازاره بنا با قطعه سنگ‌های قهوه‌ای در دو ردیف تا ارتفاع 1.10 متر ساخته شده و بقیه را با آجرهای ساده بالا برده در سه دیواره بیرونی آن طاقنماهایی به وجود آورده‌اند.

بر روی مکعب مزبور گنبد بنا قرار گرفته که در قسمت پایین به صورت استوانه‌ای با ارتفاع 30/2 متر است و پس از قطاربندی ساده‌ای که به کمک دو رج آجر ایجاد شده بخش اصلی گنبد شکل گرفته است و این بنا را از آثار دوره سلجوقی دانسته‌اند و امامزاده ولی از آثار دوره ایلخانی است.

میل خرم‌آباد از جمله آثار تاریخی شهرستان تاکستان است که در 10 کیلومتری جنوب شهرستان تاکستان روستای خرم‌آباد قرار دارد که در مرکز این روستا برج آجری استوانه‌ای به ارتفاع 12 متر سر به آسمان افراشته است. محیط این برج که تو خالی است شش متر و ضخامت دیواره‌های آن 35 سانتی‌متر است و با 17 پله مارپیچی به عرض 55 سانتی‌متر به بالا راه می‌یابد. این بنا از آثار دوره صفوی به شمار می‌آید.

منطقه حفاظت شده باشگل از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان تاکستان است منطقه باشگل که در غرب شهرستان تاکستان و در عرصه‌ای به وسعت تقریبی 27 هزار هکتار گسترده است و زیر مدیریت حفاظت شده زیست محیطی قرار دارد و گونه‌های جانوری فراوانی نظیر آهو، گرگ، روباه، شغال، قوچ، میش، گراز، کبک، تبهو، کرکس، جغد و بلدرچین در آن به زندگی و زادآوری می‌پردازند.

این منطقه با سیمای کاملا تپه ماهوری پناهگاه امنی برای جمعیت قوچ، میش و آهوهای بومی و مهاجری است که از استان‌های همجوار به آن روی می‌آورند.

قز قلعه از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان تاکستان است که در 20 کیلومتری این شهرستان قرار دارد و در کنار روستای آبکلو بر فراز کوه سنگی یگانه‌ای بقایای دژ عظیم و شکوهمند قز قلعه قرار دارد که از کیلومترها دورتر قابل مشاهده است.

این قلعه از سه سه طرف به پرتگاه‌های عمیق منتهی می‌شود و تنها راه ورود به آن از سوی جنوب است و دیواره بلندی که با سنگ لاشه و ملاط برآمده و ضخامت آن بیش از سه و نیم متر است و از استحکام و پایداری این دژ دفاعی حکایت دارد.

چشم‌انداز وسیع و اشراف بر تمام دشت گسترده قزوین، ترکیب شگفت‌انگیز سنگ لاشه با آجر، فرورفتگی و برجستگی‌های موزون در سطح دیوار قلعه، تزیینات بسیار زیبای مقرنس و طرح‌های دیگر از جمله ویژگی‌های قر قلعه به شمار می‌روند که از دوره ساسانی بر جا مانده‌اند.

امامزاده عبدالله و فضل‌الله فارسجین از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان تاکستان است که بر سر راه قزوین به ابهر و در کنار شهرک فارسجین بنای آجری زیبایی از قرن ششم هجری باقی مانده که به امامزاده عبدالله معروف است.

قسمت اصلی بنا عبارت از یک هشت ضلعی است که بر ری آن قسمت گردنی گنبد با ارتفاع سه متر ساخته شده و گنبدی مخروطی با ارتفاع بیش از هفت متر بر فراز آن برپا گشته است که در قسمت بالای استوانه قطاربندی تزیینی جالبی به کمک نوعی ملاط گچ به صورت مقرنس‌های هم شکل که 60 سانتی متر ارتفاع دارد صورت پذیرفته و جلوه خاصی به گنبد بخشیده است.

دو کلمه علی و الله که به خط بنایی و با آجرهای لعابدار فیروزه‌ای بر روی گنبد نگاشته شده را از آثار مشابه متمایز کرده است و در نزدیکی این بنا امامزاده دیگری به نام فضل‌الله وجود دارد که از معماری کاملا متفاوتی با تمامی بناهای موجود در منطقه برخوردار است.

ترکیب مصالح از خشت و گل، آجر با سنگ قلوه و لاشه، گچ کوبیده و ماسه و گنبدی عرقچینی که با خیز زیاد ساخته شده و قبه آجری خاصی بر فراز آن است که از ویژگی‌های بنای امامزاده فضل‌الله به شمار می‌روند.

زیارتگاه هفت صندوق از جمله اماکن مذهبی شهرستان تاکستان است که در 35 کیلومتری غرب این شهرستان با عبور از روستاهای حسین‌آباد دودانگه و جرندق به روستای هفت صندوق می‌رسیم که بنای زیبای این زیارتگاه بی‌نظیر است که پلان بنای این زیارتگاه به شکل مربع است و ایوان و در ورودی آن در قسمت جنوبی قرار دارد و بنای فعلی را باید از آثار دوره قاجاری به شمار آورد.

ممکن است این محل همان جایی باشد که حمدالله مستوفی در خصوص آن گفته «مشهدی است به جرندق و در آنجا گور بعضی از صحابه است» که نامگذاری هفت صندوق نیز این گمان را افزایش می‌دهد.

احمد رحمانی یکی از شهروندان تاکستانی در خصوص آداب و رسوم شهرستان تاکستان به خبرنگار ما می‌گوید: برگزاری جشن در هنگام برداشت محصولات در همه جای جهان رواج دارد و مردم ایران نیز علاوه بر جشن‌های ملی و تقویمی، مراسم شادمانی و پایکوبی در زمان برداشت فرآورده‌های کشاورزی و باغی را برپا می‌کرده‌اند.

وی ابراز داشت: یکی از این آیین‌های مردمی شهرستان تاکستان جشن انگور است که از روزگاران گذشته در استان قزوین و این شهرستان برگزار می‌شود که از انواع بی‌شمار انگور بیش از چهل انگور در این استان کشت می‌شود.

رحمانی ادامه داد: مهمترین آنها عبارتند از شاهانی، سفید، بیدانه قرمز، فخری، عسگری، صاحبی، چفته، رازقی، اولوغی، خلیلی، میش پستان، حسینی، ملکی، یاقوتی،‌رجبی سیاه، رجبی سفید، اتابکی، طایفی، یارجین، مثقالی، سنجری و ریش‌بابا است که شهر تاکستان همه ساله در شهریور ماه شاهد برگزاری جشن انگور بوده و طی آن علاوه بر اجرای موسیقی فولکوریک و بومی سروده‌ها، تقدیر از تولیدکنندگان انگور در محله‌های مختلف، از پدیدآورندگان مرغوب‌ترین انگور، بیشترین انگور، نوآوری در کاشت، برداشت و برداشت این محصول تجلیل می‌شود.

مهری طاهرخانی در خصوص شهرستان تاکستان می‌گوید: علاوه بر انگور و فرآورده‌های آن مانند شیره، سرکه، آب غوره، کشمش و دوشاپ می‌توان به محصولات دیگری از جمله گردو، پسته، توت، زردآلو و سیب و هنرهای صنایع دستی مانند قالیبافی، گلیم، گیوه‌دوزی، منجوق‌دوزی، ظروف مسی و سبد بافی که بیشتر توسط زنان هنرمند و پرتلاش این منطقه درست می‌شود، اشاره کرد.

وی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان تاکستان اشاره کرد و گفت: تپه‌های پیش از تاریخ و باستانی داکان، اک، زرلان، کی‌وران، شارین، نهاوند، ولازگرد،‌ پیرولی و گیلک تپه بیانگر زندگی پر رونق در گذشته‌های بسیار دور شهرستان تاکستان دارد و بقایای قلعه‌ها و دژهای مستحکم در جای جای ارتفاعات این شهرستان که عموما نام قز قلعه دارند نشان دهنده اهمیت استراتژیک منطقه در دوران‌های مختلف است.

طاهرخانی افزود: همچنین وجود بقاع متبرک دیگری همچون امامزاده اسحاق و ابراهیم در روستای زرلان، امامزاده صالح و سلیمان در شهر نهاوند، امامزاده ابوسعید و ابوظهید در رادکان، بقعه پیر ولی در روستای ورسج و امامزاده سیدعلی در روستای دربهان حکایت از اعتقادات عمیق مذهبی مردم این منطقه می‌کند.

وی گفت: شهرستان تاکستان هر ساله مورد بازدید گردشگران علاقمند است که اکنون نیز در ایام تعطیلات نوروز سال 93 مسافران بسیاری از آثار تاریخی و گردشگری آن دیدن کرده و از محصولات فراوان آن مانند انگور خریداری می‌کنند.

فریبرز کیانی از مسافران نوروزی که در شهرستان تاکستان مستقر شده بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: این شهرستان از آثار تاریخی و اماکن زیارتی جالبی برخوردار است و همچنین محصولات کشاورزی بی‌نظیری دارد که با توجه به فصل سال می‌توان از فرآورده‌های انگور آن مانند کشمش، شیره، آب غوره و سرکه بهره‌مند شد.

وی ادامه داد: شهرستان تاکستان ظرفیت‌های بسیاری برای رونق گردشگری دارد که باید امکانات استقرار مسافران و گردشگران در این شهرستان ارتقا یابد تا این مهم محقق شود.

انتهای پیام/77016/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول