اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طبیعت عشق و نیاز است

سیزده بدر روز آشتی با طبیعت/ تأکید مسئولان آبیک بر انس با طبیعت

مسئولان شهرستان آبیک بر انس با طبیعت از سوی شهروندان این شهرستان و مسافران نوروزی در روز 13 فروردین مقارن با روز طبیعت تأکید کردند.

سیزده بدر روز آشتی با طبیعت/ تأکید مسئولان آبیک بر انس با طبیعت

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، به طور کلی در میان جشن‌های ایرانی جشن سیزده به در کمی مبهم است، زیرا مبنا و اساس دیگر جشن‌ها را ندارد.

در کتاب‌های تاریخی اشاره‌ مستقیم به وجود چنین مراسمی نشده‌ است اما در منابع کهن اشاره‌هایی به روز سیزدهم فروردین داریم.

گفته می‌شود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده‌ایست به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند و در حقیقت با این ترتیب رسمی بودن دوره نوروز را به پایان می‌رساندند. می‌توان گفت معقول‌ترین موردی که درباره سیزده به در گفته می‌شود همین است.

هر ساله با فرا رسیدن روز 13 فروردین یا بهتر بگوییم روز 13 بدر و روز طبیعت مردم سراسر کشور به دل کوه، دامان طبیعت و صحرا و دشت زده و در کنار یکدیگر روز خوب و خوشی را سپری می‌کنند.

اما در اینجا این سئوال در ذهن متبادر می‌شود که آیا خوشی چند ساعته مردم در دل طبیعت باید به ریختن زباله در طبیعت و یا تخریب طبیعت منجر شود و یا خیر باید برای زمین و گیاه و طبیعت احترام قائل بوده و آن را به سوی یکدیگر پرتاب و تکه تکه‌اش نکنیم.

سیزده بدرِ پیشینیان ما، روزی برای ستایش و دعا برای طلب باران فراوان در سال پیش رو، برای گرامیداشت و پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن بوده، در حالی که امروزه روز ویرانی و تباهی طبیعت است.

در قرآن کریم بیش از 750 آیه اشاره به ظواهر طبیعت می‌کند ابعاد گوناگون جلوه‌ها و زیبایی‌های آن را یادآور می‌شود.

در اغلب این آیات، ما را توصیه به مطالعه کتاب طبیعت و پند‌آموزی آن می‌کند که بی‌گمان، هدف این آیات، طرح علوم طبیعی و بیان قوانین آن نیست، هر چند به نکاتی اشاره دارد که پس از قرن‌ها اهمیت و حساسیت آن شناخته شده و خبر از این حقیقت می‌دهد که گوینده آن در اتصال به مبدأ الهی و آفریننده جهان است.

زندگی دوباره طبیعت

یکی دیگر از نمایش‌های خدا در جهان که قرآن از آن یاد می‌کند، حیات دوباره طبیعت است، طبیعتی که در فصل زمستان می‌میرد و سبزی و شادابی خود را از دست می‌دهد، اما در فصل بهار دوباره زنده شده و جان دیگر می‌گیرد.

توصیف طبیعت و حیات دوباره آن یکی از نمونه‌های دیگر شگفتی‌های طبیعت در قرآن است، اما جالب است بدانیم هدف این توصیف مشهود، نشان دادن طبیعی حیات انسان پس از مرگ است، به عبارت دیگر برای آن است که چگونه پس از آنکه تمام جسم او پوسید و متلاشی شد، دوباره زنده می‌شود، همان‌گونه که طبیعت زمین پس از پژمردگی و خزان و مرگ، دوباره حیات پیدا می‌کند.

در روایات نیز بر موضوع طبیعت اشارات فراوانی شده است به عنوان نمونه در حدیثی از امام علی (ع) در کتاب اصول کافی، ج 2، ص 331، آمده است که انسان‌ها مورد سئوال قرار می‌گیرند، حتی درباره زمین‌ها و چهارپایان.امام صادق (ع) فرموده است که زندگی با هوای پاک، آب فراوان گوارا و زمین نرم و سست [آماده زراعت] خوش می‌شود.

در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در کتاب کافی جلد پنج صفحه 29 آمده است نخل را نسوزانید و آن را در آب غرق نکنید. درخت بارور را قطع نکنید و زراعت را به آتش نکشید؛ زیرا شما نمی‏‌دانید، شاید در آینده به آن نیازمند شوید.

مردم بستر رنجش طبیعت را فراهم نکنند

رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان ضمن تأکید بر حفظ محیط زیست و طبیعت از سوی مردم در روز 13 فروردین اظهار داشت: مردم در روز سیزده بدر باید زباله‌ها و پسماندهای حاصل از پخت و پز و خوراک خود را در کیسه‌هایی که همراه خواهند داشت بریزند و هیچ گونه زباله‌ای را در طبیعت رها نکنند.

حشمت‌الله کوثری افزود: از مردم درخواست می‌شود در روز طبیعت همکاری لازم را با مأموران منابع طبیعی و یگان حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک داشته باشند و به معنای واقعی با طبیعت انس داشته باشند.

وی طبیعت و انسان را لازم و ملزوم و مکمل یکدیگر دانست و تصریح کرد: انسان نیاز به شادابی و نشاط دارد که این مهم را می‌تواند با رفتن در دامان طبیعت تحقق ببخشد ولی این نشاط و شادی نباید به ریختن زباله در طبیعت، شکستن شاخه درختان تازه بیدار شده از خواب زمستانی و تخریب طبیعت منجر شود.

این مسئول ادامه داد: امروز بقای زندگی انسان در گرو حفاظت از محیط زیست و طبیعت است چراکه انسان همان گونه که به آب و هوای سالم نیاز دارد به خاک و طبیعت سالم نیز نیاز مبرم دارد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: خدای متعال فصل بهار را نقاشی بی‌نظیر برای انسان خلق کرده تا به نحو احسن از طبیعت و زمین استفاده کند بنابر این انسان نباید به خاطر خوشی و لذت مقطعی و گذرا به این آفریده الهی یعنی زمین و طبیعت کمترین آسیبی بزند.

کوثری اضافه کرد: با توجه به اهمیت محیط زیست و طبیعت و حفظ آن طبق آیات الهی، احادیث ائمه اطهار (ع) و کلام فقها و مقام معظم رهبری همه آحاد جامعه باید در راستای حفظ محیط زیست بکوشند.

وی بیان کرد: در روز طبیعت مطلوب است شهروندان آبیکی مسافران نوروزی رابطه خود را با طبیعت گره زده و بستر رنجش را برای زمین و طبیعت فراهم نکنند تا محیط زیستی بهتر و مطمئن‌تر و سالم‌تر در آینده داشته باشند.

بنابر این گزارش، گرچه استفاده از طبیعت از نیازهای اساسی انسان است ولی انسان باید به اندازه و نحوه مطلوب از طبیعت استفاده کند ولی انسان فرصت تجدید و جبران‌پذیری را به طبیعت بدهد تا قدرت بازسازی خودش را داشته باشد و برای توسعه پایدار و نسل‌های آینده نیز باقی بماند.

طبیعت و محیط زیست یک امانتی است که از گذشتگان به ما رسیده که باید آن را حفظ کنیم تا بتوانیم به نسل‌های آینده انتقال دهیم، بنابراین در روز 13 بدر که به دامان طبیعت می‌رویم باید آن را نشانه‌ای از وجود و بخشندگی خدای متعال دانست چرا که طبیعت آنقدر بزرگوار، بخشنده و ظرافت دارد که باید در حفظ آن گام برداریم و نگذاریم محل زباله شود.

منابع طبیعی بستر حیات و توسعه پایدار است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبیک نیز به خبرنگار فارس گفت: شعار منابع طبیعی، منابع طبیعی با مردم و برای مردم است یعنی متعلق به همه است.

حمیدرضا رضانژاد افزود: مردم باید همان طور که گذشتگان منابع طبیعی را به ما تحویل دادند ما هم باید تلاش کنیم منابع طبیعی را سالم به آیندگان تحویل دهیم.

وی بر پرهیز مردم از روشن کردن آتش در مناطق مرتعی و پوشش گیاهی خشک در روز طبیعت تاکید کرد و  ادامه داد: مردم باید زباله‌های خود را در کیسه‌هایی جمع‌اوری و به نزدیکترین محل زباله تخلیه کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منابع طبیعی بستر حیات و نیز بستر توسعه پایدار است، همه باید با طبیعت دوست باشند و با آن انس بگیرند چرا که هرچه داریم از منابع طبیعی داریم.

رضانژاد اذعان داشت: متأسفانه بر اثر کشت‌های بی‌رویه و شخم‌های غیر اصولی طبیعت از بین رفته است و مطلوب است مردم در روز طبیعت صدمه و آسیبی به طبیعت و منابع طبیعی وارد نکنند.

وی یادآور شد: بیشترین جمعیت در روز 13 بدر در جاده طالقان و بالای روستای جزمه سکنی می‌گزینند.

مسیر رودخانه‌های آبیک، تفرجگاه  13 بدر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک نیز به خبرنگار فارس گفت: بیشترین جمعیت در روز 13 بدر در مسیر حلال‌رود روستای زرجه‌بستان، مسیر رودخانه زیاران، مسیر روستای تازه‌آباد و رودخانه اتانک هستند و به تفریح و شادی می‌پردازند.

عباس میرزایی افزود: مردم همان گونه که برای شخصیت خود ارزش قائل هستند باید برای طبیعت نیز ارزش و بها قائل شوند و در حفظ آن کوشا باشند.

به گزارش فارس، گرچه نمی‌توانیم بگوییم تکنولوژی به طور مطلق بد و یا خوب است چراکه برخی عادات اشتباه در زندگی امروزی از تکنولوژی نشأت می‌گیرد که به عنوان نمونه به ظروف یکبار مصرف می‌توان اشاره کرد که رها کردن آن در طبیعت سبب معضل برای طبیعت و انسان می‌شود چراکه تجزیه آن ممکن است طبق آمارها صدها سال به طول انجامد، لذا شهروندان باید در روز طبیعت از ظروف یکبار مصرف خودداری و به جای قطع درختان‌ از ذغال استفاده کنند.

شهروندان باید در روز طبیعت از هر گونه تخریب و دستکاری طبیعت خودداری کنند و به فکر مخلوقات خدا و طبیعت باشند چرا که اصل 50 قانون اساسی وظیفه همگانی است و حفاظت از محیط زیست نه تنها بر عهده اداره حفاظت از محیط زیست بلکه بر عهده همه مردم، ارگان‌ها و نهادها است و همه باید در حفظ طبیعت و محیط زیست سهیم باشند.

البته لازم به ذکر است که مردم باید در روز 13 بدر حرمت جایگاه و مقام حضرت زهرا (س) را حفظ کرده و با انجام حرکات جاهلانه و غیر متعارف بی‌حرمتی به این بانوی بزرگوار را فراهم نکنند.

انتهای پیام/77006/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول