اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ترنم لهجه‌های شیرین ایرانی در باغ شاهزاده ماهان

باز نوروز از راه رسید و باغ زیبا و تاریخی شاهزاده ماهان شاهد ترنم لهجه‌های شیرین مردم ایران‌زمین است که از جای‌جای کشور به کرمان آمده‌اند.

ترنم لهجه‌های شیرین ایرانی در باغ شاهزاده ماهان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، نوروز دیگری از راه رسیده است و بسیاری از مردم ایران‌زمین «کرمان» را به عنوان مقصد گردشگری خود در تعطیلات نوروزی انتخاب کرده‌اند و شاهد ترنم لهجه‌های شیرین ایرانی از آذری، گیلکی، بلوچی و کردی تا یزدی، شیرازی، مشهدی و تهرانی در مناطق گردشگری و تاریخی کرمان از جمله باغ شاهزاده ماهان هستیم.

ترنم لهجه‌ها در باغ شاهزاده ماهان

نوروز است و ترنم لهجه‌های شیرین ایرانی با ترنم صدای زیبای آب در فضای دل‌انگیز باغ شاهزاده ماهان در هم آمیخته است.

مردم بسیاری از جای‌جای ایران به کرمان آمده‌اند و مگر می‌شود به دیار کریمان آمد و مکان‌های گردشگری و آثار تاریخی منحصربه‌فرد این خطه از جمله باغ شاهزاده ماهان را ندید و از کرمان رفت.

عبدالحمید میرزا فرمانفرمای ناصرالدوله شاهزاده قاجار و بیست و ششمین فرمانده این عصر بنای باغ شاهزاده ماهان را در سال 1297 قمری گذاشت و امروز این باغ چشم و چراغ باغ‌های ایرانی است.

گردشگران نوروزی در گوشه و کنار باغ شاهزاده ماهان در رفت و آمد هستند، عده‌ای در مسیر 407 متری باغ شاهزاده قدم می‌زنند و از هوای زیبای بهاری و فضای دلچسب و چشم‌نواز باغ لذت می‌برند. بسیاری از مهمانان باغ شاهزاده ماهان هم در بخش‌های مختلف باغ از جمله در کنار درختان سر به فلک کشیده، فواره‌ها و حوض‌های زیبا عکس یادگاری می‌گیرند و لحظات خوش خود را ثبت می‌کنند.

بعضی از گردشگران نوروزی هم با حضور در رستوران باغ شاهزاده قدری استراحت می‌کنند و با غذاهای سنتی خوشمزه کرمان آشنا می‌شوند.

حیرت ماردبزرگ مشهدی از دیدن باغ شاهزاده ماهان

یک مادربزرگ مشهدی که همراه با دختر، داماد و نوه‌هایش به باغ شاهزاده ماهان آمده است به خبرنگار فارس می‌گوید: نخستین باری است که به باغ شاهزاده می‌آیم و این باغ از نظر هنر معماری چشم‌انداز زیبایی دارد و شاهکار است.

وی ادامه می‌دهد: باغ شاهزاده ماهان یک اثر تاریخی واقعی و زیبا است و فکر نمی‌کردم در کویر این چنین باغ زیبایی وجود داشته باشد.

یکی از نوه‌های این مادربزرگ مشهدی که چهره‌اش را به شکل پروانه طراحی کرده است، می‌گوید: من فقط دلم می‌خواهد به داخل آب حوض‌های باغ شاهزاده بروم.

زمانی که در مورد عمق حوض اصلی باغ به او تذکر می‌دهم از پریدن در حوض پشیمان می‌شود.

بعضی از گردشگران نوروزی هم با لباس‌های محلی در باغ شاهزاده حضور دارند.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی و نمایشگاه کتاب در باغ شاهزاده

برای ایام نوروز در باغ شاهزاده ماهان برنامه‌های جنبی از جمله نمایشگاه صنایع دستی و طراحی روی صورت کودکان، نمایشگاه کتاب و آتلیه عکس فوری در نظر گرفته شده است.

نمایشگاه نوروزی صنایع دستی و کتاب باغ شاهزاده ماهان در عمارت این باغ دایر شده است.

کتاب‌هایی در مورد تاریخ و مفاخر کرمان، شاه نعمت الله ولی، دیوان غزلیات خواجوی کرمانی و دیوان شعر شعرای کرمانی و ایرانی و البته مجموعه‌ای از کتاب‌های مذهبی در نمایشگاه کتاب باغ شاهزاده ماهان عرضه شده است.

نمایشگاه صنایع دستی باغ شاهزاده ماهان نیز دارای غرفه‌هایی است که آثار هنرمندان کرمانی از جمله پته، گلیم، جاجیم، آثار چرمی، منبت و معرق را در معرض نمایش و فروش قرار داده است.

لزوم راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در باغ شاهزاده

محمدرضا معین‌الدینی مسئول غرفه پته، جاجیم و گلیم نمایشگاه صنایع دستی باغ شاهزاده ماهان است، وی به خبرنگار فارس می‌گوید: از نخستین روز عید نوروز به نمایشگاه آمده‌ام و تا 15 فروردین هم در این مکان حضور دارم.

وی ادامه می‌دهد: مردم استان‌های مختلف با پته کرمان آشنایی ندارند و در نگاه نخست فکر می‌کنند، پته کرمان شبیه روسری و یا پادری است.

معین‌الدینی می‌افزاید: زمانی که در مورد پته برای مهمانان نوروزی توضیح می‌دهم و آنها با پته آشنا می‌شوند، علاقه زیادی به این هنر پیدا می‌کنند و بسیاری از آنها از زیبایی پته کرمان تعریف و تمجید می‌کنند، اما با توجه به اینکه توان خرید مردم پایین است به طور معمول پته‌های کوچک را به عنوان یادگاری می‌خرند.

وی عنوان می‌کند: اگر بازارچه دائمی صنایع دستی در باغ شاهزاده ماهان برگزار شود این نمایشگاه می‌تواند به معرفی آثار هنرمندان کرمانی به ویژه پته و فروش این آثار کمک زیادی کند.

معین‌الدینی همچنین خواستار معرفی پته کرمان توسط رسانه‌ها می‌شود و می‌گوید: مسئولان برای صادرات پته کرمان هم برنامه‌ریزی کنند.

فاطمه بلوچ‌زاده هم یکی از هنرمندان جوان کرمانی است که طراحی روی صورت کودکان را انجام می‌دهد، وی در ایام نوروز به باغ شاهزاده آمده است تا دل بچه‌ها را شاد کند.

وی به خبرنگار فارس می‌گوید: دو، سه هفته قبل از عید نوروز به باغ شاهزاده ماهان آمدم و با توجه به اینکه مسافران زیادی به این عمارت می‌آیند به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان رفتم و مجوز حضور در این باغ را گرفتم.

بلوچ‌زاده ادامه می‌دهد: زمانی که با مسافران نوروزی صحبت می‌کنم، آنها می‌گویند که تصور نمی‌کردند در کرمان چنین باغ زیبا با این آب و هوای خوش باشد.

وی استقبال بچه‌ها از طراحی روی صورت را مطلوب ذکر می‌کند و می‌افزاید: گردشگران نوروزی از کیفیت غذای رستوران باغ شاهزاده کرمان هم تعریف می‌کنند.

زمینه اقامت گردشگران در باغ شاهزاده فراهم شده است

بخشی از عمارت‌های باغ شاهزاده ماهان از حدود 20 سال قبل بر اساس ضوابط و قوانین میراث فرهنگی به عنوان رستوران سنتی فعال شده است.

علی بهرامی سرمایه‌گذار بخش خصوصی در باغ شاهزاده ماهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس بیان می‌کند: رستوران باغ شاهزاده حدود 15 سال است که به بخش خصوصی واگذار شده و این مجموعه همزمان با ثبت جهانی باغ شاهزاده دایر بود و بازرسان تمام فعالیت‌های این رستوران را زیرنظر داشتند.

اتاق‌هایی در دو طرف سر در ورودی باغ شاهزاده ماهان وجود دارد که این اتاق‌ها به عنوان مهمانسرا در سال‌های گذشته فعالیت می‌کرد، اما از سال گذشته این اتاق‌ها هم به بخش خصوصی واگذار شد.

بهرامی در مورد این اتاق‌ها عنوان می‌کند: ما بر اساس ضوابط میراث فرهنگی و بدون هیچ گونه تغییر در فرم و شکل بنا این اتاق‌ها را به صورت سنتی دایر کرده‌ایم.

بهرامی می‌افزاید: اتاق‌های باغ شاهزاده ماهان  بر اساس ضوابط و قوانین میراث فرهنگی و نظارت دقیق مسئولان در اختیار گردشگران نوروزی قرار می‌گیرد و مسافران علاوه بر بازدید از این اتاق‌ها می‌توانند در این مجموعه اقامت کنند.

وی ادامه می‌دهد: ما به علت نابسامانی و ناهماهنگی که طی ماه‌های اخیر در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان داشتیم، نتوانستیم، تبلیغ خوبی برای این اتاق‌ها انجام دهیم.

تغییرات اساسی در میراث فرهنگی کرمان و دلگرمی بخش خصوصی

این سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌گوید: بعد از حضور علی مهاجری در رأس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان و توجه ویژه‌ای که وی به بخش خصوصی دارد، امید و دلگرمی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایجاد شده است.

بهرامی تصریح می‌کند: در نوروز 93 با پیگیری‌هایی که مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان انجام داده است، زیرساخت‌های خوبی در باغ شاهزاده ماهان ایجاد شده است که از آن جمله می‌توان به تکمیل پارکینگ، بهسازی سیستم نور، صدا و سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های باغ شاهزاده ماهان هنوز هم با استانداردهای لازم فاصله دارد، می‌گوید: باغ شاهزاده به نور بهتر و صندوق امانات نیاز دارد. باغ شاهزاده به مبلمان باغی نیاز دارد بهرامی همچنین استقرار مبلمان باغی در باغ شاهزاده ماهان را یکی از موارد ضروری برای رفاه حال گردشگران می‌داند و می‌افزاید: قرار است، طرح مبلمان باغی توسط میراث فرهنگی آماده و توسط این سازمان و یا بخش خصوصی در باغ شاهزاده ماهان اجرا شود.

وی خاطر نشان می‌کند: در نوروز 93 مشکل عمده‌ای در باغ شاهزاده ماهان نداشتیم و نماز جماعت هم در این باغ زیبا اقامه شد.

مدیرعامل شرکت گردشگری ماهان‌گشت کریمان با تاکید بر اینکه بخش دولتی و خصوصی در استان کرمان توجه ویژه‌ای به حفظ بنای باغ شاهزاده ماهان دارند، تصریح می‌کند: حفظ یک اثر تاریخی به این معنا نیست که دور تا دور آن را حصار بکشیم.

روح زندگی باید در آثار تاریخی جریان یابد

بهرامی عنوان می‌کند: زمانی که روح زندگی در آثار تاریخی جریان یابد و نظارت و رعایت اصول میراث فرهنگی را هم داشته باشیم، این امر منجر به حفظ آثار تاریخی می‌شود.

وی با اشاره به نگاه ویژه استاندار کرمان به بخش خصوصی و حمایت از سرمایه‌گذاران می‌گوید: استاندار کرمان هم در نوروز سال جاری به باغ شاهزاده ماهان آمد و از نزدیک در جریان روند فعالیت‌های این مجموعه قرار گرفت.

بهرامی ادامه می‌دهد: سیاست‌های اقتصادی و توجه استاندار کرمان به بخش خصوصی موجب دلگرمی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شده است.

وی می‌گوید: مدیر حراست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در نوروز 93 با کمک معاون گردشگری این سازمان نظارت ویژه‌ای را بر فعالیت اماکن تاریخی و گردشگری داشتند که این امر موجب خدمت‌رسانی بهتر به مسافران نوروزی شده است.

---------------------------

گزارش از: مهسا حقانیت

---------------------------

انتهای پیام/80019/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول