اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قزوین خبر داد

اصلاح هندسی 80 درصد از تقاطع‌های شهر قزوین

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قزوین گفت: 80 درصد از تقاطع‌های سطح شهر قزوین توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین اصلاح هندسی شده است.

اصلاح هندسی 80 درصد از تقاطع‌های شهر قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، تلاش برای بهبود امر عبور و مرور در شهر برای جابجایی ارزان، سریع و راحت مسافران و عابران از مهم‌ترین وظایف سازمان ترافیک شهرداری قزوین است.

یکی از مؤلفه‌های توسعه گردشگری و فرهنگ شهرنشینی نیز همین سهولت در عبور و مرور محسوب می‌شود.

در این راستا و برای آشنایی بیشتر با این حوزه شهری گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم با اسماعیل عرشیان مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین که در ادامه می‌آید. 

فارس: در خصوص آرام سازی و مناسب سازی معابر سطح شهر قزوین توضیحاتی بفرمایید.

آرام سازی ترافیک روش‌های مختلفی است برای کاهش سرعت وسایل نقلیه و صدای ناشی از ترافیک عبوری ترافیک با استفاده از شیوه‌های مختلف فیزیکی، روانشناسی، بصری، اجتماعی، قانونی و انتظامی که بر رفتار رانندگان تاثیر می‌گذارد. 

فارس: در خصوص فضا سازی شهری برای سهل و آسان کردن عبور و مرور معلولان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی 10 درصد از جمعیت دنیا به نوعی دچار معلولیت جسمی هستند که رقمی در خور توجه است و در سالیان اخیر سازمان حمل و نقل و ترافیک قزوین نیز در راستای این اهداف که ساماندهی عبور و مرور و فراهم آوردن شرایط مطلوب جابجایی در شبکه معابر برای همه شهروندان مخصوصا معلولان است اقدام به اجرای پروژه‌های مناسب‌سازی گذرهای عرضی عابر پیاده کرده است.

از جمله این اقدامات می‌توان به میدانچه ترافیکی ناحیه پونک، گذرگاه‌های برجسته عرضی عابر پیاده خیابان راه آهن، بلوار خرمشهر، تقاطع بلوار دانشگاه امام خمینی (ره)، بلوار معلم، احداث و نصب سرعت‌کاه‌های آسفالتی و پلاستیکی محدوده کوثر و مینودر، کوچه‌ها و معابر فرعی خیابان شهید بابایی اشاره کرد.

از دیگر اقدامات انجام شده مناسب‌سازی گذرهای عرضی عابر پیاده برای سهولت تردد عابران کم توان جسمی و حرکتی در بلوار امیر کبیر، بلوار  آزادگان و خیابان شهید بابایی را می‌توان نام برد. 

فارس: چه اقداماتی در مدیریت و توسعه پارک حاشیه‌ای و غیر حاشیه‌ای خیابان‌های شهر صورت گرفته است؟

از آنجا که وسایط نقلیه بیشترین زمان را در حال توقف به سر می‌برند بنابر این مدیریت ترافیک ساکن نقش بسزایی در وضعیت ترافیک درون شهری ایفا می‌کند.

این نقش به ویژه در مناطق مرکزی و هسته‌های شهری که بافت فشرده و کاربری‌های مختلف دارند که بیشتر آن‌ها تجاری می‌باشد و عرض معابر کم بوده پررنگ‌تر است.

ساخت و ساماندهی پارکینگ‌های غیر حاشیه‌ای از یک سو برای مدیریت توقف‌های بلندمدت و استفاده از ابزارهای گوناگون از سوی دیگر به عنوان انواع سیاست‌ها و راهکارهای مدیریت ترافیک ساکن به حساب می‌آید.

همچنین با اعمال محدودیت‌هایی نظیر طرح پارکبان با برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای پارک‌های کوتاه مدت این توقف‌ها را ساماندهی می‌شود.

تاکنون 80 درصد از تقاطع‌های سطح شهر قزوین توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین اصلاح هندسی شده است.

22 هزار متر مربع از گذر عابر پیاده و انواع شابلون‌های نوشتاری در سطح شهر قزوین خط کشی عرضی شده و همچنین آمار روزانه پارک خودرو در پارکینگ‌های تحت نظارت شهرداری قزوین هشت هزار پارک است. 

فارس: در خصوص آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیک چه اقداماتی از سوی این سازمان صورت گرفته است؟

آموزش در تمام اجزای زندگی تأثیر بسزایی دارد، انسان از کودکی با درک محیط اطراف متأثر از آن بوده و درک هر اندازه عمیق‌تر و روزآمدتر باشد حوزه تأثیرش در افراد بیشتر می‌شود.

رانندگی صحیح و مبتنی بر مقررات موجب افزایش ایمنی تردد می‌شود و در عرصه ترافیک با عوامل انسان، خودرو، جاده، قوانین و مقررات مواجه هستیم که عامل انسان به دلیل اینکه خود سازنده خودرو، طراح و اجرا  کننده راه و وضع کننده قوانین و مقررات است، اساسی‌ترین نقش را در حل مشکلات ایفا می‌کند.

در این رابطه می‌توان گفت اگر جاده‌ها و خودروها، استاندارد طراحی و اجرا شوند و مقررات بر طبق شرایط تصویب و دقیق اجرا شده باشد ولی به عامل انسان به عنوان عابر و راننده بهای لازم داده نشود مشکل همچنان باقی خواهد ماند.

از جمله اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته است، می‌توان به طراحی و انتخاب کاراکتر‌های آموزشی (کوشا و نوشا)، برگزاری نمایشگاه و مسابقات ویژه ترافیکی طراحی و توزیع بروشور خطوط اتوبوسرانی ویژه دانش آموزان و طراحی و نصب فیکسچرهای آموزشی اشاره کرد.

همچنین طراحی کتابچه نقاشی دنیای ترافیک و دو جلد کتابچه شعر ترافیکی ویژه دانش آموزان و پیش دبستانی، طراحی و توزیع برگه جریمه ویژه دانش آموزان و مسافران نوروزی، طراحی بروشور گذرگاه عابر پیاده، طراحی و توزیع خط کش و برنامه درسی ویژه دانش آموزان از دیگر این اقدامات در این حوزه است.

 فارس: چه اقداماتی در بررسی نقاط حادثه خیز و تحلیل آمار تصادفات در سطح شهر قزوین داشته‌اید؟

عوامل متعددی بر موضوع شناخت، بررسی و تحلیل تصادفات موثر هستند که هر کدام سهم و نقش خاصی در موضوع تصادفات ایفا می‌کند از این میان راه و شبکه معابر یکی از مهمترین بخش‌هایی است که در تحلیل‌ها مورد استفاده قرار گرفته و بررسی‌های لازم در مورد نواقص آن انجام می‌شود.

نقاطی که پس از ارایه آمار تصادفات توسط پلیس راهور و پزشکی قانونی به عنوان نقاط حادثه خیز یا نقاط پر تصادف معرفی می‌شوند در اولویت فعالیت‌های مطالعات و طراحی این سازمان قرار می‌گیرند.

با روش‌های متفاوت اقدامات لازم به منظور اصلاح و یا حذف این نقاط از شبکه نقاط پرتصادف و کاهش تصادفات فوتی و جرحی و خسارتی انجام می‌گیرد.

آمار تحلیلی تصادفات در دو ماهه اول سه ساله اخیر به منظور بررسی تاثیر اقدامات انجام شده سازمان ارایه می‌شود که پس از تحلیل آمار تصادفات در معابر حادثه خیز در سطح شهر متناسب با بودجه ریالی سازمان پروژه‌های اصلاح هندسی، آرام سازی و ایمن سازی معابر تعریف شده است.

پس از انجام پروژه‌های مذکور آمار ارایه شده کاهش 3/57 درصدی تصادفات را در پی‌داشته است که در مجموع سبب صرفه جویی اقتصادی به میزان 23 درصد در هزینه تصادفات شده است.

انتهای پیام/77014/ت40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول