اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دژی در تسخیر طبیعت گیلان

قلعه کوهستانی ‌و تاریخی رودخان در دل جنگل‌های گیلان قرار دارد.

دژی در تسخیر طبیعت گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از فومن، قلعه‌رودخان در فاصله 23 کیلومتری جنوب غربی فومن در بخش مرکزی و دهستان گوراب‌پس قرار دارد.

دسترسی به قلعه‌رودخان باید از طریق شهر فومن و با گذشتن از روستاهای گشت‌، کرد محله، گشت‌رودخان، سیاه‌کش، گوراب‌پس، ملسکام و سیدآباد و سپس روستای قلعه‌رودخان انجام گیرد.

پس از عبور از حیدر آلات و طب سه کیلومتر جاده خاکی به روستای قلعه‌دهنه رسیده و بعد وارد اراضی پارک جنگلی قلعه‌رودخان شده و باید مسیر 1.5 کیلومتری صعود تا محل قلعه را از طریق پله‌های احداث شده طی کرد.

در متون تاریخی تا قبل از قرن دهم هجری نامی از قلعه‌رودخان برده نشده است و نخستین‌بار «خوچکو» محقق روسی‌ لهستانی‌الاصل که در سال 1830 میلادی در گیلان مشغول بررسی بود متوجه این قلعه شد.

قلعه کوهستانی رودخان با مساحتی حدود 22 هزار و 300 متر مربع سراسر دو قله کوه را احاطه کرده و توسط برج و پاروهایی مستحکم به طول یک‌هزار و 260 متر که از پستی و بلندی‌های کوه و عوارض طبیعی تبعیت می‌کند تشکیل شده است.

قلعه‌رودخان به عنوان یک قلعه حکومتی و نظامی مطرح بوده و با توجه به وجود آب کافی به صورت چشمه و آب انبار در  داخل قلعه از امکانات زیستی برخوردار بوده است.

اگر چه امروزه از این قلعه استفاده نمی‌شود اما زیبایی بصری خود که از تنوع حجمی و دیگر روش‌های مناسب و هیبت دفاعی تشکیل شده را حفظ کرده و جذبه خاصی برای بیننده ایجاد می‌کند.

مهم‌ترین فضای قلعه که از سه بخش غربی، شرقی و میانی تشکیل شده، دروازه‌های ورودی، شاه‌نشین، آب انبار، زندان و درب اضطراری است.

44 برج موجود در این قلعه در فرم‌های مختلف هندسی ساخته شده و اغلب برج‌ها دو طبقه بوده و دسترسی به طبقه دوم از طریق پله‌های بیرون برج‌ها است.

انتهای پیام/2300/س20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول