اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ویژه ایام نوروز

نمایشگاه عکس تخصصی معماری و معماران سنتی در سبزوار برگزار شد

نمایشگاه عکس تخصصی معرفی معماری و معماران سنتی ویژه ایام نوروز در سبزوار گشایش یافت.

نمایشگاه عکس تخصصی معماری و معماران سنتی در سبزوار برگزار شد

حمید معماریان مدیر این نمایشگاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار اظهار داشت: این نمایشگاه در راستای معرفی معماری سنتی این دیار راه‌اندازی شده است.

معماریان گفت: در این نمایشگاه بیش از 23 غرفه 115 عکس در قالب معرفی منازل مسکونی دارای معماری سنتی به نمایش عمومی گذاشته شده است.

وی با اشاره به موضوعات تصاویر در این نمایشگاه تصریح کرد: در این نمایشگاه به معرفی، معماران سبزواری، بافت سنتی شهر، معماری ویژه سردرها، شیشه‌های رنگی، سقف‌های خونچه پوش، رخ بام‌ها، ناودان‌های طرح‌دار فضاهای داخلی خانه‌ها و... پرداخته‌ایم.

این پیشکسوت هنر معماری سبزوار با اشاره به ویژگی‌های معماری سنتی این دیار تأکید کرد: از مهمترین مشخصه‌های هنر معماری سبزوار ساخت سقف‌های خونچه‌پوش، رخ بام‌ها و سردر منازل است که در معماری کمتر شهری دیده شده است.

وی اضافه کرد: متأسفانه تعداد منازلی که دارای این ویژگی‌ها هستند رو به تخریب است و چندی پیش نیز یکی از منازلی که دارای سقف خونچه‌پوش باسابقه تاریخی بود تخریب شد.

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های معماران سبزواری اخلاق مداری، تقوا، اندیشه سالم و کردار نیک بوده است؛ گفت: این ویژگی‌ها را می‌توان در روح خانه‌های سنتی که این افراد بنا کرده‌اند دید و زیبایی‌ها و انسانیت را در آنها حس کرد.

معماریان با بیان اینکه هنر معماری سنتی سبزوار روبه افول است؛ تأکید کرد: اگر معماری سنتی سبزوار و آن بافت‌های زیبای تاریخی حفظ می‌شد امروز باید شاهد ثبت جهانی این شهر در سازمان ملل می‌بودیم.

این هنرمند سبزواری ادامه داد: متأسفانه امروز شاهد پیشرفت چشمگیر معماری مدرن و غربی هستیم که بدون روح و زیبایی‌های انسانی است و معماری سنتی و زیبای ما در حال افول و نابود شدن است که باید در این زمینه مسئولان و مردم هوشیارتر باشند.

وی اضافه کرد: معماری سنتی دارای ریشه و تاریخ است و در آن شعائر اسلامی و ملی بسیار مشهود و زیباست.

معماریان در پایان از انتشار کتاب تخصصی معماری و معماران سبزواری نیز خبر داد و گفت: این کتاب در هفت بخش به همکاری انتشارات فیروزه و با هزینه شخصی به چاپ رسیده است.

گفتنی است؛ نمایشگاه تخصصی عکس معماری و معماران سبزواری در محل آرامگاه حاج ملاهادی اسرار برگزار شده و به معرض دید عموم گذاشته شده است.

انتهای پیام/2202/خ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول