اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فرهنگ مذهبی مردم قزوین به عمق تاریخ

قزوین از دیرباز مهد پرورش بزرگان دینی و علمی بوده که گردشگران نوروزی با بازدید از آرامگاه‌های این بزرگان و اماکن مذهبی می‌توانند به عمق فرهنگ مذهبی مردم این شهر به قدمت تاریخ در کشور پی ببرند.

فرهنگ مذهبی مردم قزوین به عمق تاریخ

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شهر قزوین با داشتن سابقه مهم تاریخی و موقعیت ممتاز جغرافیایی یکی از شهرهای رجال خیز کشور بوده و نقش مهمی در پرورش شخصیت‌های برجسته داشته است تا کنون مشاهیر بزرگی در عرصه‌های تاریخ، فرهنگ، ادب و سیاست از این شهر کهن برخاسته‌اند، به طوری که تعدد آنها در مقایسه با شهرهای بزرگتر مایه شگفتی است.

قزوین از دیرباز مهد علم، فرهنگ، تمدن، هنر، دیانت، ایمان، فداکاری و ایثار جوانمردان و بزرگان بوده و شنیدن نام آنان ناخودآگاه دارالمومنین را یاد آدمی تداعی می‌کند و شکوه علمی و سیاسی این شهر در 62 سال پایتختی ایران را یادآور می‌شود.

شخصیت‌های بزرگی در شهر قزوین متولد شده‌اند و پرورش یافته‌اند به طوری که رهبر معظم انقلاب در سفر به قزوین فرمودند: «در قزوین آنقدر عالم، شخصیت و چهره وجود داشته که سه جلد کتاب التدوین درباره شرح حال اینها است» که این مهم بیانگر ارزش و اعتبار این شهر است.

در قزوین شخصیت‌هایی همچون سید موسی زرآبادی، علامه رفیعی، آیت‌الله شیخ هاشم قزوینی و آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی، علامه محمد قزوینی، عمادالکتاب، علامه علی‌اکبر دهخدا، بهاءالدین خرمشاهی، حاج سید عباس ابوترابی و میرزا حسین خیاط رشد یافته‌اند که بیانگر مهد علم و تمدن این شهر است.

مقبره آرامگاه حمدالله مستوفی نویسنده و تاریخ نگار معروف سده هشتم که در سال 680 متولد و در سال 750 فوت کرد که مؤلف تاریخ گزیده و ظفرنامه از آثار دوره ایلخانی است.

مزار او در محله ملک آباد قزوین در سرابی واقع شده که بر روی ان بنایی به شکل مربع ساخته‌اند که پیش از گنبد به هشت ضلعی مبدل شده و دور تا دور آن مقرنس کاری است.

گنبد فیروزه‌ای مخروطی آن و کتیبه‌ای که به خط ثلث به معرفی پدران و آثار مستوفی اشاره شده این بقعه را از سایر آثار تاریخی شهر ممتاز کرده است.

آرامگاه امام احمد غزالی عارف نامدار ایرانی پس از سالها اقامت در قزوین به سال 520 هجری وفات کرد و در جوار آستانه مقدس شاهزاده حسین (ع) به خاک سپرده شد و آرامگاه وی در‌آن مکان تا پایان قرن دهم هجری زیارتگاه اهل طریقت بود.

به دنبال سیاست‌های شاه عباس اول در سختگیری علیه عرفا فلاسفه و تخریب مرقد وی گروهی از مریدان بقایای جسد او را در محل فعلی در کوچه امامزاده اسماعیل (ع) منتقل کرده و آرامگاه جدیدی ساختند.

این بنا پس از فراز و فرودهای بسیار و تخریب مجدد در زمان محمدشاه قاجار هم اکنون به نام مسجد احمدیه شناخته شده که توسط مجدالاسلام قزوینی به سال 1328 هجری بنا شده است و در کنار مقبره غزالی آرامگاه دیگری متعلق به سلطان سید محمد ولی مورخ ذیقعده 1035 هجری قرار دارد.

مزار فقیه اصولی و مجتهد پر آوازه قرن سیزدهم مرحوم ملا محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث که در سال 1263 هجری قمری در محراب عبادت به دست پیروان فرقه بابیه به شهادت رسید در این مکان قرار دارد.

بنای مسجد مقبره را به دوران آق قویونلوها نسبت می‌دهند. ولی ایوان مجاور قاجاری است سنگ قبر شهید ثالث شاهکاری از خوشنویسی، نقاشی و حکاکی هنرمندان به ویژه ملک محمد قزوینی محسوب می‌شود.

آرامگاه ملا خلیلا مقبره دانشمند، فقیه و مفسر مشهور دوره صفویه ملا خلیل بن غازی قزوینی که در سال 1089 به وفات رسید و سه فرزند وی سلمان، ابوذر و احمد در جوار مدرسه وی قرار دارد بنای باقی مانده ز مدرسه پرشکوه وی که روزگاری محل حضور دانشمندانی نامی همچون فیض کاشانی، شیخ حر عاملی، ملا رفیعای واعظ، آقا رضی بوده و هم اکنون در اختیار بنیاد ایران‌شناسی شعبه استان قزوین است.

مسجد جامع عتیق یکی از کهن‌ترین مساجد چهار ایوانی کشور است که آثار معماری بسیاری از ادوار تاریخی در وسعتی معادل دوازده هزار و 500 متر مربع به نمایش می‌گذارد. قدیمی‌ترین قسمت موجود به سال 192 به دستور هارون الرشید بنا شده و در عصر سلجوقی، صفوی و قاجاری الحاقاتی به آن صورت گرفته است. شش کتیبه گچبری مقصوره خمار تاشی آن شهرتی جهانی دارد.

مسجد حیدریه از بناهای دوره سلجوقی است که در سال 513 قمری بر روی شالوده کهن مسجد بازسازی شده و گچبری‌های کتیبه و محراب آن بسیار نفیس و معروف است.

مسجد سنجیده در محله قدیمی راه ری قرار دارد و از آثار دوره سلجوقی است که گفته می‌شود بر روی شالوده آتشکده‌ای از ساسانی بنا شده است.

مسجد پنجه علی در خیابان پیغمبریه قرار دارد و در دوره صفوی به عنوان عبادتگاه اهل حرم شناخته شده به وسیله نقبی به دولتخانه راه داشته است. ستون‌های مرمرین، طاق‌های استوار آجری و محراب کاشی با خط ثلث نفیس تشخص ویژه‌ای به آن بخشیده‌اند.

مسجدالنبی یکی از بزرگترین مساجد کشور که با یک هزار و 400 متر مربع مساحت در روزگار فتحعلی شاه قاجار به سال 1202 هجری قمری بنا شده است. سه در ورودی که به صحن بسیار وسیع مسجد می‌رسد. چهار ایوان، هشت شبستان، سر در محتشم شمالی، گنبد دو پوش و برخورداری از رسمی‌بندی، کاشی‌کاری معرق و هفت رنگ مقرنس از ویژگی‌های این مسجد به شمار می‌روند.

مساجد تاریخی و زیبای سوخته چنار، خواجه شهدا، راه چمان، سبز، شهید ثالث، لعل، احمدیه و پیغمبریه و محمدیه که عمدتا در دوره قاجار ساخته شده‌اند از آثار دیدنی شهر قزوین به شمار می‌آیند.

هر ساله این آرامگاه‌ها و مساجد مورد بازدید مسافران بی‌شماری است و آنان با حضور در این مکان‌ها بیشتر با عالمان دینی و دانشمندان قزوینی و همچنین عمق فرهنگ دینی مردم قزوینی‌ آشنا می‌شوند.

این مهم در مناسبت‌های ویژه از جمله عید نوروز به ویژه 93 افزایش چشمگیری می‌یابد به همین دلیل خبرنگار ما با حضور در این مکان‌ها نظرات مسافران نوروزی را جویا شده که از نظرتان می‌گذرد.

علی کشاورز 45 ساله که از زنجان به قزوین سفر کرده است، در گفت‌وگو به خبرنگار ما اظهار داشت: قزوین شهر دارالمومنین و دارای فرهنگ دینی و مذهبی غنی است و این مطلب را با سفر کردن به این شهر با مشاهده آثار تاریخی و مذهبی این شهر  و با دیدن مساجدی مانند مسجدالنبی بزرگترین مسجد کشور که در دوره قاجار ساخته شده است، می‌توان به راحتی فهمید.

وی از ورودی‌های شهر قزوین انتقاد کرد و گفت: قزوین با این همه قدمت تاریخی متاسفانه از ورودی‌های خوبی برخوردار نیست که به نظرم باید در ساماندهی آنان اقدامات جدی‌تر صورت بگیرد ولی در مجموعه این شهر نسبت به شهر ما از امکانات رفاهی و خدماتی خوبی برخوردار است.

کشاورز که آرامگاه شهید ثالث بازدید و زیارت می‌کرد، گفت: ما هر چه داریم از شهدا است و آنان حق بزرگی بر گردن ما دارند و آرامگاه این شهید بزرگوار نیز که سنگ قبر آن را به شیوه هنرمندانه خوشنویسی و حکاکی شده برایم خیلی جالب بود.

زهرا حسن‌زاده از مسافران نوروزی در خصوص قزوین و آثار تاریخی آن بیان کرد: این شهر از امکانات خوب رفاهی و خدماتی برخوردار بود و در بازدید از این آثار با مشکلی مواجه نبودم.

وی بیان کرد: آثار تاریخی و مذهبی قزوین را از برنامه‌های تبلیغاتی که در شبکه آی فیلم پخش می‌شد، شناختم و به همین دلیل تصمیم گرفتم که به این شهر سفر کنم و از سفر کردنم پشیمان نیستم چرا که این شهر واقعا از آثار مختلف و جذابی برخوردار بود.

حسن‌زاده گفت: قزوین از مساجد قدیمی بی‌شماری برخوردار است که با دیدن آن می‌توان به تمدن و فرهنگی دینی و مذهبی مردم این شهر پی برد که آنان از دیرباز به اصول و اعتقادات مذهبی علاقمند بودند و در این راستا بزرگترین مساجد را بنا کردند.

پروین رضایی 35 ساله از دیگر مسافران نوروزی که از آثار تاریخی قزوین بازدید می‌کرد، در گفت‌گو به خبر نگار ما می‌گوید: این آثار را از طریق فرزندم که در این شهر دانشجو است شناختم و فکر نمی‌کردم این شهر دارای چنین آثاری باشد.

وی ادامه داد: من از آثار تاریخی و مذهبی اصفهان و شیراز نیز بازدید کردم و بدون اقرار می‌گویم که آثار تاریخی قزوین کمتر از این شهرها نیست ولی باید این شهر بیش از امروز به گردشگران معرفی شود تا علاقمندان به آثار تاریخی بتوانند با سفر کردن به این شهر بتوانند از این آثار بازدید کنند.

انتهای پیام/77016/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول