اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بیش از 16 هزار نفر میهمان مقبرة‌الشعرای تبریز در هفته اول بهار

بیش از 16 هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی در هفته‌ اول تعطیلات نوروزی از مقبرةالشعرای تبریز بازدید کردند.

بیش از 16 هزار نفر میهمان مقبرة‌الشعرای تبریز در هفته اول بهار

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در طول هفته‌ اول ایام نوروز بازدید از این میراث ادبی، تاریخی و فرهنگی، به بیش از 16‌ هزار نفر رسید و غالبا این بازدید‌ها به صورت تورهای گردشگری داخل کشور و همچنین از کشورهای همجوار بودند.

آذربایجان و در رأس آن تبریز از دیرباز مأوایی برای عارفان و شاعران نام‌آور بوده و تلألؤ ستارگان درخشان و صاحب نام شعر و ادب و عرفان در آسمان این خاک، جایگاه تبریز را در این حوزه متمایز و شاخص کرده است.

همچنین بقعهِ‌ سیدحمزه که در کنار مقبرة‌الشعرا قرار دارد و سید جلیل القدر به نام ابوالحسن حمزه بن حسن بن محمد در آن آرمیده است با 16 واسطه نسبتش به امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد و حال و هوای ویژه‌ای به فضای مقبرة‌الشعرا داده و علاقمندان در کنار بازدید از بنای فرهنگی تاریخی مقبرة‌الشعرا از فضای معنوی این بقعه نیز بهره‌مند می‌شوند.

بر اساس این گزارش، مقبرةالشعرا تبریز در خیابان ثقةالاسلام و در ضلع شمالی بقعه سید حمزه واقع است. بنای یابود زیبایی با تأسیسات توریستی به نام مقبر الشعرا در این محل ایجاد شده که آرامگاه یکی از بزرگترین شاعران معاصر کشورمان (شهریار) در این محل قرار دارد.

مقبره الشعرا قبلا با نام‌های حظیرةالشعرا، حظیرة القضاه و قبرستان سرخاب، معروف و مشهور بوده اما متاسفانه گذشت روزگاران و مهم‌تر از آن حوادث طبیعی چون سیل و زلزله، شکل ظاهری آن را از بین برده و اثری از قبور این بزرگان بر جای نمانده است. لیکن در شهریور ماه 1350 هجری شمسی طرح یاد بود مقبرة‌الشعرا طراحی شده و به تدریج ساخته شد که هم‌اکنون این مجموعه فرهنگی پذیرای میهمانان و گردشگران است.

از معروف‌ترین آرمیدگان مقبرة‌الشعرا می‌توان به اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشاپوری، شمس‌الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مانی شیرازی، شکیبی تبریزی و سیدمحمد حسین شهریار اشاره کرد.

انتهای پیام/60002/ی/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول