اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان:

مسجد آقابزرگ ثبت جهانی می‌شود

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان گفت: در حال تشکیل پرونده مدرسه و مسجد آقابزرگ برای ثبت در لیست جهانی هستیم.

مسجد آقابزرگ ثبت جهانی می‌شود

مهرداد سرمدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان از مراحل تشکیل پرونده ثبت جهانی مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان خبر داد و اظهار داشت: مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین مساجد دوره قاجار در ایران به شمار می‌آید و به عروس مساجد تاریخی خاورمیانه مشهور است.

وی تصریح کرد: ساختمان این مدرسه با سرمایه شخصی به نام حاج محمد تقی خانبان طی سال‌های یک‌هزار و 250 تا یک‌هزار و 260 هجری قمری برای استفاده نماز جماعت و درس و بحث داماد خود، ملا مهدی نراقی دوم، برادر ملااحمد نراقی، ملقب به آقابزرگ بنا شده و به این نام معروف شده است.

این مسئول افزود: از دیگر برنامه‌های میراث فرهنگی کاشان تعیین حریم تپه باستانی سیلک به عنوان نخستین تمدن‌گاه شهرنشینی جهان است

وی تصریح کرد: به دلیل حساسیت موضوع، جلسه مشترکی با حضور رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور و مسئولان شورای شهر و شهرداری کاشان و فرماندار در باغ تاریخی فین تشکیل شد و مصوب شد تا هیئت امنای راهبردی با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان شهرستان تشکیل و به سازمان میراث فرهنگی در تهران معرفی تا احکام‌شان صادر شود.

سرمدیان خاطرنشان کرد: در اوایل اردیبهشت ماه نخستین جلسه هیئت امنا تشکیل می‌شود تا در مورد آزادسازی و تعیین حریم سیلک تصمیمات لازم اتخاذ و به پژوهشکده باستان‌شناسی ارائه شود تا مراحل تهیه پرونده ثبت جهانی سیلک در اسرع وقت تشکیل و ارجاع شود.

وی با تمجید از شهرداری کاشان به دلیل توجه به بافت‌های فرسوده و تشکیل شهرداری بافت فرسوده کاشان و تخصیص مبلغ 6 میلیارد تومان توسط شورای اسلامی شهر و شهردار کاشان ابراز داشت: شهرستان کاشان با 450 هکتار بافت تاریخی و ثبت ملی 350 اثر و شناسایی یک‌هزار و 300 اثر تاریخی جزء مناطق توریستی و حائز اهمیت کشور و بین‌المللی است که توجه بیشتری را می‌طلبد.

وی در مورد مرمت اثر تاریخی کاشان به ویژه بازار کاشان متذکر شد: در حال رایزنی و اتخاذ تصمیماتی در خصوص مرمت بازار با شورای شهر و شهرداری کاشان هستیم تا در آینده نزدیک شاهد حل این مشکل باشیم.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان از رونمایی نرم‌افزار جامع گردشگری کاشان همزمان با آغاز سفرهای نوروزی خبر داد و بیان داشت: انتظار می‌رود تا در دور دوم سفرهای نوروزی شاهد استقبال بیشتر هموطنان از اماکن تاریخی و طبیعی کاشان باشیم.

سرمدیان ادامه داد: به منظور افزایش سطح رفاه بازدیدکنندگان و مسافران نوروزی، نرم‌افزار جامع گردشگری کاشان شامل مشخصات آثار تاریخی و مناطق دیدنی، مراکز اقامتی اماکن مذهبی شهرستان همراه با آدرس و شماره‌های تماس اماکن تهیه و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی از دیگر برنامه‌های نوروزی این اداره به برپایی نمایشگاه زندگی‌نامه امیرکبیر با عنوان از صدارت تا شهادت اشاره کرد و افزود: نمایشگاه اسناد و مدارک مردم‌شناسی، بازارچه صنایع دستی، نمایشگاه کتاب و ایستگاه نقاشی با موضوع بهترین بابای دنیا با محوریت امام زمان (عج) پذیرای مسافران اماکن تاریخی است.

سرمدیان از وجود 350 اثر تاریخی ثبت شده خبر داد و گفت: بیش از یک‌ هزار و 300 اثر تاریخی نیز در شهرستان شناسایی شده است که به دنبال مراحل ثبتی این آثار هستیم.

شهرستان کاشان با دارا بودن تاریخی بالغ بر 7 هزار و 500 سال به عنوان نخستین شهر جهان مشهور است که موفق به ثبت جهانی آثار و مراسمی چون باغ تاریخی فین، مراسم سنتی قالیشویان مشهد اردهال، نقشه و قالی شده است.

انتهای پیام/63010/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول