اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با فارس:

جامعه جهانی، سازمان‌های امنیتی و پاکستان مسئول افزایش ناامنی‌ها در افغانستان هستند

عضو پارلمان افغانستان با اشاره به افزایش دامنه ناامنی‎ها در این کشور اظهار داشت: ضعف جامعه جهانی به همراه عدم هماهنگی بین سازمان امنیتی افغانستان و عدم صداقت پاکستان منجر به تشدید خشونت‌ها در این کشور شده است.

جامعه جهانی، سازمان‌های امنیتی و پاکستان مسئول افزایش ناامنی‌ها در افغانستان هستند

«گل‎پاچا مجیدی»، عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: ناامنی‎ در افغانستان را می‎توان نتیجه ضعف جناح جامعه جهانی در قبال تعهدات خود، عدم هماهنگی بین سازمان‎های امنیتی افغانستان و عدم صداقت پاکستان در برابر روند صلح این کشور برشمرد.

مجیدی افزود: این 3 جناح همواره دارای ضعف‎هایی بوده که باعث تشدید ناامنی در افغانستان شده و توانستند آن را به یک نگرانی جدی برای ملت و دولت این کشور مبدل کنند.

جامعه جهانی به تعهدات خود عمل نکرد

به باور این عضو پارلمان افغانستان، جامعه جهانی و نظامیان خارجی پس از ورود به این کشور در قبال تعهدات خود مبنی بر از بین بردن تروریست و فعالیت‎های تروریستی از این کشور عمل نکرده است.

به گفته وی، جامعه جهانی برای حضور در افغانستان به نمایندگان ملت این کشور در کنفرانس (بن) وعده از بین بردن تروریسم از افغانستان را داده بود، اما در این اواخر با افزایش ناامنی‎ها دیده می‎شود که جامعه جهانی در قبال آن به تعهدات خود عمل نکرده و ضعف مفرطی داشته است.

وی تصریح کرد: ناامنی در افغانستان می‎تواند اعتبار جامعه جهانی را در این کشور کاهش داده و از سویی‎ هم نشان دهد که این نهاد جهانی برای ملت و دولت افغانستان صادقانه عمل نکرده است.

مصالحه پاکستان با طالبان سبب افزایش ناامنی‎ها در افغانستان شده است

مجیدی در ادامه سخنان خود به مصالحه دولت پاکستان با طالبان آن کشور اشاره کرد و گفت: این گزینه نیز یکی دیگر از دلایل اصلی ناامنی‎های اخیر افغانستان است.

به باور وی، طالبان پاکستانی پس از مصالحه با دولت خود وارد افغانستان شده و دست به خشونت می‎زنند تا فضای امنیتی در این کشور را مختل کنند.

این عضو پارلمان افغانستان معتقد است که طالبان پاکستانی از سوی اطلاعات آن کشور به جنگ و دامن زدن به ناامنی در افغانستان تشویق شده و به این کشور فرستاده می‎شوند.

سازمان‎های امنیتی افغانستان در امور تأمین امنیت هماهنگی ندارد

مجیدی در ادامه سخنان خود یکی دیگر از دلایل افزایش ناامنی در افغانستان را عدم هماهنگی کامل بین سازمان‎های امنیتی این کشور برشمرد.

به باور وی، این امر باعث شد تا امنیت در برخی از مناطق مختل شده و فضای آن مناطق را با تشدید ناامنی روبرو کند.

این عضو پارلمان افغانستان همچنین معتقد است که سازمان‎های امنیتی افغانستان اگر می‎خواهند به طور کلی امنیت را تأمین کنند بایستی با هماهنگی کامل در برابر این پدیده شوم ایستاد و با آن مبارزه کنند.

افزایش ناامنی تنها برای برگزاری انتخابات نیست

مجیدی همچنین معتقد است که دلیل اصلی افزایش ناامنی در افغانستان اختلال در روند انتخابات نبوده بلکه مختل کردن فضای امنیت در این کشور است.

این عضو پارلمان افغانستان تأکید کرد که اگر ناامنی‎ها را برای مختل کردن روند انتخابات بدانیم پس ناامنی‎های پیشین نادیده گرفته شده و این دیدگاه نیز ناقض برشمرده می‌شود.

به اعتقاد وی، تروریست و دشمنان دولت و ملت افغانستان هم‎اکنون تلاش دارند تا علاوه بر برگزاری روند انتخابات فضای این کشور را برای همیشه نگران کننده باقی گذارند.

امنیت افغانستان در آینده نزدیک تأمین خواهد شد

مجیدی در ادامه به برگزاری انتخابات و برنامه‎های کاری نامزدها اشاره کرد و گفت که بر اساس برنامه‎های این نامزدها امنیت افغانستان به زودی تأمین خواهد شد.

به گفته وی، نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان برنامه دقیقی برای تأمین امنیت داشته و پس از پیروزی در صورت پیاده کردن این برنامه‎ها امنیت افغانستان تأمین خواهد شد.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان در 16 فروردین امسال که کمتر از یک هفته به آن باقی مانده است، برگزار شود که در آن 8 نامزد شرکت می‌کنند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول