اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

راهیان نور؛ سفری تا کرانه‌های دور

گردشگری بسیجی 900 آبیکی در سرزمین‌های نور

سرزمین‌های نور یادآور خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است که در انتقال فرهنگ معنوی به نسل‌های آینده می‌تواند، نقش بسزایی ایفا کند.

گردشگری بسیجی 900 آبیکی در سرزمین‌های نور

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، ملت ایران فداکاری‌ها، رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و دلاوری‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را هیچ‌گاه به فراموشی نخواهد سپرد، چراکه می‌داند اقتدار، امنیت و استقلال کشور مرهون خون سرخ شهداست که باید در پاسداشت خون آنان تلاش کرد تا خونشان پایمال نشود.

با توجه به اینکه در قرآن کریم بر ذکر و یادآوری بر انسان تأکید شده است،  سفر به سرزمین‌های نور در قالب راهیان نور هم یادآوری این مطلب است که مردم ایران اسلامی وارث چه افراد، چه فرهنگ و چه دفاعی بوده و هستند.

در اواخر اسفند ماه هر سال و فروردین ماه سال نو شاهد اعزام زائرانی از سراسر کشور به مناطق عملیاتی جنوب هستیم که شهرستان آبیک نیز از این قاعده مستثنا نبوده است و  حدود 900 نفر از مردم این شهرستان به  کرانه‌ها و افق‌های دور کربلای ایران سفری داشته‌اند.

فرماندار شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: امسال سفر راهیان نور با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری با حمایت و همت بیشتر و بهتری در شهرستان آبیک صورت گرفت.

عبدالحسین داداشی افزود: حمایت‌های معنوی مقام معظم رهبری از اجرای راهیان نور، قوت قلبی برای همه مسئولانی بود که کار راهیان نور را پیگیری می‌کردند و مسئولان اجرایی آن بودند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در شهرستان آبیک در دو مرحله مردم این شهرستان به سرزمین‌های نور اعزام شدند به ویژه رویکرد خوبی که امسال صورت گرفت اعزام دسته‌جمعی خانواده‌هابه مناطق عملیاتی بود که تاثیرگذاری بهتر و بیشتری داشت.

این مسئول خاطرنشان کرد: بخشی از فرهنگ نظام اسلامی به ویژه فرهنگ ایثار و شهادت در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل تبلور یافت که از سوی رزمندگان اسلام و شهدا به نمایش گذاشته شد.

بنابر این گزارش، فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ مهم معنوی بوده که در دوران هشت سال دفاع مقدس در وجود رزمندگان اسلام ریشه دوانده که مطلوب است، مردم به ویژه جوانان به این الگوی رزمندگان تأسی جسته و از آن درس بگیرند.

راهیان نور از سفرهایی است که ره توشه‌های فراوانی را برای زائران این سرزمین به همراه دارد که می‌توان به آرامش روانی، تقویت اعتقادات دینی و معنوی و افزایش روحیه ایثار و شهادت اشاره کرد.

فرماندار شهرستان آبیک اضافه کرد: راهیان نور بهترین سفر معنوی است که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و باقی ماندن آثار معنوی آن در وجود نوجوانان و جوانان از برکات و خیرات این سفر است.

داداشی یادآور شد: مستندسازی سفر راهیان نور امسال در شهرستان آبیک بهترین کار فرهنگی است که انجام شده و نسخه‌ای از این مستند بین زائران توزیع می‌شود که اثرگذاری فرهنگی خوبی را بر جای خواهد گذاشت.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک نیز به خبرنگار فارس در این شهرستان گفت: امسال در دو مرحله حدود 900 نفر از مردم شهرستان آبیک راهی مناطق علمیاتی جنوب شدند که مرحله نخست در 28 اسفند ماه سال گذشته و در مرحله دوم در سوم فروردین ماه امسال صورت گرفت.

حمزه برین اضافه کرد: در هر اتوبوس یک راوی، خادم فرهنگی و روحانی و مداح برای زائران در نظر گرفته شده بود که برنامه‌های متنوع فرهنگی مختلف اجرا می‌کردند.

وی مناطق علمیاتی جنوب را یادآور حماسه‌سازی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و منشأ خیرات و برکات بسیار ذکر و تصریح کرد: دفاع مقدس نقطه عطف انقلاب اسلامی است که تضمین‌کننده بقای نظام اسلامی هم محسوب می‌شود.

این مسئول ادامه داد: رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با کمترین توان رزمی و امکانات نظامی ولی با تکیه بر خدای متعال و باورهای دینی و تبعیت از ولایت مطلقه فقیه توانستند در برابر دشمنان ایستاده و با نگاه عمیق به دین و انقلاب رکورد نظامی را برای خود ثبت کنند گرچه از باور بسیاری از نظامیان جهانی تحقق این امر به دور بود.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک اذعان کرد: زائران با حضور در سرزمین‌های نور از ساعات به نحو احسن و بهینه استفاده کرده و با خلوت کردن با شهدا ارتباط خود را با خدا و ائمه اطهار (ع) و شهدای جنگ تحمیلی تقویت و افزایش دادند.

برین بیان کرد: زائران در روز نخست از مناطقی چون معراج شهدا به منظور تجدید میثاق با شهدا، کانال کمیل، یادمان شهدای فکه، چزابه و هویزه بازدید کردند که در شب هم برنامه شبانه  افتتاحیه اجرا شد و در روز دوم زائران از مناطق عملیاتی مانند یادمان طلائیه، پاسگاه زید، یادمان شهدای کربلای 4 (علقمه) و شلمچه بازدید کردند و  مراسم شبانه اختتامیه با حضور راویان سیره شهدا برگزار شد و در واقع رشادت‌ها، جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های شهدا، جانبازان و آزادگان در اذهان زائران تداعی شد.

وی ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های مسئولان شهرستان آبیک به ویژه پیگیری‌های عبدالحسین داداشی فرماندار شهرستان آبیک در زمینه اعزام مردم آبیک به سرزمین‌های نور ، از مساعدت شورای اسلامی شهر آبیک و شهرداری این شهر به راهیان نور تشکر و قدردانی کرد.

این مسئول این را هم گفت که گرچه با محدودیت اعزام مواجه بودیم ولی مردم استقبال بسیار پرشوری از این سفر معنوی داشتند و در نظرسنجی‌های مکتوبی هم که در جنوب صورت گرفت، رضایتمندی مردم کاملا آشکار بود.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک از حضور کم‌رنگ مسئولان شهرستان آبیک در مناطق عملیاتی هم گلایه کرد و گفت: انتظار داشتیم مسئولان بیشتری در سفر راهیان نور و  در مناطق عملیاتی حضور داشته باشند.

برین همچنین از برگزاری مراسم اختتامیه راهیان نور در اردیبهشت ماه امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: این مراسم با حضور زائرانی که در سفر معنوی راهیان نور امسال شرکت کرده‌اند، برگزار می‌شود.

وی به مستندسازی راهیان نور امسال شهرستان آبیک اشاره و تصریح کرد: مرحله نخست و دوم راهیان نور مستندسازی شده که پس از تدوین، بین مردم شهرستان آبیک به ویژه بین زائران راهیان نور توزیع می‌شود که تجربه متفاوتی است.

کمک 800 میلیون ریالی شورای اسلامی و شهرداری آبیک به راهیان نور

سخنگوی شورای اسلامی شهر آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک از کمک 800 میلیون ریالی شورای اسلامی و شهرداری آبیک به راهیان نور خبر داده و اظهار داشت: معتقد هستیم که انقلاب اسلامی با خون هزاران شهید و ایثارگری و رشادت و تلاش آزادمردان و آزاد زنان این مرز و بوم به دست آمده است.

موسی محمدی با اشاره به دغدغه و تایید جدی مقام معظم رهبری از حرکت فرهنگی راهیان نور افزود: به متشابهات کار نداریم بلکه با محکمات کار داریم که مورد تاکیدات مقام معظم رهبری نیز است.

وی با بیان اینکه اختصاص اعتبار برای راهیان نور هزینه نیست، ادامه داد: شورای اسلامی و شهرداری آبیک اختصاص اعتبار برای راهیان نور  را سرمایه عظیمی می‌داند که برای مردم هزینه کرده است  و  هم می‌خواهد سهمی در ثواب این حرکت فرهنگی داشته باشد.

مناطق عملیاتی، انسان را به سمت نور هدایت می‌کند

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک که در سفر راهیان نور حضور داشت، به خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: مناطق علمیاتی یادآور  یاد و خاطره  رزمندگان و ریخته شدن خون جوانان غیور و شهدای بزرگواری است که انسان با مشاهده این سرزمین به سمت نور و معنویت هدایت می‌شود.

حجت‌الاسلام سید جلال حسینی افزود: زائران با حضور در سرزمین‌های نور به این مهم می‌رسند که انقلاب اسلامی و امنیت و اقتدار موجود به راحتی به دست نیامده بلکه با نثار خون هزاران شهید به دست آمده است.

وی ادامه داد: زائران با حضور در مناطق عملیاتی ضمن تداعی صحنه‌های ایثارگری‌های شهدا به این درک رسیدند که از سوی دشمنان چه لطماتی برای ایران اسلامی و ملت شریف و بزرگوار وارد شد ولی با رشادت‌های رزمندگان اسلام حتی یک وجب خاک به تصرف دشمنان درنیامد.

این مسئول با بیان اینکه امروز دشمنان با ماهواره، سایت، جراید و رسانه‌ها درصدد هستند با تبلیغات سوء نسل نوجوان و جوان گذشته خود  یعنی دفاع مقدس را فراموش کنند، خاطر نشان می‌کند: حضور زائران در مناطق علمیاتی سبب ایستادگی آنان در برابر  تبلیغات سوء و هجمه‌های دشمنان شده و توطئه‌ها و نقشه‌های آنان را خنثی می‌کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک معتقد است سفر به سرزمین‌های نور در خودسازی، ترویج و احیای فرهنگ ایثار و شهادت، افرایش ساختار معنوی و شخصیتی و  نیز تقویت اعتقادات دینی زائران مفید و موثر است.

حسینی گفت: شهدا به ملت ایران آموختند که انقلاب کردن شاید آسان باشد ولی نگه داشتن انقلاب به مراتب سخت‌تر است و تحقق این مهم، وظیفه آحاد جامعه را خطیرتر و سنگین‌تر کرده است که همه باید تلاش کنند.

وی اضافه کرد: حضور زائران نوجوان و جوان در مناطق عملیاتی که جنگ را ندیده‌اند و لمس نکرده‌اند ضروری است چرا که علاوه بر دشمن‌شناسی، ومی‌تواند در دفاع آنان از انقلاب و آرمان‌های امام راحل و شهدا نقش به سزایی ایفا کند.

امید است راهیان نور که بهترین حرکت فرهنگی و معنوی برای مقابله با جنگ نرم دشمنان نظام اسلامی است و سبب می‌شود انسان در حال و هوای دفاع مقدس قرار گرفته و خاطرات رزمندگان برایش زنده شود هر ساله پرشورتر و باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود و زائران بسیاری از این سفر معنوی بهره ببرند.

==============

گزارش از: هاجر عبداللهی

==============

انتهای پیام/77006/ل40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول