اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زنگ خطر برای کاهش حضور گردشگران در بوشهر / لزوم توجه به جاذبه‌های طبیعی

با وجود اینکه بوشهر امسال رکورد جذب مسافر نوروزی را خواهد شکست اما بی‌توجهی مسئولان به ظرفیت‌های عمده بوشهر می‌تواند زنگ خطری برای کاهش حضور گردشگران در سال‌های آتی باشد.

زنگ خطر برای کاهش حضور گردشگران در بوشهر / لزوم توجه به جاذبه‌های طبیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، با شروع دور دوم تعطیلات نوروزی شهر مردمان باصفا و دریا دل بوشهر با حجم انبوهی از مسافران نوروزی مواجه شده و تاکنون توانسته همانند  سالهای گذشته با امکاناتی محدودی که این شهر بندری دارد رکوردی قابل توجه در استقبال از مسافران نوروزی را از خود به جای بگذارد.

در توضیح امکانات محدود بوشهر هرگز منکر امکاناتی که مسئولان شهر برای مسافران در نظر گرفته‌اند نمی‌شویم چرا که آنها با بهره‌وری لازم حداکثر استفاده را از حداقل منابع موجود برده‌اند ولی باز کمبودهای اساسی در شهر بوشهر برای خود شهروندان و مسافران نوروزی بی‌شماری که به شهر بوشهر سفر می‌کنند و جود دارد که با برطرف شدن این کمبودها می‌توانیم شاهد حجم قابل توجه‌ای از مسافران نوروزی در طول سایر فصول سال در بوشهر باشیم.

با توجه به اینکه در کشورهای نظیر ترکیه که شاید نزدیکترین کشور موفق در عرصه جذب توریست به ایران است توانسته عمده درآمد سالانه خود را از طریق گردشگرانی که به این کشور می‌آیند تامین کنند استان بوشهر نیز در نمونه‌ای کوچکتر می‌تواند استانی موفق در عرصه گردشگری شود چرا که مولفه‌های اصلی جذب گردشگر که همان مردم با صفا و صمیمی و در راس آن مهمان نوازی بی بدیل‌شان، امنیت کامل، آب هوای مناسب، دریا (جاذبه‌های گردشگری فراوان) را دارد و می‌توانیم در بوشهری که فقط به زبان نام پایتخت اقتصادی جهان را به یدک می‌کشیم و سال‌هایی که سهم ما از پایتخت انرژی ایران دود مشعل‌های نفت و گاز است با توسعه گردشگر حداقل جهشی هر چند کوتاه در عرصه توسعه داشته باشیم.

در توضیح سهم بوشهر از نام پایتخت انرژی همین بس که در شهر مان یک هتل پنج ستاره، یک شهربازی در خور شان شهروندان بوشهری و مسافرانش ندارد و جوانان این مرز و بوم برای رفتن به شهری دیگر و برگزاری یک مسابقه باید به جای اینکه فکر جزم عزم خود برای نبرد باشند باید به فکر هزینه اسکان وتغذیه باشند.

در توضیح این مورد شاید تیم فوتبال ایرانجوان بوشهر مثال خوبی باشد که در کوران مسابقات با وجود گمرک، منطقه وِیژه اقتصادی، شرکت‌های پارس جنوبی هیچ حمایتی را از خود نمی‌بیند.

با توجه به شکسته شدن رکورد مصرف بنزین در شهر بوشهر در مدت زمان تعطیلات نوروزی و همچنین اعلام مسئولان آموزش و پرورش استان که بیان داشته‌اند به دلیل اینکه حجم مسافران از مقدار پیش‌بینی شده فراتر رفته مجبور به واگذاری کلاس‌های هوشمند به مسافران نوروزی شده‌اند امسال نیز بطور قطع رکورد جذب گردشگر در بوشهر شکسته شده است.

از دیگر عوامل نشان‌دهنده افزایش مسافران نوروزی بوشهر در سال 93 ترافیک شبانه در نوار ساحلی بوشهر است که برای طی کردن مسیر بین اداره کل میراث فرهنگی بوشهر در نقطه شمالی شهر تا پارک ریشهر باید در مدت زمانی نزدیک به یک ساعت را طی کرد.

در ارتباط با افزایش مسافران نوروزی در بوشهر شاید فاصله خالی از مسافر حدفاصل شرکت ملی نفتکش بوشهر تا  نزدیکی زمین فوتبال ساحلی این شبهه را وارد کند که مسافران نوروزی بوشهر کاهش داشته ولی یادآوری این نکته ضروری است که تعدادی زیادی از مسافرانی که می‌توانستند این فصله مکانی را پوشش دهند در کمپ‌های شهرداری اسکان یافته‌اند.

در شهر بوشهر امسال نیز در جذب مسافر رکورددار شده‌‎ایم ولی تا زمانی که از این حجم انبوه مسافر استفاده مناسب برای توسعه شهر صورت نمی‌گیرد جای هیچ دلخوشی برای افزایش مسافران نوروزی بوشهر وجود ندارد.

این روند افزایش آمار مسافران نوروزی خواسته یا ناخواسته اشباع مسافران می‌شود و در صورت افزایش ندادن جاذبه‌های توریستی این آمار در سال‌های آتی روندی نزولی را خواهد داشت بنابراین به توجه ویژه مسئولان میراث فرهنگی کشور نیاز داریم تا با عزمی همگانی، استانی که پشتوانه استراتژیک برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود در عرصه جذب گردشگر نیز موفق ظاهر شود و بتواند خواسته‌های مهم کشور را فراهم کند.

در افق توسعه گردشگری شهر بوشهر نباید صرفا نگاه خود را به مسافران داخلی داشته باشیم بلکه باید با سرمایه گذاری مناسب در جذب توریست خارجی نیز بکوشیم چرا که در سال‌هایی که هر روز با زمزمه‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مبنی بر جعل نام خلیج تا ابد فارس به  خلیج ع ر ب ی شنیده می‌شود می‌توان با توسعه گردشگری بوشهر و جذب گردشگران خارجی نقش کلیدی اثبات نام خلیج فارس به ساکنان اطراف این خلیج داده شود و این نام غرورآفرین برای همگان معرفی و در نهایت به اثبات کامل برسد.

---------------------

عبدالصمد شهریاری

---------------------

انتهای پیام/66006/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول