اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی ساوجبلاغ:

امام‌زاده حسین و بی‌بی سکینه مورد استقبال مسافران نوروزی است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوجبلاغ گفت: شهرستان ساوجبلاغ دارای مراکز گردشگری و تاریخی بسیاری است که یکی از این مراکز امام‌زاده حسین و بی‌بی سکینه است.

امام‌زاده حسین و بی‌بی سکینه مورد استقبال مسافران نوروزی است

علیرضا طهماسبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: بقعه باشکوه زیبای این امام‌زاده در روستای کردان از دهستان چندار، در 60 کیلومتری شهر تهران و یک کیلومتری شمال بزرگراه تهران ـ قزوین واقع شده است و به شاهزاده حسین مشهور است.

وی ادامه داد: داخل قبرستان عمومی روستای کردان، دو بنای تازه مرمت شده وجود دارد که یکی از آنها که برج آرامگاهی بسیار زیبایی است متعلق به شاهزاده حسین و دیگری که فقط اتاقکی معمولی است به امامزاده بی بی نساء یا بی‌بی سکینه تعلق دارد.

به گفته این مسئول بنای شاهزاده حسین شباهت زیادی به بناهای سلجوقی دارد که این بنا برح ترکدار با 36 کنده برپا شده و ارتفاع پایه برج تا زیر گنبد حدود 16 متر است.

طهماسبی تأکید کرد: گنبد از نوع عرقچینی است و با شیوه آجرچینی به صورت معمول و رگ چین ساخته شده و مرمت‌های متعدد، در آن تغییر خاصی ایجاد نکرده است.

وی ادامه داد: در سال‌های 79 تا 81 از طرف میراث فرهنگی و اداره اوقاف اقداماتی از قبیل خاکبرداری اطراف بنا، آزادسازی پی،‌استحکام بخشی، مرمت قسمتی از پایه‌های آجری و دوخت دوز آجرها و احداث دیوارها و تعمیر گنبد فرسوده بقعه انجام شده است.

طهماسبی عنوان کرد: در کنار امام‌زاده بی بی نساء معروف به بی بی سکینه قرار دارد که از سنگ و ساروج ساخته شده و سقف آن آجری است.

به گفته این مسئول در حین مرمت این بنا، سنگ قبری هویدا شده بود که مربوط به دختربچه‌ای به نام فاطمه که هنگام وفات 11 سال داشته است که ظاهرا این دختر فرزند نایب السلطنه ساوجبلاغ بوده است.

براساس این گزارش، به اعتقاد اهالی این روستا، این دو امام‌زاده خواهر و بردار بوده و از فرزندزادگان امام زین العابدین(ع) است.

عده‌ای معتقدند که آنها از فرزندان این امام بزرگوار هستند و معتقدند که اسم اصلی شاهزاده حسین، حسین الاصغر بن امام علی ابن الحسین(ع) است.

اما این دیدگاه منشا صحیحی ندارد و حسین اصغر در مدینه وفات یافته است و در بقیع دفن شده است.

آرامگاهی نیز به او در نیشابور منسوب است که جای تأمل و بررسی بیشتر دارد.

این بنا در اردیبهشت سال 80 به ثبت آثار ملی و تاریخی رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ساوجبلاغ از استقبال مسافران نوروزی و شهروندان این شهرستان از طرح گردشگری در ساوجبلاغ خبر داد و گفت: در اجرای این طرح که در قالب تورهایی برگزار می‌شود از جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی این شهرستان بازدید می‌شود.

طهماسبی خاطرنشان کرد: در اجرای این تورهای گردشگری کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسافران نوروزی را همراهی می‌کنند.

انتهای پیام/2302/ی30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول