اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آستانه امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان نمونه‌ باشکوه هنر ایرانی

آستانه امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان یکی از بقاع متبرکه‌ای است که جلوه متمایزی به شهر بخشیده و در مرکز شهر زنجان خودنمایی می‌کند.

آستانه امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان نمونه‌ باشکوه هنر ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شهرستان زنجان با مرکزیت شهر زنجان از دو بخش مرکزی و بخش زنجانرود و 10 دهستان تشکیل شده است.

شهر زنجان به عنوان یکی از شهرهای قدیمی ایران و منطقه دارای تاریخ پر افت و خیزی است.

به علت تمرکز امکانات اقامتی، پذیرایی و زیربنایی استان در این شهر و همچنین وجود مجموعه آثار با ارزش تاریخی در زنجان توقف بیشتری در ویژگی‌های آثار تاریخی این شهر می‌شود.

بقعه امامزاده سید ابراهیم (ع) یکی از بقاع معتبر شهر زنجان است که در مرکز شهر زنجان واقع شده است.

این امامزاده یکی از امامزاده‌های معروف استان زنجان است که جلوه متمایزی به شهر بخشیده و در مرکز شهر زنجان خودنمایی می‌کند.

امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان سالانه پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است و در طول سال نیز مردم پایتخت شور و شعور حسینی با حضور در این مکان مذهبی از برنامه‌های مختلف آن بهره‌مند شده و در این مکان مقدس با خدای خود به راز و نیاز می‌پردازند.

همچنین امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان هر ساله در ماه محرم شاهد حضور دسته‌های عزاداری در این مکان مقدس است به طوری که حیاط بزرگ این امامزاده مملو از حضور مردم می‌شود.

در نسب امامزاده سید ابراهیم (ع) اختلاف نظر است، عده‌ای وی را «ابراهیم  بن موسی بن جعفر(ع)» دانسته و عده دیگری نیز او را «ابراهیم بن محمد بن عبدالله بن الحسن بن العباس بن علی (ع)» ذکر کرده‌اند.

*بنای امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان

بنای امامزاده ابتدا به سبک چهار طاقی بوده که گنبد زیبایی آن را پوشش می‌داده است. در سال 1340 هجری شمسی این مجموعه تخریب و مجدداً منطبق بر بنای قدیمی نوسازی شده است.

گنبد امامزاده سید ابراهیم (ع) از نوع تک پوششی بوده که با واسطه چهار گوشواره بر جرزها استوار گشته و حدفاصل گوشواره‌ها و گنبد هشت نورگیر تعبیه شده است.

تزئینات گنبد از داخل مقرنس و گره‌سازی بوده و سوره جمعه به خط زیبای ثلث و به قلم استاد «جواد میر محمد رضایی زنجانی» بر آن نوشته شده است. در نمای بیرونی نیز آیات قرآنی به خط ثلث زنجیری نوشته شده است.

ضریح حرم که در اصفهان ساخته شده در سال 1358 هجری قمری نصب شده و قدیمی‌ترین قسمت این بقعه سر درب ورودی سمت شمالی و مناره‌های واقع در طرفین آن است.

این سر درب در سال 1341 هجری شمسی توسط معمار «ابراهیم سلطانی» ساخته شده و بالای مناره‌ها آیه 55 سوره احزاب به خط زیبای ثلث به قلم استاد «اخیرالذکر» رقم شده است.

*استقبال مردم زنجان از برنامه‌های متنوع امامزاده سید ابراهیم(ع)

سالانه در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های مختلف و متنوعی در امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان برگزار می‌شود و مردم پایتخت شور و شعور حسینی نیز با شکوه خاصی در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند.

هر ساله در ماه محرم دسته‌های عزاداری مساجد و هیئت‌های زنجان پس از طی مسافتی در این مکان مقدس حضور می‌یابند و مردم ولایی زنجان نیز این دسته‌ها را همراهی می‌کنند.

امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان یکی از مکان‌های مقدس و عزیز برای مردم زنجان محسوب می‌شود و همشهریان روزانه با پخش شکلات، خرما و... نذر خود را در این مکان مقدس ادا می‌کنند.

در گذشته حیاط این امامزاده قدری کوچک بود و با ورود دسته‌های عزاداری در ماه محرم عزاداران و مردم با مشکل مواجه می‌شدند اما در سال‌های گذشته با همت مسئولان بر مساحت حیاط این امامزاده افزوده شد و عزادارن و مردم ولایی زنجان با حضور در این مکان تاریخی و مقدس از فضای معنوی حاکم بر امامزاده بهره‌مند می‌شوند.

در ماه محرم صدها هزار نفر از عاشقان اباعبدالله در خیابان‌های اطراف امامزاده سید ابراهیم زنجان (ع) عزاداری کرده و خود را به محوطه این مکان مقدس می‌رسانند.

در بیشتر مواقع برنامه‌های عزاداری ماه‌ محرم امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان به طور مستقیم از صدا و سیمای مرکز زنجان پخش می‌شود تا همه مردم استان زنجان به نحو احسن از برنامه‌ها استفاده کنند.

همچنین در ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر نیز برنامه‌های مختلفی برای مردم روزه دار و حسینی زنجان برگزار می‌شود تا جایی که محوطه بزرگ این امامزاده مملو از جمعیت شده و مردم هر سال استقبال خوبی از این برنامه‌ها دارند.

گفتنی است مراسم‌های مختلف از جمله تشییع پیکر شهدا و شهدای گمنام زنجان نیز در این مکان انجام شده و مردم پایتخت شور و شعور حسینی با شکوه خاصی شهدای خود را بدرقه می‌کنند.

مشتاقان اهل بیت (ع) در مناسبت‌های مختلف به زیارت ضریح این بزرگوار می‌شتابند و این مجموعه به عنوان مهم‌ترین مرکز زیارتی شهر زنجان محسوب می‌شود.

بقعه امامزاده سید ابراهیم (ع) همانند سنوات گذشته پذیرای میهمانان نوروزی است و مسافران و گردشگران نوروزی می‌توانند با حضور در مکان‌های تاریخی و گردشگری زنجان از زیبایی‌های این مکان مقدس نیز بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/73008/ل20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول