اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی قزوین خبر داد

فعالیت بیش از 5 هزار تاکسی در قزوین

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین گفت: 5 هزار و 41 دستگاه تاکسی‌ با هدف ارائه خدمات به مسافران در شهر قزوین فعال است.

فعالیت بیش از 5 هزار تاکسی در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، رشد سریع شهر و افزایش ناگهانی تعداد اتومبیل‌ها، کنترل خیابان‌ها را مشکل کرد و برای شهرداری کاملا مشخص بود که هدایت اتومبیل‌ها برای رفت و آمد در شهر را باید به مأموران خاصی بسپارد.

سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین بعد از پشت سر نهادن دورانی سخت، پر مخاطره و غیر متمرکز، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با هدف تمرکز، کنترل و نظارت بر حُسن اجرای خدمت‌رسانی شروع به فعالیت کرد.

به منظور آگاهی از پیشبرد امور در این حوزه شهری با مصطفی کاشی‌پز مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین گفت‌‌و‌گویی ترتیب دادیم که در پی می‌آید.

فارس: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین در چه سالی آغاز به فعالیت کرد؟

سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر قزوین در شهریور ماه سال 1376 تشکیل شد.

فارس: این سازمان چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

از جمله اهدافی را که این سازمان در پی آن است می‌توان به تصدی و اجرای همه طرح‌های مطالعاتی، اجرایی و عمرانی مربوط به تاکسیرانی و رفاه شهروندان در ارتباط با تاکسیرانی، تصمیم گیری و تعیین تکلیف نسبت به همه اموری که به هر نحو به تاکسیرانی ارتباط پیدا کند و تدوین و تصویب آیین‌نامه‌ها اشاره کرد.

همچنین دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های داخلی مورد نیاز، اجرا و اعمال مقررات تصویب شده نسبت به تاکسیرانان و تاکسی داران، نظارت بر امور رفاهی، درمانی، تأمینی، فرهنگی، خیریه و ورزشی کارکنان و کارگزاران تاکسیرانی اعم از تاکسی‌داران، تاکسیرانان، مدیران و رانندگان شرکت‌های حمل و نقل بار و مسافر درون شهری، برنامه‌ریزی در امور اجرایی، کنترل، بازرسی و امور انضباطی، تشویقی و خدماتی از اهداف اصلی این سازمان است.

فارس: این سازمان متشکل از چه ارکانی است؟

این سازمان متشکل از شورا، هیئت مدیره، مدیرعامل و حسابرس «بازرس» است و در حال حاضر این سازمان دارای واحدهای مختلف معاونت اجرایی، امور اداری، مالی، حراست، بازرسی و نظارت، روابط عمومی، رسیدگی به شکایات، حمل و نقل بار،  امور شرکت‌های حمل و نقل مسافر، تاکسی بی سیم، انفورماتیک، نقل و انتقالات خودرو، هیئت انضباطی و صدور پروانه است.

همچنین ریاست شورای سازمان بر عهده فرماندار شهر قزوین و ریاست هیئت مدیره سازمان بر عهده معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین است.

فارس: چه تعداد تاکسی در شهر قزوین مشغول فعالیت است؟

پنج هزار و 41 دستگاه تاکسی‌ با هدف ارائه خدمات به مسافران در شهر قزوین فعال است که از این آمار دو هزار و 59 تاکسی زرد گردشی و خطی، یک هزار و 814 تاکسی نارنجی فعال در شرکت‌ها، 51 تاکسی ون، یک هزار و 52 سواری شخصی ساماندهی شده و 22 تاکسی سبز بانوان است.                                                                                                      

فارس: سال گذشته سهم تاکسیرانی از سفرهای شهری قزوین چند درصد بوده است؟

در سال جاری سهم تاکسیرانی از سفرهای شهری قزوین 36 درصد بوده است که از این آمار 32 درصد سهم تاکسی‌های خطی و گردشی و چهار درصد سهم تاکسی شرکتی بوده است.

همچنین تعداد کل سفرهای روزانه انجام شده 300 هزار سفر با تاکسی در شهر قزوین بوده است و حداقل کرایه سوار شدن به این خودرو 300 تا حداکثر 900 تومان است.

فارس: رانندگان تاکسی در قزوین از چه تحصیلاتی برخوردار هستند؟

38 درصد رانندگان تاکسی در قزوین دیپلم و بالاتر و 62 درصد زیر دیپلم هستند.

فارس: چه تعداد از تاکسی‌های این سازمان در خدمت سرویس مدارس است؟

953 دستگاه تاکسی در خدمات‌رسانی سرویس مدارس فعال است و رانندگان این خودروها ماهانه به ازای هر دانش‌آموز 60 هزار تومان کرایه دریافت می‌کنند.

فارس: تاکنون چه اقداماتی در این سازمان صورت گرفته است؟

از جمله اقدامات صورت گرفته می‌توان به نقل و انتقال 27 مورد تاکسی، صدور 328 مورد پروانه بهره‌برداری، صدور 478 مورد دفترچه تاکسیرانی که از سوی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین انجام شده است اشاره کرد.

فارس: چه تعداد شکایت به این سازمان واصل شده و در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در سال گذشته دو هزار و 910 مورد شکایات واصل شده به سازمان بوده که این سازمان به همه آنها رسیدگی کرده است.

همچنین 62 مورد از این شکایت‌ها به کمیته انضباطی ارسال شده که از این آمار 44 مورد به توقف تاکسی در پارکینگ منجر شده است.

فارس: چه اقداماتی در کارگاه‌های آموزشی این سازمان صورت گرفته است؟

به منظور افزایش توان علمی تاکسی‌رانان، تاکسی داران، مدیران و رانندگان شرکت‌های حمل و نقل بار و مسافر درون شهری و همچنین رانندگان سرویس مدارس کارگاه‌های آموزشی با محوریت اهداف، وظایف و اختیارات سازمان تاکسی‌رانی برگزار شده است.

از جمله موضوعات این کارگاه‌ها می‌توان به شرایط  صدور پروانه تاکسی‌رانی، وظایف و حدود اختیارات تاکسی رانان، هیئت انضباطی، آشنایی با شهر و بناهای تاریخی، بهداشت فردی و کمک‌های اولیه، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، مسایل ایمنی راه‌ها و نحوه کار در جاده‌های برف‌گیر، جلوگیری از سرقت خودرو و بار مسافر اشاره کرد.

این کارگاه‌ها با حضور کارشناسان آموزش سازمان، مرکز بهداشت و درمان، کمیته فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی شهرداری قزوین و راهنمایی و رانندگی منطقه انتظامی قزوین به صورت مستمر و هفتگی برگزار می‌شود.

فارس: در خصوص اعضای هیئت مدیره این سازمان و وظایف آنها توضیح دهید.

اعضای هیئت مدیره سازمان مرکب از سه نفر عضو اصلی و یک نفر عضو علی البدل است که عبارت است از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین به عنوان رئیس هیئت مدیره، دو نفر کارشناس خبره و آگاه به مسایل حمل و نقل مسافر شهری و یک نفر عضو علی البدل در غیاب عضو اصلی انجام وظیفه خواهد کرد.

از جمله وظایف این هیئت مدیره می‌توان به اجرای برنامه‌ها و تصمیمات و مصوبات شورا، بررسی بودجه، اصلاح و متمم و تفریق بودجه، بررسی ترازنامه و حساب سود و زیان سالیانه، پیشنهاد تشکیلات اداری و فنی مناسب، تهیه و تنظیم آیین نامه‌های داخلی، رسیدگی و تصویب معاملات و پیشنهاد نوع تخلفات تاکسی رانان و تاکسی داران اشاره کرد.

انتهای پیام/77014/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول