اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

موزه چای ایران چگونه به وجود آمد

موزه چای ایران در لاهیجان چگونه به وجود آمد.

موزه چای ایران چگونه به وجود آمد

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، حاج محمد میرزا قوانلو ملقب به کاشف‌السلطنه در سال 1234 هجری شمسی در تربت حیدریه به دنیا آمد.

وی در 16 سالگی به استخدام وزارت امور خارجه درآمد و با سمت دبیر دومی عازم پاریس شد و در رشته حقوق دانشگاه سوربن فرانسه به تحصیل پرداخت.

کاشف‌السلطنه در سال 1272 هجری شمسی به عنوان ژنرال کنسول ایران به هند رفت و در آنجا علاوه بر وظایف محوله به یادگیری فن چای کاری و تهیه چای پرداخت.

نخستین کارخانه چای ایران با پیشنهاد کاشف‌السلطنه در مجلس تصویب شد و او کتابی با عنوان «رساله دستورالعمل زراعت چای» را به چاپ رساند.

کاشف‌السلطنه در سال 1308 هجری شمسی هنگام بازگشت از چین و ژاپن در حالی که تجربیات جدیدی از تولید چای به دست آورده بود در راه بوشهر در یک حادثه رانندگی جان باخت.

موزه چای ایران در لاهیجان

اسناد و مدارک کاشف‌السلطنه و وسایل مربوط به مصرف چای مانند انواع سماورهای ذغالی، قوری‌های چینی، مسی و سنگی، قهوه‌خوری‌ها، عهدنامه ناصرالدین شاه و انواع گیره‌های استکان چای، سینی، پایه فنجان ملیله‌کاری و... در موزه تخصصی چای به نمایش گذاشته شده است.

در ویترین‌های طبقه دوم موزه لباس‌های محلی، چادرشب، زیورآلات نقره، ظروف مسی و چوبی، قاشق‌های درست شده از چوب شمشاد و گلابی مربوط به زمان قاجار که فرهنگ و تمدن مردم گیلان را معرفی می‌کند به نمایش گذاشته شده است.

در ضلع غربی موزه چای ایران در لاهیجان برجی طراحی شده که مقبره کاشف‌السلطنه در آن قرار دارد.

انتهای پیام/2300/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول