اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گندم‌هایی که پر می‌کشند تا آسمان هفتم

گلزار شهدای باغ بهشت همدان چون همه سالها در اولین پنج‌شنبه سال نو، میزبان خانواده معظم شهدا و ایثارگران بود و نظرات این عزیزان را در خصوص اجرای طرح ساماندهی قبور مطهر شهدا شنیدیم.

گندم‌هایی که پر می‌کشند تا آسمان هفتم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اولین پنج‌شنبه سال نو گذشت و فرزندان شهروندان همدانی که به دلیل موقعیت شغلی یا خانوادگی خود ناچار شده‌اند در شهرها و استان‌ها دیگر کشور ساکن شوند، این روزها در کنار خانواده خود و در وطن خود به استقبال جشن شکوفایی بهار آمده‌اند.

همه آنهایی که در میان اقوام خود، رخ در نقاب خاک کشیده‌ای دارند و از همه پر تب و‌ تاب‌تر، فرزندان شهدا و ایثارگران، لحظاتی را میهمان بهشتی زمینی شده‌اند.

ساماندهی قبور مطهر شهدا مدتی می‌شود در استان همدان اجرا شده است. لزوم آماده‌سازی گلزار مطهر شهدا برای برگزاری مراسم جمعه آخر سال 92 و اول سال 93 و میزان رضایت خانواده‌های عزیز آنان از اقدامات صورت گرفته توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان، توفیقی را نصیب خبرنگار فارس کرد تا لحظاتی میهمان این بهشت زمینی شده و از نزدیک به گفت‌وگو با خانواده معزز شهدا بنشیند.

با وجود همه مشغولیت‌ها و درگیری‌ها برای برنامه‌های سال نو، خانواده‌های بسیاری در غروب پنج‌شنبه میهمان پدران، همسران و فرزندان شهید خود شده‌اند. بوی اسفند همه جا را پر کرده است. نوای ملایم نوحه‌خوانی در رثای شهیدان از بلندگوهای مستقر در جای جای گلزار شهدای باغ بهشت همدان به گوش می‌رسد، انگار مراسمی برپاست.

نزدیک‌تر می‌رویم، یکی از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس را دیدیم که سرپا ایستاده و پشت تریبون، برای حاضران، با صدایی بغض آلود، از شرکت در عملیات‌های غرور آفرین و خلق نیک شهیدان ایران زمین سخن می‌گفت.

از چند تن از خانواده‌های معزز شهدای حاضر در مراسم از برگزاری این ایستگاه روایت‌گری بسیار احساس رضایت کردند.

* ایجاد مجمع خادمین شهدا به عشق کسب رضایت خانواده شهدا

کمی پرس‌وجو درباره این ایستگاه روایتگری، خبرنگار فارس را به مسئول مجمع خادمین شهدا رساند.

بنا بود با او راجع به چند و چون فعالیت‌های برگزار شده یا پیش روی مجمع، گفت‌و‌گویی داشته باشم اما به هرکدام از خادمین یونیفرم پوش که رسیدم با جمله «من اینجا هیچ کاره‌ام» دیگری را مسئول معرفی کرد. این تواضع در میان خادمان شهدای همدانی سبب شد لحظه‌ای تصاویری از بچه‌های جنگ که در فیلم‌های دفاع مقدس دیده‌ام از مقابل چشمانم رد شود.

دست آخر به صالح وکیلی رسیدم. او کسب رضایت خانواده شهدا را مهم‌ترین دلیل ایجاد این مجمع که وابسته به حسینیه شهدای کوی فرهنگیان است عنوان کرد و افزود: التماس دوساله بچه‌ها به شهدا، سبب شد این عزیزان ما را به حرم امن خود راه دهند.

وی غبارروبی گلزار مطهر شهدا، برگزاری ایستگاه‌های روایتگری و نقاشی در کنار ایستگاه‌های صلواتی را از جمله خدماتی دانست که بعدازظهرهای پنج شنبه از سوی مجمع خادمین شهدا به زائرین قبور مطهر شهدا ارائه می‌شود.

وکیلی با بیان اینکه تمام هزینه‌های این مجمع از کمک‌های مردمی تأمین می‌شود از اداره اوقاف هم گلایه‌ای کرد.

وی گفت: از آنجا که باغ بهشت همدان در اختیار اداره اوقاف است، مسئولان این اداره از برگزاری برنامه‌های ما به نام حسینیه شهدای کوی فرهنگیان راضی نیستند.

مسئول مجمع خادمین شهدا با بیان اینکه برای ما نام مهم نیست، ادامه داد: گاهی اوقات اشخاص بزرگی فارغ از رتبه اجتماعی و پیشینه بلند خود لباس خادمی شهدا را بر تن کرده و محوطه گلزار را جارو می‌کنند و تی می‌کشند.

وی اضافه کرد: نگرانی ما این است که اگر این تشکل مردمی نام اداری به خود بگیرید اقبال عمومی و اعتماد خانواده شهدا را از دست بدهد.

* گندم‌هایی که پر می‌کشند تا آسمان هفتم

قبور مطهر شهدای همدانی ساماندهی شده است.

سنگ مزارهایی متحدالشکل و ایستاده که پشت هرکدام از آنها صندلی کوچکی تعبیه شده است. دیگر خانواده معزز شهدا و مادران و پدران سالمند آنان ناگزیر نیستند برای راز و نیاز با شهید خود ساعت‌های طولانی روی زمین بنشینند.

بر سکوی کوچک بالای هر یک از سنگ قبرها مشتی گندم ریخته شده بود که ندانستیم کار کیست. یکی گفت شاید نذر مادران شهدا باشد. دیگری گفت زائری از حرم امام رضا(ع) شاید برای شهدا سوغات آورده است. این گندم‌ها کار هر که بود به انسان لحظه‌ای پر می‌داد تا چون کبوتران حرم ثامن‌الحجج، سلاطین عشق را طواف کند.

نظر چند تن از خانواده شهدا را راجع به این تغییر تازه در قبور شهدا پرسیدیم.

علیرضا میرزامحمدی نوه شهید علی‌اکبر سلیمانی این نحوه ساماندهی مزار شهدا را بسیار خوب دانست و از مسئولان بنیاد شهید برای این اقدام پسندیده تقدیر کرد.

مهدی صمدی از رزمندگان دوران دفاع مقدس اما از اجرای طرح ساماندهی مزار شهدا ابراز نارضایتی کرد. او گفت: انگار که درختان سر به فلک کشیده یک جنگل را هرس کنی و یک مشت شمشاد بماند، مزار شهدا را دست کاری کرده‌اند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان کرد: با اینکار حس روحانی گلزار شهدا از بین رفته است. برای ما گلزار شهدای سنتی سابق یاد دوران دفاع مقدس را که روی خاک و خون می‌نشستیم، زنده می‌کرد.

مسلم مجیدی برادر شهید مصیب مجیدی هم نظری مشابه داشت. او با بیان اینکه اجرای طرح ساماندهی قبور مطهر شهدا به دلیل مسقف نشدن محوطه گلزار شهدا نیمه کاره مانده، ابراز داشت: اجرای این طرح فرماندهان و سرداران جنگ را گمنام‌تر کرده است.

وی ادامه داد: کاش حالا که قصد ساماندهی داشتند مزار فرماندهان جنگ را به مکان ویژه‌ای انتقال می‌دادند و یا سنگ مزارهای متفاوتی را برای این بزرگان تعبیه می‌کردند تا شاخص بودن آنها به چشم نسل جوان بیاید.

همسر پاسدار شهید آیت‌‌الله بهرامی از طرح ساماندهی قبور مطهر شهدا ابراز رضایت کرد اما گفت چرا با وجود تدارک اسکلت فلزی، گلزار شهدا را مسقف نمی‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر، زمستان‌ها زیر بارش برف و باران و تابستان‌ها زیر تابش نور شدید آفتاب هستیم که این مسئله، هم سبب فرسودگی سریع مزار شهدا می‌شود و هم خانواده‌های آنان را متحمل رنج می‌کند که امیدواریم مسئولان بنیاد شهید، برای حل این مشکل چاره‌ای بیندیشند.

خواهر شهید جواد سلطانی اما از عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان بسیار احساس رضایت کرد.

تاریکی شب بر آسمان نورانی و پرستاره گلزار شهدای باغ بهشت همدان سایه می‌افکند.

میهمانی به پایان رسیده و پر غرور از زیارت گلزار شهدا به سمت درب خروجی باغ بهشت به راه می‌افتم.

با خود فکر می‌کنم آیا مادر شهیدی هست که پیر و از کار افتاده در گوشه‌ای چشم به در دوخته تا اسباب خیری سر برسد و او را به زیارت قبر فرزند شهیدش بیاورد.

-------------------------------

گزارش از: معصومه سلیمانی

-------------------------------

انتهای پیام/89034/ل30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول