اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پوشش بیش از 90 درصدی کودکان بی‌سرپرست توسط بهزیستی قزوین

در سال‌های اخیر تعداد کودکان بی‌سرپرست در استان قزوین که تحت پوشش سازمان بهزیستی این استان بوده‌اند بیش از 90 درصد بوده است.

پوشش بیش از 90 درصدی کودکان بی‌سرپرست توسط بهزیستی قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فعالیت‌های بهزیستی در استان قزوین در راستای حمایت و مراقبت از خانواده‌ها و افرادی که به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جسمی و ذهنی توانایی لازم را برای اداره زندگی ندارند، انجام می‌گیرد.

حمایت دولت‌ها تاکنون در این زمینه گرچه نسبت به سال‌های قبل از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است اما انتظار می‌رود با افزایش اعتبارات و حمایت از این بخش موجبات فعالیت‌های مستمر و اقدامات گسترده‌تر در جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر فراهم آید.

حسین افشارمقدم، مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین بیان می‌کند: در سال 1388 میزان حمایت از معلولان در استان قزوین حدود 100 درصد بوده است که این میزان بدون تغییر در سال 1391 ادامه داشته است.

وی می‌افزاید: طرح نهضت تأمین مسکن معلولان و مددجویان با اولویت معلولان متاهل سرپرست خانوار، زنان سرپرست خانوار و معلولان مجرد بالای 20 سال از اوایل سال 1389 با ابلاغ معاون اول رئیس جمهوری به تمام استان‌ها آغاز شد.

افشار ادامه می‌دهد: در سال نخست اجرای این طرح در سال 1389 تعداد یک هزار و 102 واحد به عنوان سهمیه اولویت نخست از سوی ستاد مسکن مددجویان سازمان بهزیستی کشور به این استان اختصاص داده شد.

وی تصریح می‌کند: همچنین تعداد 468 واحد در قالب تعاونی‌های هفت گانه که اعضای آن از مددجویان تحت پوشش این سازمان است و بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند تا پایان سال آماده واگذاری است.

این مسئول ادامه می‌دهد: در سال دوم اجرای طرح در سال 1390 نیز تعداد یک هزار و 236 واحد نیز جز سهمیه اولویت دوم به این استان تعلق گرفته که در حال حاضر مددجویان واجد شرایط از طریق اداره پست در مراحل بعدی ثبت نام در سایت مسکن مهر بودند که پس از تکمیل مراحل ثبت نام جانمایی این تعداد نیز در پروژه‌های مسکن مهر انجام خواهد گرفت.

علیرضا وارثی، معاون مشارکت‌های اداره‌کل بهزیستی استان قزوین نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره مسکن معلولین در این استان اذعان می‌کند: از سال 89 تاکنون میزان 37 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبارات دولتی در زمینه مسکن مهر جامعه معلولین هزینه شده است.

وی می‌افزاید: این اداره در بخش‌های تعمیر و ساخت خانه کمک‌هایی انجام داده و می‌دهد تا تمام جامعه هدف از مسکن بهره‌مند شوند.

به منظور تحقق شعار اساسی برقراری عدالت اجتماعی در سال 1387 و با اهتمام مسئولان وزرات رفاه در دولت نهم مرکز اورژانس اجتماعی با به کارگیری 25 کارشناس و دو خودرو سیار در محدوده شهرستان قزوین شروع به فعالیت کرد که با توجه به نیاز موجود و توجه ویژه نظام به آسیب‌های اجتماعی و مسائل اجتماعی و فرهنگی و به منظور گسترش سطح کیفی و کمی خدمات این مرکز سازمان بهزیستی استان قزوین در سال 1389 در شهرستان بویین زهرا و متعاقب آن در سال 1390 در شهرستان تاکستان اقدام به را‌ه‌اندازی مرکز اورژانس اجتماعی در قالب خط تلفن 123 و واحد سیار اورژانس اجتماعی با به کارگیری تعداد 10 نفر کارشناس کرد.

مدیرکل بهزیستی قزوین در این خصوص یادآور می‌شود: تعداد افراد تحت پوشش سازمان در حوزه اجتماعی در سال 88 برابر با دو هزار و 279 نفر بوده است که در سال 89 این تعداد به دو هزار و 256 نفر کاهش یافته است.

افشارمقدم تصریح می‌کند: در سال 90 و 91 نیز تعداد دو هزار و 286 نفر و پنج هزار و 659 نفر در قالب مددجویان حوزه اجتماعی تحت پوشش سازمان قرار گرفتند که درصد تغییرات در این بخش برابر با 71.08 درصد بوده است. این مسئول یادآور می‌شود: در بخش حوزه توان بخشی نیز در سال 88 تعداد 13 هزار و 795 نفر، در سال 89 تعداد 15 هزار و 648 نفر، در سال 90 تعداد 16 هزار و 768 نفر و در سال 91 تعداد 18 هزار و 3 نفر در قالب حوزه توان بخشی تحت حمایت قرار گرفته‌اند که در این چهار سال در این بخش رشدی برابر با 30.5 درصد به چشم می‌خورد.

به گزارش فارس در مجموع، این دو حوزه در سازمان بهزیستی استان قزوین با رشدی برابر با 45.4 درصد در تحت پوشش قرار دادن مددجویان اجتماعی و مددجویان توان بخشی کار خود را در این چهار سال به پایان رساندند.

وارثی در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن زنان سرپرست در بخش بیمه اظهار می‌کند: 347 زن سرپرست مددجوی بهزیستی برای بهره‌مندی از مزایای بیمه تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گرفته‌اند.

به گزارش فارس؛ همچنین در بخش تعداد معلولیت تحت پوشش در مقایسه با کل معلولین استان قزوین می‌توان گفت در سال‌های 88 تا 91 هیچ معلولی نبوده است که تحت پوشش این سازمان قرار نگرفته باشد و این میزان همواره در سا‌ل‌های اخیر 100 درصد را شامل می‌شده است.

البته نسبت تعداد کودکان بی سرپرست تحت حمایت سازمان بهزیستی نیز نسبت به کودکان بی سرپرست شناسایی شده برابر با 82 درصد در سال 88 بوده است که این تعداد در سال 89 به 80 درصد و در سال 90 به 90 درصد رسیده است که در سال 91 تعداد کودکان بی سرپرست در استان قزوین که تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده‌اند برابر با 92.02 درصد بوده است که درصد تغییرات این گروه در این چهار سال برابر با 12.2 درصد بوده است.

اما در بخش تعداد مددجویان استفاده کننده از خدمات اجتماعی روستایی نیز در سال 88 برابر با 610 نفر بوده است که در سال 91 به 663 نفر رسیده است و با توجه به تعداد آنها در سال‌های 89 و 90 به 8.6 درصد رشد در طی این چهار سال رسیده است.

در تعداد مددجویان استفاده کننده از خدمات ارائه شده توسط واحدهای خدمات پیشگیری در سال 88، 267 هزار و 900 نفر بوده‌اند که این تعداد در سال 91 به 382 هزار و 180 نفر رسیده است که در این گروه نرخ رشد قابل ملاحظه‌ای وجود دارد به طوری که تعداد این افراد در سال‌های 88 تا 91 با رشدی برابر با 409.6 درصد مواجه شده است.

اما در بخش خدمات حوزه توان بخشی نیز تعداد مستمری بگیران با هیچ رشد یا کاهشی مواجه نشده است، در تعداد معلولین شناسایی شده در سال‌های 88 تا 91 برابر با 65.8 درصد رشد داشته است به طوری که در سال 88 این شناسایی‌ها در 10 هزار و 854 نفر انجام شده و در سال 91 این تعداد به 18 هزار و 3 نفر رسیده است.

تعداد مراکز معلولین ذهنی در استان قزوین نیز با کاهش 50- درصدی مواجه شده است به طوری که از 12 مرکز در سال 88 به 6 مرکز در استان در سال 91 تقلیل یافته است.

در بخش تعداد مراکز کار درمانی نیز در استان قزوین در سال‌های 88 تا 91 با کاهش و یا افزایشی مواجه نشده است و تنها یک مرکز در استان قزوین در این زمینه وجود داشته و دارد.

انتهای پیام/77013/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول