اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کاهش جمعیت تحت پوشش کمیته امداد قزوین

با افزایش خوداشتغالی امروز شاهد کاهش جمعیت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قزوین هستیم که این مهم باید بیش از پیش گسترش یابد.

کاهش جمعیت تحت پوشش کمیته امداد قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای حمایت از محرومان جامعه خدمات عمده‌ای به مددجویان ارائه می‌کند. این نهاد اقدامات متعددی را در زمینه خدمات درمانی، اشتغال زایی، هزینه ازدواج و .. به نیازمندان و محرومان جامعه انجام می‌دهد که سهم بسزایی در کمک به این قشر از جامعه دارد.

اقدامات عدالت محور نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با سرعت بخشیدن فعالیت‌های این نهاد موجب شده که تعداد مددجویان تحت پوشش این نهاد در سال 1391 به 46 هزار و 993 نفر برسد.

کمیته امداد امام خمینی استان قزوین نیز جهت تسهیل مقدمات ازدواج جوانان در سال 1391، یک هزار و 352 کمک هزینه ازدواج را در اختیار جوانان قرار داده است که در نوع خود اقدام کم‌نظیری محسوب می‌شود. هدایت صفری مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: طی سال‌های 1388 تا سال 1391 مجموعا هفت هزار و 400 واحد کمک هزینه ازدواج با اعتباری بالغ بر چهار میلیون و 252 هزار و 882 ریال به نیازمندان پرداخت و هزینه شده است.

برخی افراد جامعه به دلیل مشکلات مقطعی در برهه‌ای از زمان نیازمند کمک می‌شوند که کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین در صدد رفع مشکلات این عده بوده و در این راستا طی سال‌های 1388 تا 1391 نیز به 138 هزار و 473 نفر کمک‌های اعتباری و مالی ارائه کرده است.

امیر خوش نیت، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی ( ره ) استان قزوین نیز در این باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین بیان می‌کند: در 9 ماه ابتدای سال 92 تعداد پنج هزار و 228 مورد بازدید به همراه خیرین و حامیان از خانواد‌ه‌های بی سرپرست و ایتام تحت حمایت در قالب طرحی به نام مفتاح الجنه انجام شده است که در همین بازدیدهای انجام شده مبلغ چهار میلیارد و 426 میلیون ریال مساعدت از طریق میهمانان به این خانواده‌ها اهدا شده است.

وی بیان می‌کند: با توجه به اینکه فراهم کردن زمینه اشتغال در کاهش نرخ بیکاری و استقلال مالی خانوارهای تحت پوشش موثر است، کمیته امداد امام خمینی ( ره ) در استان قزوین اقدامات گسترده‌ای را در سال‌های اخیر در این زمینه داشته است؛ به طوری که طی سال‌های 88 تا 91 تعداد وام‌های اشتغال‌زایی این نهاد به هشت هزار و 537 فقره رسیده است. این مسئول ادامه می‌دهد: علاوه بر فعالیت‌های ذکر شده، کمیته امداد استان قزوین برای کاستن از مشکلات مالی خانواده‌ها تعداد چهار هزار و 724 فقره وام قرض الحسنه به متقاضیان پرداخت کرده که افزایش 61.4 درصدی آن نسبت به سال 1384 گواه گسترش این فعالیت‌ها در کمک به محرومان استان است.

صفری مدیرکل کمیته امداد امام خمینی قزوین یادآور می‌شود: همچنین طی سال‌های 1388 تا 1391 نیز با همت کمیته امداد امام خمینی ( ره ) هشت هزار و 481 واحد مسکن مددجویی احداث، تعمیر و مرمت شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: کمیته امداد امام خمینی ( ره ) به عنوان متولی امور رسیدگی به محرومان و مستمندان و خانواده‌های نیازمند در جامعه به منظور احیای سنت علوی و ایجاد فرصت برای بسیاری از مسئولان نیکوکار و خیر اندیش که علاقه‌مند به بستر سازی در بحث همنشینی هستند، ویژه برنامه‌ای از طرف کمیته امداد امام ( ره ) با عنوان مفتاح الجنه طراحی کرده است که با انجام آن رابطه‌ها بین خیرین و مسئولان با خانواده‌های نیازمند بیشتر شود.

صفری تأکید می‌کند: تعداد مددجویان دائمی تحت پوشش در استان قزوین در سال 88 برابر با 55 هزار و 338 نفر بود که در سال 89 به 53 هزار و 594 نفر کاهش پیدا کرد؛ در سال 90 این تعداد به 49 هزار و 686 نفر و در سال 91 به 46 هزار و 993 نفر رسید تا نرخ رشد منفی برابر با 15.08 – درصد را در این چهار سال به خود اختصاص بدهد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی قزوین عنوان می‌کند: در بخش تعداد نفرات استفاده کننده از خدمات درمانی نیز در سال 88 تعداد 16 هزار و 759 نفر؛ در سال 89، 16 هزار و 958 نفر؛ در سال 90، 16 هزار نفر و در سال 91 تعداد 14 هزار و 993 نفر از کمک‌های خدمات درمانی کمیته امداد امام خمینی ( ره ) استفاده کرده‌اند که در این چهار سال با توجه به کاهش این تعداد در استان قزوین درصد تغییرات برابر با 10.53 – شده است.

وی یادآور می‌شود: تعداد کمک هزینه‌های ازدواج نیز در سال 88 برابر با دو هزار و 830 مورد بوده است که در سال 89 به یک هزار و 787 مورد کاهش یافته است.

این مسئول می‌افزاید: در سال 90 و 91 نیز این تعداد با یک روند نزولی به یک هزار و 431 مورد و یک هزار و 352 مورد رسیده است و در این بخش نیز تعداد کمک هزینه‌های ازدواج در این چهار سال با کاهش 52.22 – روبرو شده است.

اما در طرح اکرام سال 88 نیز تعداد سه هزار و 981 نفر از این طرح بهره‌مند گشتند که در سال 89 این تعداد به سه هزار و 426 نفر کاهش یافت و در سال‌های 90 و 91 نیز به ترتیب به دو هزار و 979 نفر و دو هزار و 527 نفر در سال رسید که در این بخش نیز با کاهشی معادل با 36.52 – مواجه شده است.

اما بخشی دیگر از فعالیت‌های کمیته امداد در خصوص محکومان در بند است.

کمیته امداد امام خمینی قزوین برای تعدادی از محکومان مستحق کمک نیز وامی را ارائه می‌کند تا آن ها با پرداخت دیه از بند محکومیت رها گشته و به خانواده خود بازگردند.

این وام‌ها به گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی قزوین در سال 88 برای 87 زندانی گره‌گشا بود، در سال 89 این تعداد به 60، در سال 90 به 61 و در سال 91 به 50 نفر تعلق گرفت که در مقایسه این چهار سال به کاهش 42.52 – پی می‌بریم.

همچنین از مهمترین اقدامات کمیته امداد امام خمینی ( ره ) در استان قزوین کسب رتبه نخست کشوری نسبت به ظرفیت‌های استانی در جذب زکات بوده است.

کسب رتبه چهارم کشوری در مجموع سرفصل‌های حوزه مشارکت‌های مردمی، برگزاری جشن شکرانه توانمندی و خودکفایی دو هزار و 50 خانوار تحت حمایت با حضور مقامات کشوری و استانی، ایجاد سه هزار و 236 فرصت شغلی برای مددجویان تحت حمایت، جذب 70 میلیارد و 800 میلیون ریال زکات در سال 91 و رشد نزدیک به 31 درصدی نسبت به سال‌های گذشته و رشد 41 درصدی مجموع درآمدهای مشارکت‌های مردمی در سال 91 نسبت به سال گذشته از جمله خلاصه‌ترین اقدامات این نهاد در سال‌های 88 تا 91 محسوب می‌شود.

بی‌تردید کاهش جامعه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قزوین امری مبارک است که به ارتقای سطح خانواده‌های نیازمند اشاره کرد.

تکمیل این روند با ایجاد بسترهای لازم برای توسعه خوداشتغالی در بین خانواده‌های تحت حمایت این نهاد است که باید با همکاری مسئولان مربوط بیش از پیش توسعه یابد.

انتهای پیام/77013/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول