اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گشت‌ و گذاری در بازارهای کهنه ری

شهر باستانی ری این روزها میزبان زائران و مجاوران حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) و امامزادگان واجب‌التعظیم این خطه و گردشگران است.

گشت‌ و گذاری در بازارهای کهنه ری

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، شهر کهن ری طبق سنوات گذشته در سال «اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی» نیز از لحظه‌ سال تحویل تاکنون میزبان زائران و یاوران حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) و امامزادگان واجب‌التعظیم و بقاع متبرکه این شهرستان و همچنین گردشگرانی است که برای بازدید از شهر باستانی ری به این منطقه سفر می‌کنند.

وجود چندین مرکز خرید در گوشه و کنار شهرری از خوش‌اقبالی‌های ساکنان این منطقه است. گذشته از آن خیلی از اهالی مناطق دیگر تهران برای خرید بازارها و مغازه‌های شهرری را انتخاب می‌کنند. برای آشنایی با حال و هوای خرید و معرفی مراکز خرید سنتی و جدید ری سری به بازارها می‌زنیم و به این بهانه با اهالی و کسبه گفت‌وگو می‌کنیم.

اگر بخواهیم از بازارهای قدیمی و سنتی ری شروع کنیم باید گشت و گذارمان را از حاشیه حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) آغاز کنیم.

دو بازار که در جوار بارگاه حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) قرار دارند که نسبت به بقیه بازارها از اهمیت بیشتری برخوردارند. به این دلیل که این اماکن علاوه بر مرکز خرید اهالی و مسافران، سال‌ها است به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری ری به حساب می‌آیند. این دو بازار که یکی به نام «بازار قدیمی» شناخته شده است و دیگری به نام «بازار بزرگ ری»، در شمال و ضلع غربی آرامگاه واقع شده‌اند و در تمام طول سال میزبان زائرانی هستند که به قصد زیارت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) روانه ری می‌شوند. این روزها در حالی که روزهای نخستین سال نو است علاوه بر زائران مسافران و گردشگران نوروزی نیز روانه این بازارها می‌شوند، در این گزارش سری به این دو بازار زدیم تا حال و هوای روزهای نخستین سال 93 را از نزدیک ببینیم.

در بازار «قدیم ری» می‌توان تاریخ را حس کرد

بازار سنتی ری یا به گفته برخی کهنه‌بازار از جمله آثار ماندگار تاریخی شهرری به شمار می‌‌آید. بنای بازارچه آراسته به خشت، گل و آجر است که این هم خبر از بافت سنتی‌اش می‌دهد. سرتاسر این بازار توسط سقفی گنبدی شکل پوشانده شده که به گفته حجره‌داران به همین دلیل است که تاریک بازار نامیده می‌شود. ساخت بنای اولیه این بازار به 500 سال پیش یعنی دوران صفویه باز می‌گردد.

البته تاکنون بدون ایجاد تغییر در شکل و شمایل سنتی‌اش چند بار مرمت و بازسازی شده است. سال‌ها بعد از ساخت بنای اولیه برای نخستین بار به درخواست امیرکبیر بازسازی و بعد از آن هم توسط سازمان میراث فرهنگی و همت حجره‌داران بازار ری مرمت شده است.

بعضی از حجره‌داران هم دستی به سر و گوش حجره خود کشیده‌اند.

بازار قدیمی حدود 100 حجره دارد که نقش و نگار هر یک از آن‌ها بدون در نظر گرفتن کالایی که عرضه می‌کنند بوی تاریخ و تمدن اصیل ایرانی می‌دهد. بوی عطاری‌ها و قش و رنگ ترمه سجاده‌ها در کنار تسبیح و مهر حال و هوایی ایجاده کرده که هیچ جای دیگری نمی‌توان نظیرش را یافت.

همین فضاست که سبب می‌شود بسیاری از افراد بازارها و مغازه‌های مدرن را نادیده گرفته و ساعت‌ها وقت‌شان را در تاریک بازار ری بگذرانند. بیشتر حجره‌های این بازار به روش سجاده، مهر و تسبیح، نقره‌جات، داروهای گیاهی، خشکبار و ... مشغولند یعنی درست همان چیزهایی که از زمان تاسیس بازار در آن عرضه می‌شده است. تنها تغییری که می‌توان مشاهده کرد، نشستن پسر به جای پدر و اندکی به روز شدن اجناس قابل فروش است.

مغازه‌هایی که در کهنه بازار مشغول فروش پوشاک هستند از آن دسته‌اند.

جای دست‌فروشان اینجا نیست!

در کنار همه مشاغل، دست‌فروشی این روزها یکی از معضلات زندگی شهری شده است. دیگر جایی نیست که بساط دست‌فروشان در آنجا پهن نباشد. حتی در وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و مترو هم می‌توان رد پایشان را دید. پس چندان دور از ذهن نیست که در لابه‌لای مغازه‌ها هم بساط خود را پهن کنند. آن هم حالا که همه برای خرید سال نو در این مکان‌ها تردد دارند.

سید جواد پورمحبی یکی از کسبه‌های بازار قدیم ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران اظهار داشت: آن‌ها هم بندگان خدا هستند و می‌خواهند نان حلال به دست آورند. اما به چه قیمتی؟ به قیمت کسادی کار و کاسبی ما که نمی‌شود. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد دیگری را از نان خوردن بیندازد اما مشکل اینجا است که اگر ما با آن‌ها برخورد نکنیم، با ما همین کار را می‌کنند. فکرش را بکنید همان لباسی که ما در مغازه می‌فروشیم و با پولی که بابت‌اش دریافت می‌کنیم هم باید اجاره مغازه را بدهیم و هم پول خرید مجدد لباس را کنار بگذاریم. هزینه‌های زندگی که دیگر سر به فلک می‌کشد. در این اوضاع سخت است مغازه روی زمین بساط کرده و همان لباس را 2 هزار تومان ارزان‌تر می‌فروشد. مردم بی‌شک از او خرید می‌کنند. البته در شب‌های عید و روزهای نخستین سال آنقدر مشتری زیاد می‌شود که کسی جای دیگری را تنگ نمی‌کند اما ماموران سد معبر حواس‌شان به اطراف بازار است و نمی‌گذارند کسی روی زمین بساط پهن کند.

نان داغ، کباب داغ فراموش نشود

همیشه در بازارها و مراکز خرید چند غذاخوری هم هستند که بعد از خسته شدن از چرخیدن در مغازه‌ها، بهترین مامن می‌شوند. وقتی از تماشای ویترین مغازه‌ها خسته می‌شوید بی‌شک تنها بویی که می‌تواند شامه‌تان را نوازش کند و شما را کمی سر ذوق بیاورد، بوی یک غذای داغ است که کهنه بازار یکی از آن قدیمی‌هایش را دارد. آوازه «نان داغ، کباب داغ» به گوش خیلی‌ها رسیده است. حتی آن‌هایی که هنوز آن را امتحان نکرده‌اند.

اعظم زمان‌آبادی را در حالی که مشغول خرید ادویه‌جات در بازار قدیم ری است می‌بینیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران اظهار داشت: برای ما ایرانی‌ها مهمان‌نوازی در عید نوروز از هر چیز دیگری باارزش‌تر است. حتی در سخت‌ترین شرایط هم وقتی مهمان در خانه‌مان را می‌زند می‌کوشیم تا به بهترین نحو از او پذیرایی کنیم.

وی ادامه داد: هنوز هم در میان بعضی از خانواده‌های اصیل شهرری رسم است که وقتی برای دید و بازدید عید خانه اقوام نزدیک‌شان می‌روند، شام یا ناهار را آنجا می‌مانند. برای همین برای خرید دست به کار شده‌ام. همیشه برای خریداری ادویه‌جات بازار قدیم ری را انتخاب می‌کنم. چون علاوه بر اخلاق خوبی که مغازه‌دارانش دارند، کیفیت ادویه‌های اینجا را هیچ جای دیگری نمی‌توان دید.

بازار بزرگ ری پاتوقی برای خرید پوشاک و سوغات ری

بازار جدید ری در ضلع غربی حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) واقع شده است. این بازار سه طبقه حدود 400 مغازه دارد که البته هنوز همه آنها مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. اگر جزء مشتریان ثابت این بازار باشید می‌دانید که روز به روز به تعداد مغازه‌های آماده برای عرضه کالا افزوده می‌شود.

بیشتر کسبه بازار بزرگ ری به فروش پوشاک مشغول هستند، اما این به آن معنی نیست که مهر و تسبیح و سجاده را در این بازار نمی‌توانید ببینید! کتاب ادعیه، دیسک‌های معارف قرآنی، پوشاک، کیف و کفش، اسباب بازی، تنقلات، نقره‌جات و ... در این بازار دیده می‌شوند. اجناس از قیمت بسیار مناسبی برخوردارند.

شاید به همین دلیل است که هیچ روزی از سال نمی‌توان آنجا را خالی از رفت و آمد مشتریان دید. چه برسد به حالا که همه در تب و تاب خرید هستند. خیلی‌ها معتقدند بازار بزرگ ری نقاط ضعف بازار قدیم ری را تکمیل می‌کند. به نوعی باید گفت کم و کاستی‌های موجود در بازار قدیم را جبران می‌کند.

این دو بازار در رقابت با هم به سر می‌برند آن هم یک رقابت مثبت که این امر سبب می‌شود تا برای جلب نظر مشتری هر یک بکوشند تا کالای مرغوب‌تری را به مشتریان ارائه دهند.

قیمت و کیفیت اجناس مشتری‌ها را صدا می‌زند

بیشتر مشتری‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. یکی آن‌هایی هستند که فقط به قیمت کالایی که می‌خرند توجه می‌کنند. برایشان فقط قیمت پایین بودن قیمت‌ها مهم است.

دسته دوم آن‌هایی هستند که به‌ دنبال بهترین کیفیت هستند. حاضر هستند پول بیشتری بپردازند در عوض آن کالایی که می‌خرند چند سال برایشان کار کند. ولی به غیر از این دو گروه هم هستند که هرچند در اقلیت هستند اما به نظر منطقی‌تر از سایرین عمل می‌کنند. این افراد می‌کوشند بهترین کیفیت را با قیمتی مناسب تهیه کنند. بازارهای شهرری می‌تواند گزینه انتخابی خوبی برای این افراد باشند.

رحیم طباطبایی فروشنده جوانی است که به تازگی در بازار بزرگ ری مشغول کار شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران در این ارتباط اظهار داشت: قبل از اینکه اینجا مشغول کار شوم در یکی از پاساژهای بالای شهر کار می‌کردم. جنس پارچه مانتوهای آن پاساژ همین بود که در این بازار برای دوخت مانتو استفاده می‌شود. آن‌ها فقط کمی در تزئینات لباس متفاوت عمل می‌کردند. اما قیمت‌ها زمین تا آسمان با قیمتی که روی لباس‌های اینجا می‌گذاریم فرق داشت. چراکه صاحب مغازه مجبور بود اجاره سنگینی بپردازد. 

وی ادامه داد: از طرفی مشتری‌های آنجا تخفیف که نمی‌گرفتند هیچ، تمایل به خرید کالاهای گران قیمت هم داشتند! این‌ها را گفتم که بگویم ارزانی قیمت‌های این بازار به معنای عدم کیفیت کالاهایش نیست. چراکه اگر این چنین بود این همه مشتری نداشتیم.

طباطبایی گفت: دلیل اصلی انصاف مغازه‌داران شهرری است. اینجا حتی اگر کسی بخواهد گران‌فروشی کند و بهانه بیاورد که کیفیت اجناسش بهتر از سایر مغازه‌ها است، مغازه‌داران دیگر با او برخورد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که از بی‌اطلاعی مشتریان سوء استفاده کند.

انتهای پیام/2462/ع40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول