اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

نگاهی به مهم‌ترین رویداد‌های قرآنی سال ۹۲

نقطه عطف فعالیت‌های قرآنی/ منظم‌ترین همایش قرآنی/ اقدامات امید آفرین دارالقرآن و اوقاف در زمینه تربیت حافظ قرآن

اولین یادواره شهدای قرآنی و نظم بی نظیر آن، برگزاری مسابقات تلاوت به عنوان نقطه عطف فعالیت‌های قرآنی و برگزاری با شکوه مسابقات سراسری قرآن در شیراز از مهم‌ترین رویداد‌های قرآنی سال ۱۳۹۲ است.

نقطه عطف فعالیت‌های قرآنی/ منظم‌ترین همایش قرآنی/ اقدامات امید آفرین دارالقرآن و اوقاف در زمینه تربیت حافظ قرآن

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس  سال 1392 سالی پر فراز و نشیب برای فعالیت‌های قرآنی کشور بود زیرا عدم تحقق بودجه فعالیت‌های قرآنی که قرار بود در قالب طرح ملی حفظ و تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت شود سبب تعلیق بسیاری از فعالیت‌های قرآنی کشور شد.

برگزاری نشست علمی تخصصی شورای عالی قرآن

برنامه‌های قرآنی در ابتدای سال طبق روال معمول توسط نهاد‌های مختلف آغاز شد و در این میان شورای عالی قرآن با آغاز بهار اردوهای آمادگی قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات خارجی و نشست علمی تخصصی خود را با موضوعات «ویژگی‌های تلاوت استادانه» و «حفظ قرآن» برگزار کرد.

از نکات جالب این نشست حضور پررنگ اساتید و قاریان و حافظان ممتاز و بین‌المللی قرآن کریم از سراسر کشور بود که این افراد طی سه روز به بحث و تبادل نظر درباره مسائل حفظ و تلاوت و بررسی نکات فنی این رشته‌ها پرداختند که نسبت به سال‌های گذشته با رشد روبرو بوده است، همچنین در این نشست مقالاتی از سوی چند نفر از اساتید صاحب نظر ارائه شد که مورد نقد و بررسی سایران قرار گرفت.

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

در خرداد‌ماه 1392 جامعه قرآنی کشور برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خود را آماده می‌کرد و این مسابقات در روز‌های 10 لغایت 17 خرداد‌ماه 1392 در سالن اجلاس سران برگزار شد و نمایندگان کشورمان به عنوان نخست این رقابت‌ها دست یافتند.

سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با نظم و شکوه خاصی برگزار شد اما بسیاری از حاضران در مسابقات از سطح پایین شرکت‌کنندگان غیر ایرانی سخن می‌گفتند.

برگزاری نمایشگاه قرآن کریم

نمایشگاه قرآن کریم از دیگر برنامه‌های سال 1392 بود که طبق معمول در مصلای «امام‌خمینی(ره)» برگزار شد و علاقه‌مندان به قرآن کریم به مدت یک‌ماه از آن بازدید کردند.

بیست‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با تغییر در ظاهر و چینش بخش‌ها برگزار شد، اما ساختار نمایشگاه مانند سال‌های قبل بود.

این نمایشگاه مانند نمایشگاه بیستم در ماه مبارک رمضان به مدت یک‌ماه برگزار شد و استفاده از «تابلو» محور اصلی بخش‌های مختلف آن بود.

از نکات قابل توجه نمایشگاه بیست‌ویکم می‌توان به اجرای طرح تعویض قرآن‌های فرسوده اشاره کرد که بدون محدودیت انجام می‌شد و شاید ده‌ها هزار قرآن فرسوده از این طریق با قرآن‌های نو تعویض شد.

اکرام باز‌دید‌کنندگان از دیگر برنامه‌های خوب نمایشگاه بود و مسئولان با برپایی سفره‌های افطار از بازدید‌کنندگان پذیرایی کردند.

طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن

دور‌های اول و دوم طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم در ماه رمضان 92 به پایان رسید و 27 نفر از قاریان و مدرسان تلاوت مدارک خود را در آیین اختتامیه نمایشگاه قرآن دریافت کردند.

این طرح به منظور درجه‌بندی قاریان و اساتید تلاوت و همچنین بررسی میزان توانایی آنها در ارائه تلاوت زیبا و اداره جلسات اجرا شد و شاید در آینده بتواند راه جدیدی به جز مسابقات قرآن برای مطرح کردن و اعطای امتیازات به قاریان قرآن باشد.

طرح ارزیابی سال 1390 با تصویب در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به منظور اجرا به شورای عالی قرآن واگذار شد اما در دور اول آن هیچ‌یک از اساتید و قاریان بین‌المللی قرآن کریم شرکت‌ نکردند، البته در دور دوم طرح شاهد حضور «احمد ابوالقاسمی» بودیم که وی با حضور در آزمون‌های نظری و عملی هر دو مدرک درجه تلاوت و استادی را از این طرح اخذ کرد، همچنین در پایان دور‌های اول و دوم به چهار نفر از اساتید تلاوت به صورت افتخاری مدرک درجه یک اعطا شد.

مسابقات تلاوت راهی برای تربیت قاریان حافظ قرآن

برگزاری مسابقات تلاوت از نقاط عطف فعالیت‌های قرآنی سال 1392 بود، زیرا برای اولین بار در کشور مسابقه‌ تلاوت قرآن به همراه حفظ و مفاهیم برگزار شد و شاید این رقابت‌ها بتواند در افزایش تعداد قاریان حافظ قرآن که مورد تأکید مقام معظم رهبری و روالی جاری در کشور مصر است مؤثر باشد.

اردوهای پرورش استعداد‌های تلاوت قرآن کریم

از دیگر برنامه‌های خوب قرآنی سال 1392 برگزاری اردو‌های پرورش استعداد‌های تلاوت قرآن کریم بود که توسط سازمان دارالقرآن برگزار و طی آن تعدادی از جوانان مستعد تلاوت قرآن کریم توسط این سازمان شناسایی شده و با برنامه‌ای چند‌ساله مورد آموزش قرآن می‌گیرند، این برنامه در قیاس با سایر برنامه‌های کوتاه مدت و مقطعی که در کشور بسیار به چشم می‌خورد از ارزش بالایی برخوردار است و امید است مسئولان با حمایت از چنین برنامه‌هایی آینده قرآنی کشور را به خوبی تأمین کنند.

50 جلسه محوری حفظ قرآن کریم

راه‌اندازی 50 جلسه محوری حفظ قرآن کریم در استان‌های مختلف کشور از دیگر برنامه‌های مفید سازمان دارالقرآن است که در سال 1392 آغاز شد و می‌تواند آینده خوبی برای آن ترسیم کرد زیرا با توجه با منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ باز هم شاهد عدم استفاده از بسیاری از اساتید سرشناس و بین‌المللی حفظ قرآن کریم در کشور بودیم، اما این سازمان با جذب 50 نفر از حافظان بین‌المللی و طراز اول در سراسر کشور گام ارزشمندی در راستای تربیت حافظان قرآن برداشت.

اعزام قاریان و حافظان به مسابقات خارجی

اعزام قاریان و حافظان قرآن به مسابقات بین‌المللی سایر کشور‌ها امسال هم مانند سال‌های قبل انجام شد، اما نمایندگان ایران با وجود اعزام به مسابقات کشور‌های مختلف تنها یک عنوان نخست در مسابقات تونس و یک عنوان دوم در رقابت‌های مالزی توسط «مهدی شایق» و «محمد مشمول» کسب کردند، البته در ابتدای سال «سید‌مصطفی حسینی» در رده سنی نوجوانان به مقام سوم مسابقات قرآن کویت در رشته تلاوت دست یافت.

عدم توفیق برخی از نمایندگان کشور در مسابقات قرآن خارجی با وجود توانایی بالا سؤالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا نمایندگان با قوانین مسابقات سایر کشور‌ها آشنا نیستند و یا در سایر کشور‌ها به ایرانی‌ها عنوان نمی‌دهند. شاید پاسخ این سؤال هر دو گزینه باشد اما به هر‌ حال ضروری است مسئولان امر باید با آشنایی نمایندگان کشور با قوانین مسابقات خارجی و به منظور شناساندن توان حافظان و قاریان ایرانی و شیعه به سایر مسلمانان جهان هر ساله نمایندگانی قوی به خارج از کشور اعزام کنند.

طرح تربیت حافظان سازمان اوقاف

سازمان اوقاف و امورخیریه سال 92 نیز با برگزاری دور دوم طرح تربیت حافظان قرآن گامی بلند را در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن برداشت و در این دور از برگزاری طرح بیش از 300 هزار نفر نام‌نویسی کردند و با احتساب 220 هزار ثبت‌نام در سال گذشته آمار شرکت‌کنندگان در این طرح از مرز 500 هزار نفر گذشت.

این طرح در حالی توسط سازمان اوقاف و امورخیریه اجرا شد که جامعه چند سال منتظر آغاز برنامه‌های طرح ملی حفظ قرآن کریم است که قرار است طی آن 5 میلیون نفر تحت پوشش قرار گیرند و به دلیل عدم آغاز به کار طرح‌های کلان حفظ قرآن این اقدام سازمان اوقاف ستودنی است.

 

عدم برگزاری جشنواره آیات

از دیگر وقایع مهم قرآنی سال 1392 عدم برگزاری جشنواره آیات بود، دور سوم این جشنواره ماه رمضان 1392 در نمایشگاه قرآن کلید خورد اما هنرمندان قرآنی کشور هیچ‌گاه نتوانستند آثار خود را به دبیر‌خانه جشنواره ارسال کنند و در آخر هم پس از کش‌ و قوس‌های فراوان این دور از جشنواره برگزار نشد و به سال 93 موکول شد.

دور اول جشنواره آیات در 15 رشته و دور دوم آن در 22 دو رشته توسط استان‌های مختلف برگزار شد به این صورت که هر استان یک جشنواره را به صورت مستقل برگزار کرد، البته قرار بود دور سوم جشنوراه با تغییر در ساختار به صورت متمرکز در 33 رشته در تهران برگزار شود که این اتفاق نیفتاد.

یادواره شهدای قرآنی

برگزاری یاد‌واره شهدای قرآنی با عنوان «سوره‌های سرخ» در دی‌ماه 92 از دیگر برنامه‌های قرآنی سال گذشته بود که توسط سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و با همکاری همه نهاد‌های قرآنی کشور برگزار شد. این یاد‌واره برای اولین‌بار با این گستردگی برگزار شد و از نکات جالب آن اتحاد همه دستگاه‌های قرآنی برای برگزاری هر چه بهتر و با شکوه‌تر این یاد‌واره بود.

آیین اختتامیه یاد‌واره سوره‌های سرخ در تاریخ 25 دی‌ماه 1392 با نظم و اجرای برنامه‌های مختلف کوتاه و جالب برگزار شد و شاید بتوان از این یا‌واره به‌ عنوان زیبا‌ترین و منظم‌ترین همایش قرآنی کشور یاد‌کرد.

سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم

برگزاری سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم آخرین برنامه مهم قرآنی در سال 1392 بود که اوایل اسفند‌ماه در شهر شیراز برگزار شد. این مسابقات از نظر برگزاری، نظم، کیفیت محل اسکان و محل برگزاری با مسابقات سال گذشته تفاوت‌های محسوسی داشت و مردم میهمان‌نواز شیراز و استان فارس با برگزاری مطلوب این رقابت‌ها برگ زرینی در تاریخ فعالیت‌های قرآنی خود رقم زدند.

سال 1392 در حالی به پایان رسید که برخی از برنامه‌ها و یا فعالیت‌های قرآنی به دلیل کمبود بودجه برگزار نشد، این در حالی است که برخی از این برنامه‌‌ها قبل از تحقق بودجه نیم‌درصدی برگزار می‌شده و عدم تحقق بودجه منشور بهانه مناسبی برای لغو این برنامه‌ها نیست.

امید است در سال جدید با برنامه‌ریزی بهتر و مدریت مطلوب منابع شاهد رشد فعالیت‌های قرآنی و افزایش انس با قرآن در جامعه باشیم. 

انتهای پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول