اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

«قله شاه معلم» ماسال نمایانگر تصویر زنده زندگی شبانی گیلان

«قله شاه معلم» ماسال نمایانگر تصویر زنده زندگی شبانی گیلان است.

«قله شاه معلم» ماسال نمایانگر تصویر زنده زندگی شبانی گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از ماسال، این شهرستان دو شهر ماسال و شاندرمن را در برمی‌گیرد و ارتفاعات ماسال دارای مناظر بسیار دیدنی و سحرانگیزی است که شاید کمتر با آن مواجه شده باشیم.

«قله شاه معلم» با ارتفاع بیش از 3 هزار و 150 متر از نقاط دیدنی ماسال است که تصویر زنده از زندگی و معیشت فرهنگ شبانی و چوپانی در این نقطه از گیلان را نشان می‌دهد.

در ارتفاعات ماسال یا همان «قله شاه معلم» در فصل بهار اغلب از خورشید خبری نیست و زندگی بیشتر در ابر و مه می‌گذرد.

در آنجا جلوه‌هایی از زندگی هزاران سال پیش به چشم می‌خورد و انسان به دنبال دام و دام از پی علف برای بقای زندگی در تلاش هستند.

در مسیر کوچ چوپانان به طرف ارتفاعات، صدای غریب آواز چوپانان تالشی از سر خستگی به همراه صدای زنگوله‌های آویخته به گردن دام‌ها به گوش می‌رسد.

با بالارفتن از کوه‌ها و قرار گرفتن در شیب دره‌های عمیق و سبز از فضای جنگلی کم می‌شود و جنگل‌ها رفته رفته جای خود را به علف‌چر‌های بهاری می‌دهند.

مرمت کلبه‌های چوبی، پوشیدن پوشش‌های پشمی، باشلق، دوشیدن شیر از بزها و گوسفندان از جمله کارهای مردان است.

نواختن نی هفت‌بند یکی از زیباترین تاثیراتی است که مردان تالشی بر طبیعت می‌گذارند، اینجا مردمان هنوز اصالت خود را حفظ کرده‌اند و تولید فرآورده‌های دامی از شیر از طریق نگهداری از دام‌ها هنوز یکی از کارهای اصلی این مردمان است. شیردوشی از ماده گاوها و «مشک‌زنی» یا «نورلایی» یعنی تبدیل شیر به دیگر فرآورده‌ها و خوابانیدن کودکان در گهواره و خواندن لا‌لایی نیز به‌عهده زنان است.

همخوانی زنان تالشی در هنگام نورلایی یا مشک‌زنی با هدف برکت از آرزوهای بزرگ آنها برشمرده می‌شود.

با فرارسیدن غروب و شب جریان زندگی نیز در این منطقه آرام‌تر می‌شود، شنیدن صدای شب‌نوای چرای شبانه، زمزمه‌ای است که در هیچ موزیک سنفونی مدرنی تجربه نخواهد شد.

آوای نی، صدای چوپانان و پارس سگ‌ها به هنگام شب همه برای ایجاد قوت قلب در گوسفندان برای نهراسیدن از تاریکی و چنگال گرگ و پلنگ است، این کار که «رمه‌پایی» نام دارد نیز به‌عهده مردان است.

طبیعت گرایی مهم‌ترین ویژگی «قله شاه معلم» ماسال است که انسان را به یاد زندگی در قرون نخستین یعنی عصری خالی از تنش و تکنولوژی می‌اندازد.

قله شاه معلم ماسال با فرا رسیدن تابستان و آب شدن برف‌ها و کم شدن مه و سرما جلوه‌های زیباتری از طبیعت گیلان را به انسان نشان می‌دهد.

-----------------------------------

گزارش از معصومه پاداش ستوده

-----------------------------------

انتهای پیام/84002/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول