اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی خبر داد

پیشرفت 98 درصدی عملیات احداث نخستین باند تمام بتنی کشور در تبریز

مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی از پیشرفت 98 درصدی عملیات احداث نخستین باند تمام بتنی کشور در تبریز خبر داد.

پیشرفت 98 درصدی عملیات احداث نخستین باند تمام بتنی کشور در تبریز

علی رستمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: باند اصلی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز نخستین باند تمام بتنی کشور در شهر اولین‌های ایران و با آخرین استانداردهای روز دنیا در حال بازسازی است و تاکنون حدود 98 درصد پروژه شامل(تخریب آسفالت، کمپکت لایه به لایه زیرسازی باند، تهیه مصالح و اجرای لایه‌ها با مصالح، دانه‌بندی شده و اجرای لایه Rap زیر بتن) به عمق متوسط 120 سانتی‌متر و عملیات بتن‌ریزی انجام پذیرفته که امیدوارم با اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه شاهد شکوفایی و توسعه روزافزون استان آذربایجان‌شرقی باشیم.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های این پروژه، مکانیزه بودن تمام مراحل آن مانند بچینگ و استفاده از دستگاه فینیشر است و البته در کنار آن لازم است نیروی انسانی متخصص و کارآمد در تمام مراحل پروژه حضور داشته و با دقت کامل تمام مراحل کار را رصد کند.

رستمی در مورد اعتبار این پروژه گفت: با احتساب سیستم روشنایی باند، پروژه 300 میلیارد ریال مصوب شده که قسمت عمده آن در اختیار پیمانکار قرار گرفته است.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای کار شبانه‌روزی مسئولان فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز و نحوه اجرای پروژه باند اصلی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز می‌تواند از بعد فنی و مهندسی الگوی مناسبی برای سایر دستگاه‌های اجرایی استان قرار گیرد.

این مقام ارشد استان در حمل و نقل هوایی خاطر نشان کرد: پروژه بازسازی باند اصلی فرودگاه بین‌المللی شهیدمدنی تبریز از دهم مرداد سال 91 آغاز شده و در این مدت طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، از پیشرفت قابل قبولی برخوردار بوده است.

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز در شمال‌غرب شهرستان تبریز و در ارتفاع 1494 متری از سطح دریا در زمینی به مساحت 420 هکتار با قدمت 57 سال که از یک طرف به پایگاه دوم شکاری، از طرف دیگر به سه‌راهی غیرهم‌سطح جاده فرودگاه و مرند و از طرفی به پلیس‌راه تبریز – مرند مشرف شده است، قرار دارد.

 فرودگاه تبریز در سال 1329 با ماموریت ارایه خدمات هوایی، پروازهای برنامه‌ای و غیربرنامه‌ای، آموزشی و نظامی برای مسافرین، متقاضیان و سایر ارگان‌های کشوری و تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس گردید.

برای اولین بار در سال 1326 دفتری با عنوان بی‌سیم هوایی در شهر تبریز در ساختمان مشهور به بی‌سیم در انتهای خیابان ارتش فعلی فعالیت خود را آغاز کرده و در سال 1329 از بی‌سیم هوایی به ایستگاه هوایی تغییر عنوان یافت و باند پروازی خاکی در محل فعلی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت. تا اینکه در سال 1335 با نصب دستگاه‌های ناوبری در محوطه فرودگاه و ایستگاه هوایی به‌نام فرودگاه تبریز تغییر نام داده است و در سال 1337 عملیات ساختمان سه طبقه و برج کنترل در طبقه چهارم در محوطه فرودگاه شروع شده و در سال 1338 مورد بهره‌برداری قرار گرفته و اداره فرودگاه از شهر به خود فرودگاه نقل مکان یافته و با راه‌اندازی دستگاه‌های مخابراتی و نصب یک دستگاه سانترال تلفن 25 شماره‌ای داخلی و خرید و نصب یک رشته تلفن جهت ارتباط با شهر اقدام شده است. و سرویس هوایی بین تبریز – تهران و بالعکس با هواپیمای DC3 هفته‌ای دو پرواز توسط شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) دایر شده است.

در سال 1356 پرواز حجاج از این فرودگاه شروع و از سال 1370 با تصویب هیئت دولت به عنوان فرودگاه بین‌المللی نام‌گذاری شده و در سال 1378 به عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شده و از آن تاریخ به عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری ارایه می‌کند.

این فرودگاه هم‌اکنون با داشتن حدود 200 پرواز داخلی و 20 پرواز خارجی ورودی و خروجی در هفته از نظر تعداد پرواز و تجهیزات ناوبری از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار است و در حال حاضر دارای یک فرودگاه اقماری به نام فرودگاه سهند است.

خدمات پرواز در فرودگاه تبریز از طریق 14 شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی مستقر در این مجموعه ارائه می‌شود که شامل آتا، هما، ایران ایر، آسمان، کاسپین، نفت، تابان، کیش ایر و ماهان به عنوان شرکت‌های داخلی و آزال (آذربایجان)، ترکیش (ترکیه) و عربستان به عنوان شرکت‌های خارجی از آن جمله هستند.

انتهای پیام/60002/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول