اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن زنبورداران اردبیل:

اقتصاد عسل در اردبیل احیا شود

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل اردبیل گفت:‌ باید تلاش کنیم تا اقتصاد عسل در اردبیل به معنای واقعی احیا شده و ظرفیتی به وجود آید تا از این طریق به رونق اقتصاد استان اردبیل کمک کنیم.

اقتصاد عسل در اردبیل احیا شود

عبدالرضا بیگناه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت:‌ یکی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خوب استان اردبیل در حوزه اقتصادی تولید عسل آن هم به شکل ناب و برگرفته از شهد شیرین دامنه سبلان و گل‌های روییده در این منطقه است که اگر به معنای واقعی احصا شده و عمل‌آوری شود به یکی از ظرفیت‌ها و قطب‌های خوب تولیدی و همچنین تهیه و بسته‌بندی با عنوان سوغاتی منطقه تبدیل می‌شود.

وی با اظهار تأسف از برخی اقدامات شکننده در نابودی این صنعت بسیار پرسود و پردرآمد تصریح کرد: با وجود اینکه استان اردبیل از قطب‌های تولید عسل کشور است اما اقتصاد عسل معنای حقیقی خود را در این استان هنوز پیدا نکرده است.

بیگناه در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد:‌ ما در این زمینه به یک فعالیت مثبت تولید، بازاریابی داخلی و خارجی، تقویت و توسعه صنایع بسته‌بندی و فرآوری این محصول نیازمند هستیم تا کسی به خود جرأت ندهد تا از این صنعت به نفع خود سوءاستفاده کرده و منافع اقتصادی استان را به خطر اندازد.

این مسئول با تاکید بر ضرورت توجه دستگاه‌های متولی به اقتصاد و درآمدزایی ناشی از زنبورداری اضافه کرد: با وجود اینکه استان اردبیل یکی از سه استان تولیدکننده برتر عسل در کشور است هنوز رشته عسل در دانشگاه‌های این استان به شکل عملی و آکادمیک راه‌اندازی نشده در حالی که در کشورهایی که فاقد این موهبت الهی هستند حتی دانشکده زنبور عسل نیز ایجاد شده این در حالی است که استعداد تولید عسل در اردبیل شاخص بوده و عسل سبلان جز نمونه‌های کیفی تولید شده در دنیاست.

وی بیان کرد:‌ انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل در سال‌جاری برنامه‌ریزی گسترده‌ای را آغاز کرده تا بتواند به هر شکل ممکن زمینه و بستر تولید عسل و بازاریابی مناسب همراه با تولیدکنندگان و همچنین شرکت در همایش‌ها و کنفرانس‌های داخلی و خارجی را در این زمینه در دستور کار قرار دهد.

رئیس انجمن زنبورداران اردبیل سیاست راهبردی در صنعت عسل را توجه به ارتقای کیفیت آن و پیگیری‌های لازم اعلام کرد و ادامه داد: در تمام کشورهای پیشرفته به زنبورداری و عسل به عنوان یک صنعت پیش‌رو و درآمد ساز نگریسته می‌شود اما متأسفانه در کشور ما زنبورداری و تولید عسل آنچنان که باید مورد توجه قرار گیرد، قرار نگرفته است.

بیگناه گفت:‌ امیدواریم دولت جدید به حوزه زنبورداری، تولیدات کندو، بره موم، موم، ژله، ژله رویال و عسل توجه بیشتری کند چرا که کشورهای فاقد این موهبت قوی سبقت را از ما ربوده‌اند و در حال حاضر حتی در برخی از کشورها به صورت علمی به این صنعت توجه دارند.

این فعال بخش خصوصی افزود: استان اردبیل با توجه به اینکه قطب تولید عسل در کشور است و از جایگاه خوبی نیز برخوردار است امیدواریم تولیدات عسل این استان با بسته‌بندی مناسب و همچنین توجه به برخی ظرفیت‌سازی‌ها تقویت شده و توسعه روزافزون پیدا کند.

انتهای پیام/62003/ط30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول