اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین خبر داد

پذیرایی 80 غرفه نمایشگاه صنایع دستی قزوین از گردشگران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین از پذیرایی 80 حجره و غرفه در نمایشگاه صنایع دستی این استان از علاقه‌مندان، گردشگران و مسافران نوروزی خبر داد.

پذیرایی 80 غرفه نمایشگاه صنایع دستی قزوین از گردشگران

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حمیدرضا قاسمی بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه صنایع دستی استان قزوین که با حضور جمعی از اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر استان ویژه نوروز 93 در سرای تاریخی سعدالسلطنه برگزار شد، اظهار کرد: در این نمایشگاه تعداد 80 حجره و غرفه تدارک دیده شده که تعداد 50 حجره فقط به معرفی صنایع دستی این استان و دیگر استان‌های شرکت‌کننده می‌پردازد.

وی با اشاره به اختصاص 10 تا 12 غرفه از نمایشگاه به ارائه سوغات دیگر استان‌های کشور افزود: از جمله این استان‌ها می‌توان به اردبیل، قم، کرمانشاه، فارس، تبریز و یزد اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین راسته وزیر، حیاط سعدالسلطنه، راسته قیصریه و حیاط نگارالسلطنه را محل برپایی حجره‌های نمایشگاه امسال عنوان کرد و ادامه داد: در این نمایشگاه هنرمندان هشت شهر و استان دیگر از سراسر کشور غیر از قزوین شامل گلستان، قم، اصفهان، زنجان، البرز، کرج، شیراز و سمنان نیز صنایع دستی خود را به بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان عرضه می‌کنند.

قاسمی با اشاره به نمایش آثار شهدای استان در شترخان مسقف از سوی اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران قزوین تصریح کرد: در نمایشگاه امسال به دلیل زیاد بودن تعداد متقاضیان، استان‌های دیگر امکان حضور در نمایشگاه را پیدا نکردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه در نمایشگاه نهم حدود 40 رشته صنایع دستی به نمایش در می‌آید، اضافه کرد: گره چینی، گلیم‌بافی، معرق، رودوزی‌های سنتی، میناکاری و قلمکار، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، حکاکی روی سنگ، موج‌بافی و قلم‌زنی بخشی از این آثار را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: تعدادی از رشته‌های یاد شده و حاضر در نمایشگاه علاوه بر قزوین در دیگر استان‌های کشور نیز رواج دارد اما تعدادی از آن‌ها همچون گلیم‌بافی، موج‌بافی، پن‌بافی و قلم‌زنی رشته‌هایی هستند که از صنایع دستی بومی استان به شمار می‌روند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین خاطرنشان کرد: در نمایشگاه نوروز سال جاری تقارن نوروز با بزرگداشت ایام فاطمیه سبب شده است تا جشنواره موسیقی محلی و آیین‌های سنتی استان‌ها که در سال‌های گذشته برگزار می‌شد، به اجرا درنیاید.

قاسمی یادآور شد: همچنین فضای فیزیکی نمایشگاه نهم و تعداد حجره‌های آن نیز نسبت به نمایشگاه نوروز سال گذشته افزایش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تقویت کمی و کیفی شرکت‌کنندگان این نمایشگاه و دارندگان غرفه‌ها را از دیگر مزیت‌های نمایشگاه نهم برشمرد و اذعان کرد: علاوه بر آنچه ذکر شد، در سال جاری میل و رغبت صنعتگران برای حضور در نمایشگاه صنایع دستی استان قزوین بیشتر شده است.

گفتنی است، این نمایشگاه غیر از صبح جمعه که به دلیل برپایی نماز جمعه فعال نیست، تا یازدهم فروردین ماه صبح‌ها از ساعت 9:30 تا 13:00 و بعد از ظهرها از ساعت 16:00 تا 20:30 از عموم علاقه‌مندان استان و مسافران نوروزی در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه استقبال می‌کند.

کاروانسرای سعد السلطنه به دستور سعدیه (متوفی 1325 هجری قمری) حاکم وقت حکومت قاجاریه در شهر قزوین ساخته شده و با وسعتی نزدیک به 6.2 هکتار بزرگترین کاروانسرای درون شهری خاورمیانه است, همچنین قزوین بیش از 50 سال پایتخت حکومت شیعی صفویه بوده است.

انتهای پیام/77011/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول