اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور گسترده زائران و مجاوران صورت گرفت

تحویل سال نو در جوار بانوی کرامت

بسیاری از مردم قم و زائران بارگاه کریمه اهل بیت با حضور در حرم حضرت معصومه(س) در هنگام لحظه تحویل سال خود را برای نوروزی فاطمی آماده کردند.

تحویل سال نو در جوار بانوی کرامت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همزمان با آغاز سال جدید خیل عظیم مردم قم و همچنین زائرانی که از شهرهای دور و نزدیک رهسپار قم شده‌ بودند راهی حرم حضرت معصومه(س) شدند تا در لحظه تحویل سال در فضای معنوی حرم مطهر حضور داشته و سال خود را در فضایی آکنده از عشق به اهل بیت(ع) آغاز کنند.

هزاران نفر از مردم در لحظات باقی مانده به ساعت تحویل سال در حرم حضرت معصومه(س)، صحن‌ها و خیابان‌های اطراف تجمع کرده تا در مراسم‌های ویژه‌ای که به مناسبت لحظه تحویل سال در حرم مطهر تدارک دیده شده بود حضور یابند.

شب گذشته آخرین نماز جماعت مغرب و عشا در سال 92 به امامت آیت‌الله شبیری زنجانی با حضور گسترده مردم اقامه شد و پس از اقامه نماز ویژه برنامه‌های حرم مطهر در لحظه تحویل سال آغاز شد.

در ابتدای این مراسم کریم منصوری از قاریان برجسته کشور به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید پرداخت و فضای محفل پرشکوه آغاز سال نو در حرم حضرت معصومه را با کلام وحی عطرآگین کرد.

در ادامه این مراسم که با نظم ویژه‌ای برگزار شد گروه تواشیح حضرت معصومه (س) به اجرای برنامه‌ پرداختند و در ادامه حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه و از خطبای برجسته کشور به ایراد سخن پرداخت.

وی در تشریح احوالات انسان در هنگام سال جدید گفت: در سال جدید و ایام نوروز سنت‌های نیک نظیر صلح رحم، کمک به مستمندان، دور ریختن کینه‌ها و... مورد توجه قرار می‌گیرد و این اقدامات شایسته و پسندیده است.

رفیعی با اشاره به فرازهای دعای تحول سال بیان کرد: وقتی می‌گوییم «احسن الحال» یعنی اینکه از تمام صفات زشت دوری کرده و در میان حالت‌های موجود به حال احسن و بهترین حالت دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه سنت و آداب پسندیده با ارزش‌های دینی و الهی هیچ منافاتی ندارد تاکید کرد: باید از تمام لحظات عمر در مسیر جلب رضایت خداوند متعال بهره گرفت.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه در سال جدید باید بیش از گذشته در مسیر پیروی از ائمه اطهار حرکت کنیم گفت: ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این مراسم سیدمهدی میرداماد از ذاکران اهل بیت به قرائت دعای توسل پرداختند و در هنگام تحویل سال هزاران نفر از زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با ندای «یا زهرا(س)» به استقبال سال نو رفته و دعای تحویل سال را قرائت کردند.

پس از تحویل سال پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب پخش شد و برنامه‌های نوروز فاطمی در حرم مطهر با قرائت دعای کمیل و همچنین زیارت جامعه کبیر ادامه یافت.

در مسجد مقدس جمکران که در لحظه تحویل سال شاهد حضور گسترده زائران بود مراسم‌های ویژه‌ای معنوی تدارک دیده شده و به اجرا در آمد.

استان قم در نوروز فاطمی میزبان خیل عظیم زائران و مسافرانی است که خود را به این شهر رسانده‌اند و دستگاه‌های اجرایی و اداری این استان نیز همه امکانات خود را بسیج کرده‌اند تا میزبانی شایسته‌ای از زائران به عمل آید.

هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، بوستان‌ها، مدارس و... از چند روز مانده به فرا رسیدن سال نو برای اسکان زائران آماده شده‌اند.

همچنین با حضور گسترده ماموران انتظامی و راهنمایی و رانندگی طرح‌های ترافیکی و امنیتی به اجرا درآمده تا زائران سفر ایمنی داشته باشند.

از سوی اورژانس و هلال احمر نیز اکیپ‌های امدادی در نقاط مختلف شهر و محورهای مواصلاتی استان قم مستقر هستند تا بتوانند به مصدومان حوادث در کمترین زمان ممکن خدمات رسانی لازم را داشته باشند.

از سوی شهرداری قم نیز تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است تا زائران در هنگام حضور در شهر کریمه اهل بیت(س) بتوانند ضمن زیارت حرم حضرت معصومه(س) ساعاتی را در بوستان‌ها اقامت کنند.

با دستور استاندار قم امکانات دستگاه‌های اجرایی این استان بسیج شده است تا استقبال شایسته‌ای از زائران نوروزی به عمل آید.

راهنمایی و رانندگی و پلیس راه نیز با افزایش نظارت‌ها و همچنین اجرای طرح‌های ویژه تلاش دارند که زمینه تردد آسان زائران را فراهم کنند.

قم در نوروز 93 همانند سال‌های گذشته با تمام توان آماده میزبانی از زائران بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت و مسجد مقدس جمکران است.

انتهای پیام/2258/غ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول