اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس تشریح شد

انتظارات و چالش‌های هنرمندان خلیل‌آبادی؛ حمایت در صدر خواسته‌ها

مسئول انجمن نمایش شهرستان خلیل‌آباد گفت: استعدادهای هنری زیادی در این شهرستان وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

انتظارات و چالش‌های هنرمندان خلیل‌آبادی؛ حمایت در صدر خواسته‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از خلیل‌آباد، هنر نقشی بزرگ است که می‌تواند موجب تحول در یک جامعه شود و اصولاً قدرت تخیل و تفکر این فرصت را به بشر داده است تا امیال و آرزوهایش را در قالب داستان بازگو کند.

نیاز انسان باعث شد تا برای استقرار خود و ایستادگی در برابر حوادث و انگاره‌های طبیعی نقطه اتکایی بیابد.

علم در آن زمان به مقام رفیع امروزی نرسیده بود تا بهترین سنجش و سنگ محک باشد، آن هم در برابر تقلای زمین و آسمان. لذا بشر برای هر چیزی که قادر به تشخیص نبود، افسانه‌ای ساخت و شناسنامه‌ای برایش درست کرد و آن پدیده را در قالب تصور درآورد و افسانه‌ای حول آن خلق کرد.

برای بررسی برنامه‌های هنری شهرستان خلیل‌آباد پای درد دل‌های تعدادی از هنرمندان و مسئولان نشستیم که در ادامه می‌آید.

مسئول انجمن نمایش شهرستان خلیل‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: استعدادهای هنری زیادی در این شهرستان وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

*بی‌مهری مسئولان و دلسردی هنرمندان

ابوالفضل حیدری افزود: تقدیر و تجلیل از هنرمندان یک اقدام کوچک است که باید توسط مسئولان انجام شود و عدم توجه به کار هنر، موجب می‌شود هنرمندان دلسرد شوند.‌

مسئول انجمن نمایش شهرستان خلیل‌آباد به کم‌کاری بعضی از هنرمندان نیز اشاره کرد و ادامه داد: هنرمند عاشق است و باید در کار عشق داشته باشد.

حیدری که از هنرمندان تعزیه‌خوان شهرستان خلیل‌آباد است با اشاره به وجود این هنر دیرینه در این شهرستان گفت: تعزیه‌خوانی از هنرهای دارای پیشینه در ایران است و در ایام مختلف از جمله محرم و عزاداری‌ها، ماه رمضان و دیگر زمان‌ها خوانده می‌شود؛ در خلیل‌آباد نیز این هنر در گروه‌های مختلف محلی اجرا شده و مردم با دیدن نمایش‌های تعزیه‌خوانی عزاداری می‌کنند.

به گفته وی، شبیه‌خوانی از زمان‌های دور در این منطقه اجرا می‌شود و در سال‌های اخیر با توجه ویژه و قانونمند، گروه‌های تعزیه در مناسبت‌های مختلف اجرای برنامه دارند.

*عضویت 170 نفر در کانون تعزیه خلیل‌آباد

حیدری با اعلام اینکه در این شهرستان 170 نفر عضو کانون تعزیه هستند، افزود: اطلاع‌رسانی وظیفه مهم دستگاه‌های ذی‌ربط در این شهرستان است که باید با همکاری گروه‌های تعزیه و نمایش صورت گیرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلیل‌آباد باید دستگاه‌های دیگر هم به کار هنری کمک کنند، خواستار در اختیار گذاشتن زمین و یا مکانی برای اجرای گروه‌های تعزیه‌خوان در این شهرستان شد تا بتوانند در طول سال ضمن داشتن محلی برای تمرین، برای علاقمندان هم اجرا داشته باشند.

حیدری اظهار کرد: تئاتر در شهرستان خلیل‌آباد مورد بی‌مهری قرار گرفته و هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه نظارت سختگیرانه در بحث هنر و ارتباط با هنرمندان جوابگو نیست، تصریح کرد: متولیان هنر در این شهرستان باید با تعامل با هنرمندان آنها را دریابند و مورد توجه بیشتر قرار دهند.

* اول حمایت بعد سختگیری و نظارت

حیدری خطاب به متولیان فرهنگ و هنر گفت: اگر همکاری صمیمانه با اهل هنر وجود داشته باشد، بودجه و هزینه در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

وی در اختیار قرار دادن مکانی به مدت دو ساعت در هفته برای نمایش و تمرین توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان را ناکافی دانست و اظهار کرد: این امر پاسخگوی نیاز ما نیست.

حیدری حمایت دست‌اندرکاران امور فرهنگ و هنر این شهرستان از اجرای نمایش‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: اول باید حمایت صورت گیرد و بعد نظارت شود.

رقیه آسوده از هنرمندان رشته خوشنویسی و عضو انجمن خوشنویسی شهرستان خلیل‌آباد و کاشمر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: کار هنر علاقه ذاتی می‌خواهد و هنرمندان باید علاقه خود را نشان دهند.

*اعطای گواهینامه به 30 علاقه‌مند خوشنویسی

وی گفت: انجمن خوشنویسی شهرستان خلیل‌آباد نوپاست و تاکنون 30 نفر توانسته‌اند در کلاس‌های انجمن خوشنویسی شعبه کاشمر دوره آزمون را گذرانده‌ و گواهینامه دریافت کنند.

این مسئول از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار کمک بیشتر به هنر خوشنویسی در منطقه شد.

وی نداشتن مکان را از دیگر مشکلات این قشر دانست و در خصوص اطلاع‌رسانی و معرفی این هنر به جامعه تاکید کرد.

آسوده ادامه داد: کمک مالی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به این هنر نشده است لذا این امر می‌طلبد دست‌اندرکاران کمک کنند تا این هنر در این شهرستان بیشتر جا بیفتد.

وی از هنرمندان خواست خودشان بیشتر رغبت نشان دهند و همکاری کنند.

*نقش مهم ادارات آموزش و پرورش و ارشاد در فعالیت‌های فرهنگی

عضو شورای اسلامی شهر خلیل‌آباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه در سطح شهر فعالیت‌های فرهنگی در حد مطلوب انجام نمی‌شود، گفت: ادارات ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

حسن سروریان با اعلام اینکه آماده همکاری با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انجام برنامه‌های فرهنگی و هنری در خلیل‌آباد هستیم، اظهار کرد: تشکیل شورای محلات را در شهرستان در دست پیگیری داریم تا با راه‌اندازی آن بتوانیم بهتر و گسترده‌تر برنامه‌های هنری و فرهنگی را در مناسبت‌های مختلف داشته باشیم.

وی افزود: شهر را به چهار منطقه تقسیم کرده‌ایم که در هر منطقه یک شورای محلات ایجاد می‌شود.

*آماده ارائه هر گونه خدمات به اهل هنر هستیم

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلیل‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن برشمردن برنامه‌های این اداره گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی برنامه‌ها نیست بلکه وظیفه هدایت، حمایت و نظارت را دارد؛ این در حالی است که در بعد توجه هم کم نمی‌گذارد.

علی توکلی با برشمردن فعالیت‌های این اداره افزود: در طول سال برنامه‌های مختلفی در بحث هنر از جمله شب شعر، محافل انس با قرآن، سوگواره، تعزیه، دوره‌های آموزشی و خوشنویسی و نیز توجه به کانون‌های مساجد انجام شده است.

به گفته وی، در حاضر در 31 کانون مساجد به طور مرتب با همکاری امام جماعت مسجد و نظارت این اداره برنامه‌های فرهنگی اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: از هنرمندان حمایت می‌کنیم و در اداره ارشاد به روی تمام هنردوستان و هنرمندان باز است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلیل‌آباد در خصوص در اختیار گذاردن مکانی مناسب برای حضور هنرمندان گفت: فضاهای موجود در اختیار هنرمندان است و باید از طرف هنرمندان هم مطالبه شود لذا همه نوع همکاری با این مجموعه وجود دارد.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول