اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

انتقاد روزنامه‌های امروز چاپ کابل به اقدامات واشنگتن در افغانستان

آمریکا با فروش تجهیزات به افغانستان جفا می‌کند

برخی روزنامه‎های امروز چاپ کابل در سرمقاله‎ها و دیدگاه‎های رسمی خود به فروش تجهیزات نظامی آمریکا به پاکستان اشاره کرده و از سیاست‌های آن کشور در قبال کابل انتقاد کردند.

آمریکا با فروش تجهیزات به افغانستان جفا می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، برخی از روزنامه‎های امروز چهارشنبه چاپ کابل در سرمقاله‎ها و دیدگاه‎های رسمی خود موضوعاتی چون فروش تجهیزات آمریکایی به پاکستان از سوی دولت آمریکا، کشته شدن ده‎ها نفر در جنوب افغانستان و فرارسیدن نوروز را مورد بررسی قرار دادند.

روزنامه «آرمان ملی» در دیدگاه رسمی خود به فروش تجهیزات نظامی آمریکا به پاکستان اشاره کرد و آن را جفا به حق ملت افغانستان دانست.

در ادامه این مطلب آمده است که آمریکا برخلاف تعهدات خود که در کنفرانس‎های «توکیو» و «شیکاگو» به دولت افغانستان داده بود، عمل کرده است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه، دولت آمریکا اگر می‎خواست نیروهای امنیتی افغان در بخش تجهیزات نظامی تکمیل شود، باید تجهیزات خود را در اختیار این نیروها قرار می‎داد.

روزنامه «افغانستان» در سرمقاله خود عدم جلب حمایت کشورهای خارجی را دلیل کاهش کمک‎های تسلیحاتی آن کشورها به افغانستان عنوان کرده و همچنین نوشته است که ضعف دولت این کشور در این راستا مشخص گردیده است.

این روزنامه همچنین نوشته است که دولت افغانستان طی 12 سال گذشته همواره تلاش کرده تا سیاست انزوا اختیار کرده و بر گسترش روابط با کشورهای منطقه و جهان تأکید نکند.

روزنامه «انصاف» در دیدگاه رسمی خود به کشته و زخمی شدن 65 غیرنظامی در ولایت «فاریاب» در جنوب افغانستان اشاره و از نزدیکی این حادثه با ایام نوروز انتقاد کرده است.

به باور سرمقاله‌نویس این روزنامه، خانواده‎های قربانیان این رویداد و ساکنان فاریاب سال جدید را با کشته شدن دوستان و اعضای بی‌گناه خانواده خود به سختی آغاز می‌کنند.

روزنامه «هشت صبح» در سرمقاله خود به قتل‌عام مردم بی‌گناه در فاریاب اشاره کرده و آن را دشمنی با نفس انسانیت و زندگی برشمرده است.

در ادامه این مطلب آمده است که هیچ دین و آئینی به پیروان خود اجازه کشتن دیگر پیروان دین را نداده و رویداد فاریاب را نیز نمی‎توان با دستورات هیچ دینی مطابقت داد.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس روزنامه هشت صبح، روحانیون و علمای دینی افغانستان نباید در برابر این رویداد سکوت اختیار کنند، بلکه باید آن را محکوم کرده و به مخالفان دولت و ملت افغانستان بفهمانند که این نوع اعمال آن‎ها با دین منافات دارد.

روزنامه «سخن جدید» در دیدگاه رسمی خود به برگزاری جشن نوروز در کابل اشاره کرده و نوشته است که سال آینده و نسیم بهاری آن از افغانستان آغاز خواهد شد.

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه، برگزاری جشن نوروز از اهمیت زیادی برای دولت و ملت افغانستان برخوردار است، زیرا با آن می‎توان اعتماد و باورهای مثبت مقام‎های کشورهایی که در این جشن شرکت می‌کنند را به دست آورد.

روزنامه «جامعه باز» در سرمقاله خود به آغاز سال جدید هجری خورشیدی اشاره کرده و نوشته است که مخالفان دولت افغانستان نیز باید ایده‎های خود در قبال زندگی شخصی و مردم را تغییر دهند.

روزنامه «ماندگار» که اکثر مطالب چاپ شده امروز خود را به آغاز سال نو اختصاص داده در سرمقاله خود جشن نوروز را آغازی برای همگرایی و سپاسگزاری بین ملت‎های کشورهای منطقه خوانده است.

در ادامه مطلب آمده است که جشن امسال نوروز در افغانستان یکی از مهم‎ترین جشن‎ها برای دولت و ملت این کشور است.

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه، دولت افغانستان نباید این فرصت را از دست دهد و باید برای همدیگرپذیری بین کشورهای شرکت کننده در این جشن تلاش کند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول