اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سنت تغییر یافته چهارشنبه‌سوری

فرهنگی که فدای ترقه شد/زخم‌هایی که بازی با آتش به ارمغان آورد

رسم قدیمی چهارشنبه‌سوری با گذر زمان رنگ و بویی تازه پیدا کرده و همین تغییر و دگرگونی مشکلات زیادی را برای مردم به ارمغان آورده است.

فرهنگی که فدای ترقه شد/زخم‌هایی که بازی با آتش به ارمغان آورد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، چهارشنبه آخر سال از قدیم‌الایام به عنوان «چهارشنبه‌سوری» در میان ایرانیان مورد توجه بود، ایام قدیم مردم با غروب خورشید با روشن کردن آتش بر روی هفت تپه و پریدن از روی آن و خواندن سرخی تو از من و زردی من از تو از آتش می‌خواستند که درد و مریضی را از آنها دور و سرخی و نشاط را به آنها هدیه کند.

امروز سال‌های سال از این روزها می‌گذرد، اما این رسم قدیمی با گذر زمان رنگ و بویی تازه پیدا کرده و همین تغییر و دگرگونی مشکلات زیادی را به دنبال خود برای مردم به ارمغان آورده است.

امروز همزمان با غروب نور خورشید و حتی ساعت‌ها قبل از آن صداهای گوش‌خراش نارنجک‌های دستی که یکی پس از دیگری توسط نوجوانان و حتی گاه کودکان نثار زمین می‌شد کوچه پس کوچه‌های شهرم را در بر گرفته بود.

خنده‌های کودکانه‌اش با نورافشانی کوزه‌ای که پدر وسط کوچه روشن کرده بود زیبایش را دو چندان کرده بود و در حالی که کف می‌زد با عجله به طرف آتش می‌دوید مادر که متوجه کنجکاوی کودکش شده بود خود را با عجله به او رساند اما چه زود دیر شد.

کوزه به خاطر حرارت و گرمای شدید از وسط دو نصف شده بود و همین کافی بود که شعله‌های آتش به سمتش زبانه کشید و نارنجک‌هایی که در دستان کوچک و سفیدش بود به یکباره آتش گرفت....

فریاد سینا 4 ساله با صدای نارنجک‌های دستی در هم آمیخته شد و اشک از چشمان مادر سرازیر همسایه‌ها همه جمع شدند و کودک در حالی که از شدت درد به خود می‌پیچید به بیمارستان منتقل شد...

ساعت‌های سخت پشت اتاق عمل و بسته شدن چشمان و دستان سینا خبر از تلخ‌ترین‌ها را به مادر و پدر سینای چهار ساله می‌داد...

امروز سینا 10 ساله دیگر انگشتی برای نوشتن ندارد و مادر هر چهارشنبه‌سوری را با کابوسی از خاطرات تلخ آن شب به صبح گره می‌زند.

چهارشنبه‌سوری سال 92 هم دقایقی پیش در کردستان پایان یافت اما چهره تلخ آن هنوز در سالن‌های بیمارستان و درمانگاه‌های شهر هنوز ادامه دارد، تلخی زخمی که بازی با آتش بر کودکان و جوانان شهرم برای همیشه باقی گذاشت...

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: امشب در حوادث و اتفاقات چهارشنبه‌سوری 37 نفر مصدوم شدند.

طیب قدیمی اضافه کرد: تاکنون 4 مورد از آمار 37 نفری مصدومان بستری شده‌اند که دو نفر آنها سوختگی و دو نفر نیز از ناحیه چشم آسیب شدید دیده‌اند.

امید می‌رود فرهنگ سنتی چهارشنبه‌سوری که جای آن را فرهنگ غلط ترقه‌بازی و استفاده از مواد آتش‌زای خطرناک گرفته است، جایگاه خود را بازیابد و هیچ اتفاقی در این مورد شاهد نباشیم.

انتهای پیام/79002/ک30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول