اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تبدیل نکردن شادی‌های نوروزی به خاکستر آتش در چهارشنبه‌سوری

مردم ایران نشاط و شادی چهارشنبه آخر سال را با استفاده از مواد محترقه خطرناک به غم و اندوه تبدیل نکنند.

تبدیل نکردن شادی‌های نوروزی به خاکستر آتش در چهارشنبه‌سوری

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مراسم چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های نوروزی است که در برخی از شهرها آن را چهارشنبه آخر سال می‌گویند.

در این چهارشنبه هر ساله برخی افراد جلوی درب خانه در فضایی مناسب آتشی می‌افروزند و اهل خانه زن و مرد و کودک از روی آتش می‌پرند و با گفتن زردی من از تو، سرخی تو از من بیماری‌ها و ناراحتی‌ها و نگرانی‌های سال کهنه را به آتش می‌سپارند تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.

امروزه دلیل انجام چهارشنبه سوری را به پشتوانه تاریخی آن در ایران نسبت می‌دهند، ولی آتش‌بازی و از روی آتش پریدن خطرناک و خرافی است و این مطلب ریشه در جهالت‌های گذشتگان در تاریخ دارد و لزومی ندارد که از این سنت غلط کورکورانه تقلید کنیم.

هر چند که امروز این مراسم آتش‌بازی از شیوه سنتی خود خارج شده و اکنون از مواد محترقه خطرناک که با جان آدمی باز می‌کند، استفاده می‌شود و هر ساله مشاهده می‌شود که در این شب چه حوادث ناگوار جانی و مالی برای برخی از مردم اتفاق می‌افتد.

باید گفت مردم ایران در گذشته با برپایی مراسم‌هایی در چهارشنبه آخر سال در کنار یکدیگر به شادی می‌پرداختند تا سال جدید را با نشاط بیشتری آغاز کنند که متاسفانه امروز لذت شیرینی این مراسم جای خود را به هیجان کاذب، غم و اندوه در مواد محترقه خطرناک با صدای مهیب و ترسناک داده است.

با این وجود امشب شب چهارشنبه سوری است و مسئولان قزوینی تدابیر خوبی را برای کنترل و پیشگیری از حوادث‌های جانی و مالی اندیشیده‌اند که گزارش آن از نظرتان می‌گذرد.

سیدعلی شفیعی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین در خصوص چهارشنبه سوری می‌گوید: در گذشته مراسم چهارشنبه آخر سال در بین مردم ایران ‌آداب و رسوم خاصی دارد و دور هم بودن مهمترین آداب این شب بوده ولی متاسفانه این مهم دستخوش تغییرات شده است و از موضوع اصلی خود خارج شده است.

این مسئول بیان کرد: چهارشنبه سوری آخر سال تنها به آتش و ترقه‌بازی منحصر شده و در این شب نه تنها استفاده کنندگان این مواد خطرناک بلکه اطرافیان نیز از آن رنج می‌برند که این عوامل از جمله آسیب‌های مراسم چهارشنبه سوری است.

وی گفت: برای بازگشت به آداب و رسوم مراسم چهارشنبه سوری باید در جامعه فرهنگ‌سازی مناسبی صورت بگیرد تا با آموزش فرهنگ صحیح برپایی این مراسم به مردم شاهد حوادث جانی و مالی کمتری در این روز باشیم.

شفیعی ابراز داشت: بر اثر بی دقتی یا رفتارهای پر خطر برخی افراد در چهارشنبه سوری حوادث ناگواری منجر می‌شود که برای پیشگیری از آن باید مردم نکاتی ایمنی را رعایت کنند که خودداری از انداختن موادی مانند آمپول، کپسول و اسپری حشره‌کش در داخل آتش، خودداری از نگهداری مواد محترقه در منزل حتی به اندازه کم، پرهیز از پرتاب کردن ترقه و مواد منجره به اطرافیان، خودداری از روشن کردن آتش در کنار خیابان‌ها و نزدیکی خودروها و پرهیز از نزدیک شدن به مکان‌های خطرناک و افرادی که رفتار پر خطر دارند، از جمله این نکات است.

این مسئول عنوان کرد: سوختگی شدید در گروه سنی 12 تا 20 سال همراه با جراحت جدی، افتادن در آتشی که حجم آن زیاد است، حوادثی که در ریختن نفت، بنزین و تینر در‌آتش ایجاد می‌شود، آتش‌سوزی در اثر پرتاب مواد محترقه به سمت خودروهای در حال حرکت و متوقف، آسیب دیدن خانم‌های باردار، سالمندان و بیماران قلبی و عصبی را از جمله بروز حوادث در چهارشنبه سوری شهر قزوین است.

وی بیان کرد: مواد محترقه استاندارد نه تنها در قزوین بلکه در کشور وجود ندارد و معلوم نیست این مواد از کجا وارد می‌شود ولی به هر حال بیشتر آنها چینی است و در صورت استفاده خطرات بسیاری برای انسان به همراه دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تصریح کرد: این سازمان به هیچ عنوان استفاده از مواد محترقه را در چهارشنبه‌ سوری توصیه نمی‌کند و به شدت در عدم از استفاده این مواد خطرناک برای پیشگیری از بروز حادثه به آحاد جامعه توصیه می‌کند.

شفیعی ابراز داشت: بیشترین آسیب چهارشنبه سوری متوجه گروه سنی 12 تا 20 سال است که به خانواده‌ها توصیه می‌کنم که مواظب فرزندان خود در این گروه سنی باشند و با بکارگیری راهکارهایی خطرات استفاده از این مواد محترقه را به ‌آنان اطلاع دهند تا اقدام به خرید این نوع مواد نکنند.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته برخی افراد با استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری به نابینایی، ناراحتی اعصاب، قطع عضو و مرگ منجر شدند که آحاد جامعه با درس گرفتن از این افراد در استفاده نکردن این مواد مصمم‌تر باشند.

این مسئول بیان کرد: متأسفانه آتش‌افروزی و ترقه‌بازی در چهارشنبه آخر سال در مواردی خسارت‌های سنگین به اموال خصوصی و عمومی وارد کرده و همچنین نیروهای بی‌شماری انرژی خود را صرف پیشگیری از حوادث در این روز می‌کنند که با عدم استفاده از آنها می‌توان از صرف این هزینه‌ها جلوگیری کرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری اثر سوء روانی، رعب، وحشت و نگرانی در خانواده، آسیب‌های جبران ناپذیری بر زنان باردار و سالمندان و ایجاد استرس و نگرانی در دختران و مردم دارد که برای پیشگیری از این آسیب‌ها به شهروندان قزوینی توصیه می‌کنم از استفاده این مواد پرهیز کنند.

شفیعی با اشاره به اینکه نیروهای عملیاتی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین 160 نفر در سه شیفت فعالیت می‌کنند، افزود: از این آمار 100 نیرو در چهارشنبه‌ آخر سال جاری در این شهر در حالت آماده‌باش هستند.

وی بیان کرد: علاوه بر ایستگاه‌های آتش‌نشانی در شهر قزوین، تعداد خودروهای آتش‌نشانی مستقر در این شهر در شب چهارشنبه‌ آخر سال افزایش می‌یابد که این خودروها در مکان‌های پرتردد شهری مانند میدان عدل و چهار راه شهرداری مستقر می‌شوند.

این مسئول افزود: گشت‌زنی خودروهایی به صورت نامحسوس در قزوین با هدف پیشگیری از بروز حوادث و کاهش اضطراب در مردم در چهارشنبه سوری انجام می‌شود.

شفیعی با اشاره به اینکه سال 90 تعداد مراجعات نیروهای سازمان آتش‌نشانی قزوین در شب چهارشنبه‌سوری به محل حادثه 41 مورد بوده است، بیان کرد: این آمار در سال گذشته به 11 مورد رسیده است که این مهم بیانگر کاهش چشمگیر مراجعات نیروهای این سازمان بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه هر ساله تعداد مراجعات نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه کاهش می‌یابد، عنوان کرد: افزایش آگاهی قشرهای مختلف جامعه مهمترین دلیل این مهم بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین یادآور شد: این آمار مختص به سازمان بوده و آمار اورژانس، دستگاه‌های امدادی، نیروی انتظامی و حوادث بیمارستانی مربوط نمی‌شود.

وی ابراز داشت: ارتقای اطلاعات و آگاهی مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در شب چهارشنبه‌سوری و خطرات ناشی از آن می‌تواند از بروز حوادث در این شب پیشگیری کند که تحقق این مهم موجب کاهش صدمات جانی و مالی انسانی و شهری در این شب می‌شود.

محمدقربان عسگری معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین در خصوص تدابیر اندیشیده شده در چهارشنبه سوری می‌گوید: این نهاد در این مراسم به صورت جدی با قانون‌شکنان برخورد می‌کند و هر فرد قانون شکن در این شب  تا 15 فروردین ماه بازداشت می‌شوند.

وی بیان کرد: افرادی که از خط قرمزهای این نهاد عبور کنند و موجب ناهنجارهای اجتماعی مانند مزاحمت بر مردم و اختلال در نظم عمومی با بستن راه‌ و افزایش ترافیک در خیابان شوند طبق قانون بازداشت می‌شوند.

معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین افزود: بر این اساس به قشرهای مختلف مردم توصیه می‌شود که از قانون سرپیچی نکنند و از رفتارهای پرخطر در این شب پرهیز کنند.

عسگری اظهار داشت: این نهاد در چهارشنبه‌سوری برنامه‌های فرهنگی را با هدف پیشگیری و کاهش از آسیب‌ها و صدمات جانی و مالی در دستور کار خود قرار داده است که نصب بروشور و بنر در معابر اصلی و اطلاع‌رسانی به مردم پیرامون خطرات استفاده از مواد محترقه از جمله این برنامه‌ها است.

این مسئول با اشاره به اینکه نیروی انتظامی استان قزوین مکان خاصی را برای مراسم چهارشنبه سوری در نظر نگرفته است، خاطرنشان کرد: این نهاد در این شب آمادگی 100 درصد برای کنترل و نظارت بر رفتارهای پرخطر و برخورد با افراد قانون شکن را دارد.

معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین ابراز داشت: والدین رفتارهای فرزندان خود را در این شب کنترل کنند و نظارت داشته باشند تا آنان از مواد محترقه استفاده نکنند تا از بروز حوادث‌های ناگوار پیشگیری شود.

وی با بیان اینکه مردم با مشاهده خرید و و فروش مواد محترقه با تلفن 110 تماس حاصل کنند تا نیروی انتظامی با آنان برخورد کنند، اظهار داشت: تاکنون بیش از  300 هزار انواع مواد محترقه کشف شده و 37 نفر تا به امروز دستگیر شده‌اند.

این مسئول یادآور شد: پلیس راه استان قزوین با نیروهای کمکی که از نیروهای دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی هستند در تسهیل عبور و مرور در ایام تعصطلات نوروز با مستقر شدن در خیابان به مردم کمک می‌کنند.

انتهای پیام/77009/س40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول