اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار کرمانشاه مطرح کرد

جایگزینی قطار سبک شهری به‌جای منوریل کرمانشاه

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه از جایگزینی قطار سبک شهری به‌جای منوریل شهر کرمانشاه خبر داد.

جایگزینی قطار سبک شهری به‌جای منوریل کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، مجتبی نیک‌کردار پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از جایگزینی سیستم قطار شهری به‌جای منوریل شهر کرمانشاه خبر داد.

وی با بیان اینکه منوریل صرفا قابلیت حرکت در ارتفاع را دارد، تصریح کرد: سیستم قطار سبک شهری قابلیت حرکت در ارتفاع، بر روی سطح و زیرزمین را دارد.

نیک کردار به تاریخچه منوریل در دنیا اشاره کرد و بیان داشت: با گذشت 200 سال از اختراع منوریل تنها 300 کیلومتر از این سیستم در دنیا احداث شده که این امر نشان دهنده عدم قابلیت استفاده از ترن هوایی است.

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه جابه‌جایی حجم کم مسافر و حرکت در ارتفاع را از جمله محدودیت‌های منوریل در دنیا عنوان کرد و گفت: منوریل به‌دلیل جذابیت‌های گردشگری در دنیا بیشتر در مراکز تفریحی ایجاد می‌شود.

این مسئول ایجاد مشکل برای کسب و کار، وجود بافت قدیمی شهر، اشغال فضای زیاد و مشکلات مربوط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را از مشکلات احداث منوریل در حد فاصل میدان آزادی تا میدان فردوسی شهر کرمانشاه برشمرد.

*پروژ منوریل یک مصوبه سیاسی بود

نیک کردار عبور منوریل در خیابان مدرس از زیر زمین را غیرممکن دانست و افزود: واگن‌های منوریل برای فضای باز طراحی شده‌اند و با عبور از زیر زمین دچار مشکل می‌شوند.

وی مصوبه ساخت منوریل را یک مصوبه سیاسی دانست و ابراز داشت: مسئولان گذشته مجبور به ایجاد منوریل شدند، به این دلیل که اعتبار لازم برای قطار شهری صرفا به منوریل تخصیص داده شده بود.

به گفته وی، یکی دیگر از مشکلات ترن هوایی هزینه‌های بالای جابه‌جایی سوزن‌های آن بوده که برای جابه‌جایی این سوزن‌ها باید تیرهای بتنی 20 متری با وزن 30 تن جابه‌جا شوند.

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: استاندار کرمانشاه با توجه به نارضایتی فضای عمومی شهر از احداث منوریل، دستور به بازنگری در اجرای این طرح داد.

وی با تاکید بر جایگزینی سیستم منوریل با قطار سبک شهری (LRT)، متذکر شد: سیستم سبک قطار شهری از نظر حجم جابه‌جایی مسافر در حد متوسط است.

نیک کردار ابراز داشت: کریدور طاق‌ بستان تا میدان فردوسی که بیشترین حجم رفت و آمد را داراست در افق 1404 با تقاضای جابه‌جایی 14 هزار مسافر روبه‌روست و در افق 1410 این میزان به 16 هزار نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه قطار سبک شهری توانایی پاسخ‌گویی به این میزان جابه‌جایی را دارد، ادامه داد: در بازدید معاون وزیر کشور و رئیس شورای عالی ترافیک کشور از خیابان مدرس بر زیرگذر بودن قطار شهری در این خیابان تاکید شد.

این مسئول یادآور شد: با اجرای قطار سبک شهری دیگر نیازی به استفاده از خودرو در خیابان مدرس نبوده و می‌توان با سنگ فرش کردن و نصب مبلمان‌های شهری این خیابان را به مردم تحویل داد.

*قطار شهری در مدرس زیرگذر می‌شود

وی تصریح کرد: با زیرگذر شدن قطار شهری در خیابان مدرس عملا به‌دلیل تفاوت طراحی واگن‌ها در ارتفاع و زیر زمین نیز بحث منوریل منتفی می‌شود.

به گفته معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه، ستون‌های احداث شده برای منوریل قابلیت تحمل وزن قطار سبک شهری را داشته و با افزایش و تقویت عرض ستون‌ها این قطار می‌تواند از آن‌ها عبور کند.

نیک کردار ظرفیت حمل مناسب مسافر، سرویس‌دهی مناسب و کاهش زمان جابه‌جایی را از مزیت‌های قطار شهری برشمرد و افزود: سیستم‌های ساخت، واگن‌ها، تکنولوژی و خدمات بهره‌برداری سیستم قطار سبک شهری در داخل تولید می‌شوند.

وی آلودگی صوتی قطار سبک شهری را زیر 80 دسی بل عنوان کرد و گفت: هزینه‌های اجرای طرح منوریل یک هزار میلیارد تومان برآورد شده که تفاوت چندانی با هزینه‌های اجرای قطار سبک شهری ندارد.

* پرونده تله‌کابین روی میز معاون استاندار

وی اعتبار تخصیص داده شده به منوریل را برای سال 93 بالغ بر 35 میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت: در صورت تخصیص اعتبار مناسب قطار شهری تا 4 الی 5 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

این مسئول با تاکید بر اینکه به دنبال جذب فاینانس برای پروژه‌های ملی هستیم، خاطرنشان کرد: راه‌آهن غرب در محدوده کرمانشاه به ملایر پیشرفت خوبی داشته و در صورت جذب اعتبارات لازم پیش‌بینی می‌شود ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به مشکلات تقاطع میدان امام حسین (ع) شهر کرمانشاه، تصریح کرد: برای اصلاح سریع مشکلات این تقاطع با مشاوران در حال رایزنی هستیم.

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه تله‌کابین کرمانشاه را از مصوبات مسئولان گذشته دانست و اظهار داشت: پرونده تله‌کابین طاق‌ بستان در دست مطالعه و بررسی مجدد است.

انتهای پیام/2700/ذ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول