اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

موزه تاریخ طبیعی در شهر اولین‌ها

موزه تاریخ طبیعی تبریز دارای مجموعه‌های متنوع جانوری منحصر به فرد از جمله 38 گونه پستاندار، 49 گونه پرنده، 13 گونه خزنده، 9 گونه آبزی، دو نوع سنگواره و نمونه‌هایی از سخت پوستان و بندپایان است و در ایام نوروز پذیرای میهمانان نوروزی است.

موزه تاریخ طبیعی در شهر اولین‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، موزه‌های تنوع زیستی در هر کشور به عنوان خزانه برای حفظ سرمایه‌های زیستی ملی و ارائه نمونه‌ها و آموزش‌های تنوع زیستی جهان  محسوب می‌شوند. این موزه‌ها مکان‌هایی جهت ثبت، شناسایی، طبقه‌بندی، نگهداری و نمایش نمونه‌ها جلوه‌ها و ذخایر متنوع گیاهی و جانوری هستند.

این نوع موزه با هدف حفظ ذخایر غیر زنده ژنها در ارائه خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه علوم طبیعی و حیات وحش، ارتقای سطح آگاهی، دانش و فرهنگ محیط زیستی مردم، شناساندن هرچه بیشتر محیط طبیعی به جامعه،شناخت ارتباط انسان با طبیعت و میزان دخالت او در آن و در نهایت بررسی و بیان تکامل حیات تأثیر فعالیت کرده و در پر کردن اوقات فراغت و جلب گردشگر نقش مهمی دارد.

موزه تنوع زیستی این امکان را به وجود می‌آورد که بسیاری از انسان‌ها که قادر به مشاهده جانوران و حیات وحش در طبیعت نیستند، آنها را از نزدیک دیده و با نام و ویژگی‌های ظاهری و زیستی آنها آشنا شوند و محققان نیز بتوانند بر روی گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی موجود در آن مطالعه کنند.

برای نیل به اهداف تعریف شده تشکیلات ضروری شامل بخش نمایشگاهی، بخش تحقیقات و بخش آموزش، بخش خدمات و شعب نمایشگاهی و تحقیقاتی جانورشناسی، گیاه‌شناسی، زمین‌شناسی، محیط زیست، انسان‌شناسی، کودکان و مرکز نگهداری حیوانات زنده خواهد بود.

موزه تاریخ طبیعی استان آذربایجان‌شرقی در محل اداره‌کل استان آذربایجان شرقی در تبریز دایر شده است که صرفاً دارای بخش نمایشگاهی موزه تاریخ طبیعی است؛ نمونه‌های موزه شامل گونه‌های خارجی مانند مولی، واپیتی، گوزن کاریبو،  استرگوزن کالیفرنیائی، آنتییوب شاخ چنگالی– تار و ... و گونه‌های مختلف پرندگان و پستانداران، خزندگان کشور مخصوصاً گونه‌های جانوری استان مانند پلنگ، خرس قهوه‌ای، کل و بز – قوچ و میش و غیره  و ....  است.

* موزه تاریخ طبیعی تبریز آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: موزه تاریخ طبیعی تبریز آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی است.

حمید قاسمی، توصیه‌هایی را به مسافران نوروزی و گردشگران طبیعت در استان آذربایجان شرقی بیان کرد و ابراز داشت: با توجه به وجود مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در آذربایجان شرقی و غنای طبیعی آن، برای حفاظت و نگهداری این غنای طبیعی از بهره‌برداری، افراد باید از شکار و صید غیرقانونی و غیرمسئولانه حیات وحش و رستنی‌های بهاری طبیعت و خصوصاً مناطق چهارگانه بپرهیزند، چادرزدن و روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع و مناطق طبیعت‌گردی و سهل‌انگاری در خاموش کردن آن، خسارت جبران‌ناپذیری به این ذخایر می‌رساند و تنوع زیستی را به خطر می‌اندازد.

قاسمی، رها کردن زباله‌های غیرقابل بازیافت در طبیعت را یکی دیگر از آسیب‌های جدی به طبیعت دانست و متذکر شد: برای مدیریت پسماند و زباله‌ها، مسافران نوروزی و طبیعت گردان، با جمع‌آوری آن در کیسه‌های مخصوص زباله و رساندن آن به مکان‌های مخصوص جمع‌آوری زباله در پاکیزگی طبیعت و حفظ خاک و آب از آلودگی‌ها، نقش مؤثری خواهند داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی همچنین از مسافران نوروزی خواست با معاینه فنی خودروهای خود و رعایت نکات محیط زیستی، در تمیز نگهداشتن هوای لطیف بهاری و آلوده نشدن آن با آلاینده‌هایی که سلامتی هموطنان را به خطر می‌اندازد، نقش مؤثری داشته باشند.

قاسمی تصریح کرد: تمیز کردن خودرو یا ریختن روغن‌های سوخته در آبهای روان و سطحی موجب آلودگی جبران‌ناپذیر این عنصر حیاتی و به خطر افتادن و نابودی آبزیان می‌شود.

به گزارش فارس؛ استان آذربایجان شرقی با داشتن مناطق چهارگانه‌ای مانند پناهگاه حیات وحش کیامکی، منطقه حفاظت شده ارسباران، اثر طبیعی ملی منطقه فسیلی مراغه، منطقه شکار ممنوع کاغذکنان، سهند، جزیره اسلامی، یکانات، چاراویماق، میشو داغ، تالاب بین‌المللی قوریگل، تالاب قره قشلاق و سایر مناطق از غنی‌ترین استان‌های ایران اسلامی است که همه‌ساله شاهد حضور طبیعت گردان و مسافران نوروزی است.

همچنین موزه تاریخ طبیعی آذربایجان شرقی در ایام نوروز برای بازدید هموطنان آماده ارائه خدمت است.

موزه تاریخ طبیعی تبریز دارای مجموعه‌های متنوع جانوری منحصر به فرد از جمله 38 گونه پستاندار، 49 گونه پرنده، 13 گونه خزنده، 9 گونه آبزی، دو نوع سنگواره و نمونه‌هایی از سخت پوستان و بندپایان است  و در ایام نوروز از ساعت 9 تا 14 پذیرای میهمانان نوروزی است.

انتهای پیام/60002/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول