اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اینجا قطعه‌ای از بهشت است با وضو وارد شوید

پیوند حول حالنای اصفهانی‌ها با ندای ایثار شهدا

بسیاری از خانواده‌های حماسه‌ساز اصفهانی سال را کنار مزار گل‌های پرپرشان تحویل می‌‌کنند تا شهدا را اول بهار تنها نگذارند و آغاز سالشان با حول حالنا عجین شود.

پیوند حول حالنای اصفهانی‌ها با ندای ایثار شهدا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شهر شهیدان و دیار ایثارگران در طول سالیان انقلاب بیش‌ترین شهدا و جانباز و اسرا را تقدیم انقلاب کرده و رشادت لشگرهایی خط شکن و فرماندهان دلاورش ورد زبان خاص و عام است.

فرماندهان بنام لشگرهای استان اصفهان در شمار بی‌باک‌ترین حماسه‌سازانی بودند که در عملیات‌های حساس دفاع مقدس از خود حماسه‌های جاویدان بر جای گذاشتند.

علاوه بر آن؛ دیگر شهرستان‌های اصفهان هم همگی در عدد شهیدپرورترین شهرهای کشور محسوب می‌شوند و شهرهایی مثل نجف‌آباد و خمینی‌شهر و شهرضا و کاشان و... هم در این استان دارای گلستان‌های باشکوه شهدا هستند که تا ابد میعادگاه عاشقان و وعده‌گاه صالحان است.

در پنج‌شنبه آخر سال و نیز روز سال‌ تحویل رسم اصفهانی‌ها بر این است که به مزار شهدا بروند و روز شهدا را گرامی دارند، همچنین با عطرافشانی و گلاب‌پاشی جمعی مزار شهدا در سال جدید خاطره پایمردی این بزرگان را در نظرها زنده می‌کنند.

گلستان شهدا اصفهان به عنوان مدفن دلاور مردان نامدار و سرافراز 8 سال دفاع مقدس عظمت و اعتبار خاصی به اصفهان بخشیده و باعث فخر مردمان اصفهان در تمام دنیا شده است.

*گلستان شهدای اصفهان بزرگ‌ترین مزار شهدای جنگی جهان

در هیچ کجای دنیا مکانی به قداست این مزارهای مقدس یافت نمی‌شود، زمانی که به این مکان آسمانی وارد می‌شویم هزاران سنگ مزار در کنار هم صف کشیده‌اند و پرچم‌های سه رنگ و عکس‌های معصوم دلاوران بی‌اختیار اشک را در چشمان هر بیننده‌ای جاری می‌کند.

حتی بازدیدکننده‌های خارجی زمانی که به گلستان شهدا می‌آیند و امتداد هزاران قبر شهید را می‌بینند که همگی از رشیدترین و زیباترین جوانان این مرز و بوم بودند، بی‌اختیار اشک از چشمانشان سرازیر می‌شود و می‌پرسند، مگر می‌شود برای چه این‌ها در اوج جوانی از همه چیز خود گذشتند؟ و در پاسخ می‌شنوند که ایمان به خدا و پایمردی برای ارزش‌هایی مثل انقلاب و وطن و دوستداری امام و رهبری باعث شد تا این جوانان غیرتمند برای کشور و پاسداشت ارزش‌ها تا آخرین قطره خون مقاومت کنند.

به گزارش خبرنگار فارس از اصفهان، شاید در هیچ جای جهان نتوان مکانی را یافت که بیش از 8 هزار شهید یک جنگ در کنار هم به خاک سپرده‌شده باشند آن هم همه از یک شهر و این خود یک رکورد تاریخی و فرهنگی عظیم برای اصفهان محسوب می‌شود.

گلستان شهدای اصفهان مجموعه‌ای وسیع از چندین تکیه قدیمی تخت پولاد ونیز قطعه‌های مختلفی است که شهدا بر اساس عملیات ها به خاک سپرده شدند و نیز بخشی برای شهدای گمنام و نیز مفقودالاثر و شهدای حج خونین و دیگر وقایع انقلاب در آن وجود دارد.

*گلستان شهدایی با 114 هکتار مساحت

از بین رفتن دیوارهای حائل بین تکایای قدیمی تخت پولاد مکانی یکپارچه به وسعت 114 هزار مترمربع ایجاد کرده که بقعه‌های متبرک شهدای بزرگ روحانیت و عرفا و شخصیت‌های مهم دیگری را هم در بر گرفته است.

به گزارش خبرنگار فارس، اگرچه بیشتر شهدا در محدوده مرکزی گلستان شهدا به مساحت حدود 64437 مترمربع به خاک سپرده شدند و بیشتر قطعات شهدا در تکیه‌های ملک، کوهی، بروجنی‌ها، میر محمدصادقی‌ها و قسمتی از تکیه لسان الارض قرارگرفته، اما مجموعه‌ای که امروزه تکیه شهدا نام دارد، متشکل از 11 قسمت به نام‌های ملک، کوهی، میر محمدصادقی ومحیی، قهفرخی‌ها، بروجنی‌ها، لسان الارض، فاضلان، خواجویی، اژه‌ای‌ها و فقیه احمدآبادی است.

قطعاتی هم برای شهدای گمنام و فرماندهان شهید و شهدای شیمیایی و یا جانبازان شهید در این مکان ایجادشده و شهدای بمباران ها و موشک‌باران اصفهان هم در یک مکان مخصوص مدفون هستند.

صرف‌نظر از قدمت محدوده لسان الارض و اهمیت آن در بین مردم اصفهان، تاریخچه شکل‌گیری این مکان از به شهادت رسیدن آیت‌الله شمس‌آبادی آغازشده و شهدای تظاهرات انقلاب شهدای بعدی مدفون در این مکان بودند.

*موزه رشادت اصفهانی‌ها از 15 خرداد 42 تا درگیری با اشرار

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با شروع انقلاب شهدای ترورهای کور منافقین بخش دیگری از این مزار را تشکیل داده و با آغاز نخستین عملیات جنگ نیز هر روز شاهد مراسم به خاک‌سپاری تعدادی از این فرزندان برومند انقلاب در این مکان مقدس بودیم.

روز 25 آبان که روز حماسه و ایثار مردم اصفهان نامیده می‌شود، تنها در یک روز در یک عملیات به نام محرم در سال 61 حدود 330 نفر از رزمندگان اصفهان به درجه رفیع شهادت رسیدند و در یک روز در اصفهان تشییع شدند.

ورودی زیبای مزار که در سال‌های اخیر با فواره‌ها و بازسازی زیبا تزئین شده آرامگاه شهید اشرفی اصفهانی و مزار علمای دیگر در زیر مقبره‌ها و طاق‌های زیبا قرار دارد.

در ضلع جنوبی این مزارستان مهم کشور آرامگاه یوشع نبی قرار دارد و در ورودی گلستان هم مجتمعی تجاری برای فروش و عرضه اقلام فرهنگی جبهه و وسایل مذهبی ایجاد شده است و سنگ‌های مزار هر چند سال یک بار با تابلوهای سر قبرها تعویض و نوسازی شده است.

امام خمینی (ره) در جریان عملیات محرم در یک سخنرانی فرمودند: «در کجای دنیا می‌توان جایی مثل اصفهان پیدا کنید که در همین چند روز پیش در این شهر اصفهان بیش از 300 شهید در یک روز تشییع کردند»

در اوایل سال 62 خیمه حسینی طراحی و از آن پس مراسم شهدا و دعاهای کمیل و سمات و ندبه و قرآن خوانی و ... در آن برگزار می‌شود و در مناسبت‌های مختلف در سال‌های اخیر میعادگاه دوستداران شهداست.

همچنین مجموعه فرهنگی چند طبقه برای سخنرانی و نمایشگاه در شمال خیمه ساخته‌شده که همه مجموعه زیر نظر سازمان آرامستان‌ها و و هئیت‌مدیره تخت پولاد و گلستان شهدا اداره می‌شود.

هر عملیات تکیه مخصوص داشته و سنگ‌نوشته بزرگی در کنار این قطعات زمان عملیات و دستاوردهای سپاه اسلام و نیروهای عمل‌کننده و پیروزی‌ها و غنائم و سایر مشخصات عملیات را برای زیارت کنندگان نوشته است تا اطلاع‌رسانی کامل انجام شود.

همچنین شهدای مأموریت‌های پس از جنگ و عملیات نیروی انتظامی علیه قاچاقچیان در این مکان در قطعه‌ای مجزا به خاک سپرده شدند.

به گزارش فارس، رقص پرچم‌ها و درخت‌های کاج و شور عاشقانه گشت و گذار در این مکان روح‌افزا همراه با عطر معنویت و بوی سیب و گلاب خاطر هر زیارت کننده را در این مکان شورانگیز می‌کند تا بر سر خاک فرماندهان خط شکنی چون خرازی و ردانی‌پور و احمد کاظمی و قوچانی و حبیب الهی و قربانی و سایر شهدای فداکار اصفهان در بسیج و سپاه و ارتش و خلبانان شجاع ارتش و هوانیروز و جهاد سازندگی دمی روح را تسلی بخشند و با عطر معنویت مشام جان را سیراب کنند.

درگیری با اشرار، ضد انقلاب، کومله و پژاک نیز جمعی دیگر از شهدا را در سال‌های اخیر به اصفهان تقدیم کرده تا در باغ شهادت هیچ گاه بسته نشود.

گشت و گذار بهاری در این بزرگ‌ترین مزار شهدای کشور در کنار زیارت تکیه‌های تخت پولاد دومین مزار مهم شیعیان جهان به همه مسافران و گردشگران توصیه می‌شود تا در این روزهای بهاری جان خود را از ایمان میثاق با شهدا لبریز کنند.

انتهای پیام/63001/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول