اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از منطقه توریستی زیاران گزارش می‌دهد

از جاذبه‌های طبیعی زیاران تا حمام تاریخی قاجاری

روستای زیاران از روستاهای بکر، زیبا و چشم‌نواز شهرستان آبیک است که به عنوان منطقه نمونه گردشگری این شهرستان محسوب شده و هر ساله مسافران نوروزی را به سمت خود می‌کشاند.

از جاذبه‌های طبیعی زیاران تا حمام تاریخی قاجاری

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، زیاران روستای بخش مرکزی شهرستان آبیک و از روستاهای بسیار باصفایی است که در 20 کیلومتری این شهرستان واقع شده و از هر چهار طرف محصور در باغ‌ها و رودهای فصلی و دائمی است.

سد زیاران نیز در جنوب روستای زیاران واقع شده‌ و دسترسی به منطقه توریستی طالقان تنها از طریق زیاران امکان‌پذیر است.

در مورد وجه تسمیه «زیاران» مدرک معتبری به دست نیامده اما با توجه به این نکته که روزگاری «آل زیار» بر منطقه دیلم و طبرستان تا محدوده کوهپایه‌های البرز مرکزی حکمرانی داشتند، می‌توان به این نتیجه و احتمال قوی رسید که «زیاران» از «آل زیار» مشتق شده باشد.

بنا به نقلی زیاران را در گذشته «چشمه چنار» و «دوتپه» نیز می‌گفتند و در شمال روستای خزین آباد روی تپه‌ای کاروانسرایی بوده که با توجه به فاصله قابل ملاحظه آن با زیاران، به نام کاروانسرای زیاران معروف بوده‌ است.

زبان مردم زیاران تاتی است

زبان مردم زیاران تاتی، یکی از کهن‌ترین و اصیل‌ترین گویش‌های ایران زمین است، گویشی که بیشتر در تاکستان قزوین و منطقه الموت قزوین کاربرد دارد.

اگر این روزها انجام هر کاری سخت باشد، سفر رفتن و بودن در مناطقی که از هوای مطبوعی برخوردار است، لذت بخش است.

برای دور شدن از مشکلات و دغدغه‌های زندگی برای لحظاتی و برای دیدن یک تابلوی منحصر به فرد نقاشی از آثار مشترک طبیعت و انسان‌های سختکوش کوهستان نشین، می‌توانید کوله‌ای بردارید و در ایام نوروز راه افتاده به سمت شهرستان آبیک؛ سفری خاطره انگیز تا روستای زیاران داشته باشید.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: روستای زیاران تنها راه ارتباطی به شهرستان همجوار طالقان استان البرز است.

مرتضی طاهرخانی می‌گوید: با توجه به بافت منطقه زیاران که از طبیعت بکر، دشت زیبا و کوه‌های سرسبز برخوردار است، منطقه توریستی شهرستان آبیک محسوب می‌شود.

وی می‌افزاید: روستای زیاران به همراه روستاهای صمغ‌آباد، آقچری و ابراهیم‌آباد به عنوان منطقه کمربند سبز آرامش برای مردم و مسافران است و با دهیاری روستای زیاران و اعضای شورای اسلامی این روستا هماهنگی لازم برای پذیرایی از میهمانان نوروزی فراهم شده است.

این مسئول ادامه می‌دهد: اجرای طرح حرکت سبز نیز در دستور کار قرار دارد به این نحو که با تحویل کیسه‌های زباله به مسافران نوروزی، از آنان درخواست می‌شود که زباله‌هایشان را در بین مسیر نریزند و در سطل‌های زباله تعبیه شده در مسیر قراردهند.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان آبیک خاطرنشان می‌کند: روستای زیاران پنج هزار نفر جمعیت دارد و زبان مردم این روستا تاتی پهلوی است که شبیه به زبان تات و البته کمی هم به زبان گیلکی نزدیک است.

طاهرخانی اضافه می‌کند: مسافران نوروزی می‌توانند در عبور از مسیر زیاران از امامزاده این روستا، حمام تاریخی دوره فتحعلی شاه قاجار که از لحاظ معماری و باستانی دارای اهمیت و قدمت است، بازدید کنند که نشانه فرهنگ کهن این منطقه است.

 

*بازدید رایگان حمام تاریخی زیاران

 

وی تصریح می‌کند: بازدید مردم از این حمام تاریخی و کهن آزاد و رایگان است و جزو کار فرهنگی محسوب می‌شود.

با گشتی در روستای زیاران به حمام تاریخی تازه از دل خاک بیرون آمده این روستا می‌رویم.

حمام تاریخی 200 ساله

بنابر این گزارش، حمام قدیمی و تاریخی روستای زیاران از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک قریب به 200 سال قدمت دارد و یکی از آثار تاریخی این روستا است که زیر خروارها خاک پنهان و مدفون شده بود.

برای بیرون آوردن آن که به محلی برای انباشت زباله تبدیل شده بود، مسئولان آستین همت را بالا زده و امسال کار مرمت و بازسازی آن را آغاز کردند و در حال حاضر این پروژه در حال انجام است. 

طی بازدیدی از حمام مشخص شد که این حمام قابلیت احیا و مرمت را دارد و یک تیم کارشناسی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین به این مکان اعزام شدند و کارهای مقدماتی برای خروج این حمام از زیر خاک آغاز شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک در گفت‌و‌گو با فارس می‌گوید: برای مرمت و بازسازی حمام تاریخی روستای زیاران، هفت فاز و مرحله تعریف شده است.

عباس میرزایی می‌افزاید: در فاز نخست بررسی اولیه، در فاز دوم مطالعات اولیه از سوی متخصصان و معماران استان قزوین، در فاز سوم بیرون آوردن حمام و نقشه‌های فنی و در فاز چهارم ساخت گنبد صورت گیرد که تاکنون این چهار فاز انجام شده و به اتمام رسیده است.

لازم به ذکر است در فاز پنجم ساخت قسمت گنبدها و سقف بنا، در فاز ششم فضای داخلی بنا و در فاز هفتم کاربری و استفاده نهایی قرار است که انجام پذیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار می‌کند: در حال حاضر تا فاز چهار حمام تاریخی حمام به اتمام رسیده و قابلیت بازدید را دارد و در نوروز پذیرای شهروندان شهرستان آبیک و سایر استان‌های دیگر است.

درخت چنار با قدمتی 300 سال در زیاران

نکته قابل توجه این است که حمام تاریخی روستای زیاران در جوار امامزاده و مسجد جامع این روستا قرار دارد که وجود درخت چنار کهنسال زنده و پر از خاطرات با 7.5 متر قطر و 300 سال قدمت در جوار این حمام بر زیبایی این روستا افزوده است که رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک تصریح می‌کند: از جاذبه‌های طبیعی روستای زیاران می‌توان به درخت چنار کهنسال اشاره کرد که در حال طی کردن مراحل ثبت است.

میرزایی می‌افزاید: امامزاده روستای زیاران از دیگر آثار دیدنی روستای زیاران است که با حمام و درخت چنارش در یک مجموعه قرار گرفته‌ است.

وی با بیان اینکه روستای زیاران قابلیت یک سفر نیم روزه را دارد، ادامه می‌دهد: اگر یک گردشگر وارد روستای زیاران شود می‌تواند نخست به تماشای درخت چنار برود، سپس به سراغ بازدید حمام تاریخی رفته و در امامزاده به نماز و عبادت بپردازد و در حاشیه رودخانه زیاران با دیگر همسفرانش غذا صرف کند.

ناگفته نماند حدود سه سالی است که روستای زیاران که در بخش مرکزی شهرستان آبیک واقع شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده است.

در سال گذشته آیین صبح عاشورای زیاران معروف به آیین مافی نیز به ثبت ملی رسید.

در این آیین مردم روستای زیاران از ساعات آغازین صبح عاشورا با حمل محملی معروف به محمل اهل بیت امام حسین (ع) به محل تعزیه خوانی حرکت کرده و در این محل به سینه زنی، عزاداری و مداحی می‌پردازند. در پنج شنبه و جمعه‌های هر هفته مسیر آبیک تا روستای زیاران و مسیر تهران تا طالقان پذیرای مسافران متعددی است که به دلیل کوهپایه‌ای بودن چشم هر مسافری را می‌نوازد البته در ایام نوروز و به ویژه در روز طبیعت مردم برای تفریح و استراحت به مناطق و روستاهای بالادست زیاران می‌روند.

اتمام مرمت و بازسازی حمام روستای زیاران که نشان دهنده قدمت روستا و میراث ارزشمند است، می‌تواند در جذب توریست و درآمد زایی روستا موثر واقع شود.

لازم به ذکر است که شغل عمده مردم روستای زیاران کشاورزی است که یکی از مهم‌ترین راه‌های درآمد زایی برای ساکنان زیاران است.

هم اکنون بیش از چند هزار هکتار از اراضی دشت حاصلخیز قزوین در تملک مردم زیاران است (با شرط پرداخت اجاره به آستان قدس).

لازم به ذکر است، مقرر شده است که روستای زیاران به شهر تبدیل شود که با تحقق این امر شاهد شکوفایی، توسعه و آبادانی این روستا خواهیم بود که البته نمایندگان مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی به تازگی اظهار کرده‌اند که شهر شدن روستای زیاران به تصویب وزارت کشور رسیده و برای تصویب به دولت تقدیم شده است. 

===============

گزارش از هاجر عبداللهی

===============

انتهای پیام/77006/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول