اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

روستای بوجین در دامن انبوهی از زباله

روزانه بیش از 60 تن زباله شهری با مخلوطی از زباله‌های عفونی در منطقه بهمن‌دره‌ اسدآباد دفن می‌شود که موجب نارضایتی اهالی روستای بوجین شده است.

روستای بوجین در دامن انبوهی از زباله

به گزارش خبرگزاری فارس از اسدآباد، امروزه زباله‌های شهری اسدآباد توسط مأموران شهرداری از کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر جمع‌آوری و توسط کامیون‌های حمل زباله به منطقه بهمن‌دره که حدوداً سه کیلومتر با روستای بوجین فاصله دارد، برده می‌شود.

گر چه این زباله‌ها دور از شهر و چشم ما دفن می‌شود اما دفن بهداشتی آن یکی از مهم‌ترین وطایف شهرداری است که در قبال بهداشت عمومی و همچنین محیط زیست و منابع طبیعی مسئول است.

همچنین بر اساس ماده 13 قانون مدیریت پسماندها، مخلوط کردن پسماندهای عفونی و بیمارستانی با سایر پسماندها و زباله‌های شهری در محیط ممنوع است که متأسفانه در شهر اسدآباد تفکیک این پسماندها وجود ندارد و همین طور زباله‌ها در آن منطقه رها می‌شوند.

زباله‌های شهری باید بعد از تفکیک از  پسماندهای عفونی و بیمارستانی باید به صورت لایه لایه دفن شوند که متأسفانه این مهم نیز در دفن زباله‌های شهری اسدآباد صورت نمی‌گیرد.

دفن غیر بهداشتی زباله‌های شهری در منطقه بهمن‌دره اسدآباد موجب پخش شدن زباله‌ها و به خصوص کیسه‌های زباله شده که با ورزش باد این کیسه‌ها در سطح اراضی کشاورزی و چراگاه‌ها جای می‌گیرد.

پخش شدن کیسه‌های زباله در سطح اراضی منطقه بهمن‌دره موجب شده  گوسفندان از آن بخورند و تلف می‌شوند و همین این امر موجب اعتراض و نارضایتی اهالی روستای بوجین شده است.

همچنین دفن غیر بهداشتی زباله‌ها در این منطقه موجب شده شیرابه‌هایی از این زباله‌ها ایجاد و با سرازیر شدن آن در منطقه و چشمه‌های اطراف تهدیدی جدی برای محیط زیست به شمار رود.

در این زمینه با چند تن از اهالی روستای بوجین داشتم به صحبت نشستم.

پیرمردی که نزدیک به 30 سال به شغل دامداری مشغول است، می‌گوید: نزدیک به 40 رأس گوسفند داشتم که با خوردن کیسه‌های زباله این تعداد به نصف رسیده است.

وی با بیان اینکه زباله‌های شهری که از اسدآباد در این منطقه دفن می‌شوند، موجب تلف شدن گوسفندان ما شده، اضافه کرد: متأسفانه به هر اداره‌ای که اعتراض می‌کنیم، پاسخگو نیست.

دامدار دیگری با بیان اینکه شغل اصلی اهالی روستای بوجین دامداری است، گفت: خیلی از اهالی روستا به خاطر بوی بد زباله‌ها که با نسیم باد بلند می‌شود و همچنین تلف شدن دام‌هایشان، از این منطقه کوچ کردند.

وی که 70 سال سن دارد، می‌گوید: با این وضعیت اقتصادی و گرانی که وجود دارد و من هم به سن 70 سالگی رسیده‌ام آیا می‌توانم برای ادامه زندگی خود شغلی بیابم؟

این دامدار که قصد مهاجرت به شهر را دارد، این‌طور می‌گوید: شغل دامداری دیگر فایده ندارد چراکه روزانه تعدادی از گوسفندانم با خوردن کیسه زباله تلف می‌شوند و باید شغل دیگری را به دست بگیریم و مهاجرت کنم اما نمی‌دانم می‌توانم زندگی شهری را تحمل کنم.

مهاجرت اهالی روستای بوجین به دلیل وجود زباله‌های شهری در منطقه بهمن‌دره

همچنین در این زمینه گفت‌وگویی با دهیار روستای بوجین داشتم و این مسئله را از ایشان جویا شدم.

نورالله مستوفی با بیان اینکه روستای بوجین در سه کیلومتری منطقه بهمن‌دره و دفن زباله‌های شهری اسدآباد قرار دارد، اظهار داشت: به دلیل دفن غیر بهداشتی زباله‌ها و ورزش باد شدیدی که در این منطقه هست، موجب پخش شدن کیسه‌های زباله در سطح مزارع، چراگاه‌ها و روستای ما می‌شود.

وی ادامه داد: خوردن کیسه‌های زباله توسط گوسفندان و تلف شدن آن یکی از دغدغه‌ها و اعتراضات اهالی این روستا به دهیاری، بخشداری بوده است.

دهیار روستای بوجین با بیان اینکه دفن زباله در این منطقه کاملاً غیر بهداشتی است چراکه شیرابه‌های آن در چهار متر آن طرف‌تر سرازیر شده، افزود: با توجه به اینکه 90 درصد اهالی روستا به شغل دامداری مشغول هستند، وجود این زباله‌ها تهدیدی جدی برای دام‌های آن‌ها است.

مستوفی با بیان اینکه این روستا قبلاً 448 نفر جمعیت داشته است، یادآور شد: به دلیل وجود این زباله‌ها و از دست دادن دام‌ها، جمعیت روستایی مهاجرت کردند که هم‌اکنون به 398 نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه ما در زمینه دفن غیر بهداشتی زباله‌های شهری اسدآباد چندین مکاتبه با بخشداری، شهرداری و فرمانداری داشته‌ایم که هنوز مشکل حل نشده، از مسئولان خواست برای حل این مشکل چاره‌ای بجویند و محل دفن زباله را تغییر دهند.

دفن غیر بهداشتی زباله‌های شهری و عفونی تهدیدی جدی برای محیط زیست و منابع طبیعی به شمار می‌رود چراکه روزانه بیش از 60 تن زباله شهری و مخلوط شدن روزانه 100 کیلو زباله عفونی با این زباله‌ها بیش از 20 هکتار از اراضی منطقه را تهدید می‌کند.

همچنین آلودگی آب‌های زیرزمینی، هوا، ضعیف شدن پوشش گیاهی منطقه، تهدید گونه‌های جانوری، گیاهی و پرندگان و از همه مهم‌تر تلف شدن دام‌های روستاهای اطراف از جمله روستای بوجین به علت خوردن زباله‌های رها شده در سطح اراضی از مهم‌ترین مشکلات به شمار می‌رود.

20 هکتار از اراضی محیط زیست در معرض تهدید جدی دفن غیر بهداشتی زباله‌های شهری و عفونی است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اسدآباد در  گفت‌وگویی از بی‌توجهی مسئولان به محیط زیست شهرستان با دفن غیر بهداشتی زباله‌های شهری  اظهار گله‌  کرد.

رضا شیراوند با بیان اینکه زباله‌های عفونی و بیمارستانی با زباله‌های شهری بدون تفکیک در منطقه دفن زباله رها می‌شوند، گفت: عدم تفکیک این زباله‌ها موجب بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود و این بیماری‌ها از طریق انسان، حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: در منطقه‌ای که این زباله‌ها دفن می‌شوند، شیرابه‌هایی ایجاد می‌شود که همین شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی پائین دست سرازیر شده و موجب آلودگی آب‌های شرب در منازل می‌شود و همچنین شیرابه‌ها تهدید جدی برای آب‌های زیرزمینی است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اسدآباد با بیان اینکه یکی از بزرگترین تهدیدات منطقه محیط زیست و بهداشت عمومی جامعه دفن غیر بهداشتی زباله‌های شهری است، افزود: بیش از 20 هکتار از اراضی مناطق حفاظت شده آلموبلاغ به عنوان دفن زباله‌های شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد که متأسفانه این مناطق در معرض تهدید دفن غیر بهداشتی زباله‌ها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه گونه‌های مختلفی از گیاهان دارویی در این منطقه وجود دارد و احشام نیز از این مناطق به عنوان چراگاه استفاده می‌کنند، گفت: متأسفانه  دفن غیر بهداشتی زباله‌ها در این منطقه موجب تهدیدی برای احشام و گیاهان است.

کار پیگیری و دفن زباله‌ها از سال 82 آغاز شده است

همچنین گفت‌وگویی با مسئول واحد بهداشت محیط حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسدآباد داشتم تا در زمینه عدم رعایت بهداشت محیط و همچنین دفن غیر بهداشتی زباله‌های عفونی و بیمارستانی باخبر شویم.

ضرغام شهبازی با اشاره به اینکه از سال 82 شهرداری، منابع طبیعی، محیط زیست و سایر نهادهای ذیربط پیگیر ایجاد محل دفن زباله‌های بهداشتی بوده‌اند، اظهار داشت: با توجه به مشکلات شهرستان از جمله نزدیکی به مناطق مسکونی تاکنون نتوانسته‌ایم محیطی را که مورد تأیید همه نهادهای مربوطه باشد، پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه محل کنونی دفن زباله‌های شهرستان، مکان خوبی برای دفن زباله‌ها نیست، تصریح کرد: این محل با توجه به اینکه نزدیک روستاهایی از جمله روستای بوجین است با دفن غیر زباله‌ها مشکلاتی دارد.

مسئول واحد بهداشت محیط حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسدآباد با اشاره به اینکه آلودگی‌های حاصل از زباله‌ها باعث بروز مشکلاتی برای ساکنان آن منطقه شده، خاطر نشان کرد: مکان دفن زباله‌ها باید حصارکشی شود تا از ورود افراد دوره‌گرد به این منطقه جلوگیری شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم آن منطقه آلوده شدن آب‌های زیرزمینی توسط شیرآبه‌های حاصل از زباله‌ها است.

شهبازی در خصوص زباله‌های عفونی در بین زباله‌های شهری، گفت: دو دستگاه بی‌خطرساز زباله توسط بیمارستان‌های شهرستان خریداری شده که ابتدا زباله‌های عفونی باید بی‌خطرسازی شوند و برای به زباله‌های شهری منتقل شوند.

وی به عدم کارایی دستگاه‌های خریداری شده بی‌خطرساز زباله‌های عفونی به دلیل حجم بالای زباله‌ها اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های خریداری شده با توجه به حجم زباله‌ها کارآمدی لازم را ندارند که مقرر شده این دستگاه‌ها برای تعویض پس فرستاده شوند.

مسئول واحد بهداشت محیط حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان اسدآباد دستگاه‌های زباله‌سوز را تهدیدی جدی برای شهرستان دانست و افزود: دستگاه‌های بی‌خطرساز از طریق بخار آب در دمای بالا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه دو بیمارستان فعال در شهرستان اسدآباد روزانه بیش از 100 کیلوگرم زباله عفونی تولید می‌کنند، یادآور شد: در صورت تخصیص 2 میلیارد و 500 میلیون ریالی دستگاه بی‌خطرساز زباله خریداری و در اختیار بیمارستان‌ها قرار می گیرد.

روزانه 60 تن زباله شهری در اسدآباد جمع‌آوری می‌شود

با توجه به اینکه زباله‌های شهری اسدآباد از سال 82 تاکنون به صورت غیر بهداشتی دفن می‌شود و این روند موجب مهاجرت اهالی روستای بوجین به شهر شده، گفت‌وگویی با شهردار اسدآباد داشتم.

نوروز سرابی با بیان اینکه روزانه 60 تن زباله در اسدآباد تولید می‌شود، اظهار داشت: این زباله‌ها توسط  13 کامیون حمل زباله با تلاش 30 نفر از نیروهای شهرداری به محل دفن زباله‌ها منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محل کنونی دفن زباله‌ها محل ایده‌آل ما نیست، خاطرنشان کرد: ما به دنبال این بودیم تغییراتی در محل دفن زباله‌ها ایجاد کنیم که با توجه به شرایط آب و هوایی این تغییرات به سال آینده موکول شد.

شهردار اسدآباد ادامه داد: در نشستی که با سایر سازمان شهرداری‌ها و بخشداری‌ها داشتیم، به دنبال طرحی جامع برای دفن بهداشتی زباله‌ها هستیم که پس از تکمیل مطالعات به مرحله اجرا در آید.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 12 میلیارد ریال صرف جمع‌آوری زباله‌های شهری اسدآباد می‌شود، افزود: برای جمع‌آوری و تفکیک زباله‌ها از مبدأ با یک شرکت خصوصی قرارداد بسته شده است.

سرابی یکی از مشکلات دفن زباله‌ها را دفن زباله‌های عفونی با سایر زباله‌ها دانست و گفت: پس از صحبت‌هایی که با مرکز بهداشت شهرستان داشتیم تصمیم گرفته شد که تا زمان خرید دستگاه بی‌خطرساز زباله‌های بیمارستانی، این زباله‌ها سوزانده شوند و بعد به همراه زباله‌های شهری دفن شوند.

وی با بیان اینکه شهرداری نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی است، گفت: با کمک سایر دستگاه‌ها شهرداری می‌تواند جمع‌آوری زباله‌ها را استاندارد کند.

.............................

لیلا نظری فرهودی

.............................

انتهای پیام/89008/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول