اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور مدیران بهزیستی آغاز شد

طرح ارزیابی سریع ساختمان‌های عمومی مشهد از نظر مناسب‌سازی

با حضور مدیران بهزیستی، ارزیابی 700 ساختمان‌ عمومی در مناطق 13 گانه‌ مشهد از لحاظ رعایت ضوابط مناسب‌سازی صبح امروز آغاز شد.

طرح ارزیابی سریع ساختمان‌های عمومی مشهد از نظر مناسب‌سازی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از بهزیستی خراسان رضوی، حمیدرضا پوریوسف معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: این کارشناسان از سوی دفتر فنی استانداری، فرمانداری مشهد، شهرداری مشهد، اداره کل راه و شهرسازی، دفتر امور روستایی استانداری، دفتر امور شهری استانداری، اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس، سازمان نظام مهندسی مشهد و اداره کل بهزیستی معرفی شده‌اند.

وی افزود: این ارزیابان، در نخستین مرحله‌ طرح ارزیابی، ساختمان‌های عمومی شامل مساجد، مدارس، کتابخانه‌ها، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، سینماها، مراکز فرهنگی و بانک‌ها در سطح نقاط مختلف مشهد را به صورت رندوم بررسی کرده و بر اساس چک‌لیست تهیه شده، گزارش وضعیت مناسب‌سازی این اماکن را برای تحلیل اطلاعات در اختیار انجمن حامیان شهر بدون مانع می‌گذارند.

پوریوسف گفت: این برنامه‌ ارزیابی فوری طی یک هفته انجام و نتیجه‌ بررسی‌ها در ابتدای سال آینده به دفتر فنی استانداری اعلام می‌شود.

وی در خصوص مسائل مورد بررسی در این ارزیابی گفت: رمپ (سطح شیب‌دار)، در اتوماتیک، سرویس بهداشتی، آسانسور، پیشخوان برای اماکن تجاری مانند بانک‌ها، و دیگر مواردی که برای دسترسی آسان معلولین به مراکز آموزشی ضروری باشد از جمله مواردی است که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در مرحله‌ دوم تمام اماکن عمومی مشهد شامل فضاهای تفریحی و ورزشی، دستگاه‌های اجرایی، مراکز و ساختمان‌های عمومی، معابر و گذرگاه‌ها، سرویس‌های بهداشتی عمومی و اختصاصی، مراکز فرهنگی و دیگر سازه‌های محیط شهری به صورت دقیق مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد تا یک بانک اطلاعاتی کامل و جامع از وضعیت مناسب‌سازی در کل شهر تدوین گردد.

مدیرعامل انجمن حامیان شهر بدون مانع نیز در خصوص گسترش این طرح در شهرستان‌های استان گفت: بزودی با هماهنگی دفتر فنی استانداری و فرمانداری‌ها، نمایندگانی از سوی انجمن حامیان در شهرستان‌ها مستقر خواهند شد.

حمید حسینی افزود: ارزیابی و شناسایی اماکن عمومی شهرستان‌ها و بررسی میزان مناسب‌سازی در آنها از جمله برنامه‌هایی است که در سال آینده با همکاری نمایندگان انجمن و کمیته‌ مناسب‌سازی شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

وی تأکید کرد:‌ هنگامی که یک بانک اطلاعاتی کامل و جامع از جزئیات مناسب‌سازی در سطح استان در اختیار باشد می‌توان میزان مناسب‌سازی در هر ماه و هر سال را به صورت دقیق برآورد نموده و دستگاه‌ها یا نهادهایی که در اجرای قانون اهمال و کم‌کاری می‌کنند را به مسئولین اجرایی و در صورت لزوم به دستگاه قضایی معرفی نمود.

وی خاطر نشان کرد: مناسب‌سازی یک برنامه‌ قطعی و همیشگی است و دولت در نظر دارد این برنامه را تا مناسب‌سازی تمام ساختمان‌ها اعم از دولتی، عمومی و خصوصی ادامه دهد.

وی تصریح کرد: هم اکنون به خاطر مناسب‌سازی نبودن اماکن و ساختمان‌ها، بسیاری از معلولین، جانبازان، بیماران، سالمندان و مادران باردار یا مادرانی که نوزاد خود را با کالسکه حمل می‌کنند از امکانات و فرصت‌های اجتماعی بهره‌مند نیستند.

وی گفت: مناسب‌سازی فقط در مسائل فیزیکی و عمرانی خلاصه نمی‌شود و ابعاد معنوی و فرهنگی را نیز در برمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: برای مثال، ناشنوایان برای استفاده از برنامه‌های فرهنگی باید در فضاهایی که از نظر ساختار برنامه‌ها و چگونگی اجرای آن متناسب با این گروه از معلولین باشد قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: همچنین نابینایان، شرایط و ویژگی‌های اختصاصی خود را دارند و مناسب‌سازی برای آنها وجوه خاصی دارد که باید در مراحل بعدی، رعایت شود.

انتهای پیام/2202/ع/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول