به گزارش خبرگزاری فارس از بندر امام به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، بهروز آقایی اظهار کرد: رادارهای باند s از تجهیزات کمک ناوبری ویژهای است که روی کشتیهای تجاری اقیانوسپیما نصب میشود تا بتواند اکو اهداف را در هر شرایط جوی دریافت و تضمین کننده عملیاتهای دریانوردی مطمئن باشد.
وی افزود: در پی بروز اشکال فنی رادار باند S یدککش خلیج فارس 2 که جزو تجهیزات استراتژیک این اداره کل بوده در اواخر بهمن امسال، با تلاش شبانه روزی کارگروه فنی و متخصص داخلی به طور کامل تعمیر و راهاندازی شد.
آقایی یادآوری کرد: تمام رادارشناورهای ملکی اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان از نوع باند X بوده و تنها دو فروند از یدککشهای صبور 1 و خلیج فارس 2 علاوه بر رادار باند X دارای باند S هستند که میتوانند عملیاتهای دریانوردی فرامنطقهای ایمن و مطابق با استانداردهای جهانی را انجام دهند.
وی با اشاره به مزیتهای این نوع رادار در قیاس با نوع x گفت: برخلاف رادارهای باند x که از نوع متعارف است و امروزه روی تمام شناورها نصب میشود، رادارهای باند s قادرند در شرایط جوی نامساعد (بارندگی، مه، شرجی) با افت جذبی بسیار کم فعال بوده و برد بیشتری نسبت به نوع x دارند.
آقایی افزود: در پیچیدگی خاص طراحی و ساخت رادارهای باند s میتوان مهمترین عامل این وجه تمایز را توان خروجی بسیار بالا (با توان 30کیلو وات) بیان کرد.
انتهای پیام/2329/ع/ژ1001