اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بهسازی و طرح هادی؛ روحی تازه بر کالبد روستاها

بهسازی روستاها و اجرای طرح هادی روستایی چون دمیدن روحی تازه بر کالبد روستاها است که می‌تواند یاریگر روستائیان در بهبود شرایط و وضعیت اقتصادی و اجتماعی باشد.

بهسازی و طرح هادی؛ روحی تازه بر کالبد روستاها

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، توسعه و عمران روستاها از برنامه‌هایی است که در دستور کار مسئولان قرار دارد و قطعاً عملکرد مثبت در این راستا می‌تواند بر بهبود وضعیت معیشتی و مهاجرت معکوس روستائیان تأثیرگذار باشد.

در این زمینه حوزه عمران روستایی از مهمترین بخش‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که در زمینه عمران و آبادی و امور کالبدی روستاها فعالیت دارد.

تلاش در راستای توسعه و عمران روستایی و بهبود شرایط زیست‌محیطی در روستاها و تأمین امکانات از جمله اهدافی است که در دستور کار این حوزه قرار دارد.

از مهمترین برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه عمران روستایی می‌توان به تعیین محدوده روستاها، ساماندهی کالبدی سکونتگاه‌ها و صدور اسناد مالکیت اماکن روستایی اشاره کرد.

از جمله طرح‌های مهمی که از طریق این حوزه پیگیری می‌شود، طرح‌ هادی روستایی و بازنگری آن است که در این حوزه اقدامات مثبتی در روستاهای کشور و استان انجام شده است.

تأمین عادلانه امکانات با ایجاد تسهیلات اجتماعی و رفاهی و ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود وضعیت مسکن روستاییان در راستای اجرای طرح هادی روستایی باعث توسعه و عمران روستاها در تمام زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شده و تأثیر مثبتی بر زندگی روستائیان داشته است.

بهسازی روستاها، به ویژه بهسازی بافت باارزش روستایی نیز در راستای حفاظت و احیای ارزش‌های معماری و معرفی آنها در زمینه توسعه گردشگری نیز از دیگر اقدامات این بخش است.

بهسازی روستاها و اجرای طرح هادی روستایی چون دمیدن روحی تازه بر کالبد روستاها است که می‌تواند یاریگر روستائیان در بهبود شرایط و وضعیت اقتصادی و اجتماعی باشد.

جلوگیری از ساخت و سازهای غیراصولی و غیرمجاز و بالا بردن سطح کیفیت ساخت و سازهای روستایی در قالب صدور پروانه ساختمانی نیز از دیگر فعالیت‌های حوزه عمران روستایی بنیاد مسکن به شمار می‌رود.

در راستای بررسی و چگونگی اجرای این اقدامات در سطح استان با مسئول مربوطه به گفت‌وگو نشستیم.

تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان دارای طرح هادی هستند

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان در این راستا به خبرنگار فارس گفت: فعالیت‌های عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان دارای بخش‌های تهیه و اجرای طرح هادی و صدور سند مالکیت خانه‌های روستایی است.

محمود امیری با اشاره به فعالیت‌های این معاونت در زمینه طرح‌های هادی روستایی اظهار کرد: بنیاد مسکن استان همدان در زمینه تهیه طرح‌های هادی در سطح کشور پیشتاز بوده و رتبه برتر را دارد.

وی افزود: تمام روستاهای بالای 20 خانوار در سطح استان دارای طرح هادی و زیر 20 خانوار نیز دارای طرح تعیین محدوده هستند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان بیان داشت: با توجه به این امر روستاهای دارای سکنه در سطح استان، دارای سند برنامه در راستای توسعه کالبدی و کاربری اراضی بوده و از این طریق می‌توان کالبد روستا و ساخت و سازها را در روستاها مدیریت کرد.

وی با اشاره به شاخص 100 درصدی استان در تهیه طرح‌های هادی یادآور شد: از آغاز اجرای طرح‌های هادی روستایی تاکنون در بیش از 427 روستا در سطح استان عملیات اجرایی فاز یک این طرح شروع شده است.

شاخص اجرای طرح هادی در استان 44 درصد است

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان اضافه کرد: از جمله اقدامات اجرایی در فاز یک می‌توان به تخریب، آواربرداری، احداث کانال رودخانه، اجرای جوی و جدول، زیرسازی، آسفالت، پیاده‌روسازی و ... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه از مجموع 427 روستا، 13 روستا تبدیل به شهر شده است، تصریح کرد: 252 روستا به بهره‌برداری رسیده و 162 روستا نیز به صورت نیمه تمام است.

امیری با بیان اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد، بیان داشت: بهره‌برداری از این مهم نیازمند تأمین منابع و تخصیص اعتبار است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌هادی در روستاهای استان اظهار کرد: شاخص اجرای این طرح در سطح استان بیش از 44 درصد بوده که بیشتر از شاخص کشوری است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات حوزه عمران روستایی صدور سند مالکیت در راستای تثبیت مالکیت اماکن و توسعه و عمران روستایی است.

روستای اشتران پایلوت طرح هدف گردشگری روستایی

وی با اشاره به 948 روستای جامع هدف در سطح استان تصریح کرد: در حال حاضر 763 روستا دارای نقشه ثبتی هستند.

امیری یادآور شد: با همکاری بنیاد مسکن و سازمان ثبت اسناد استان تاکنون بیش از 128 هزار جلد سند مالکیت روستایی صادر شده و استان همدان در این زمینه نیز دارای رتبه برتر در کشور است.

وی ابراز داشت: طی امسال نیز 4 هزار جلد سند مالکیت صادر شده و 2 هزار و 700 پرونده نیز در دست اقدام است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به بهسازی بافت با ارزش روستایی افزود:‌ طرح بهسازی بافت با ارزش روستای حیدره دارالامام از توابع شهرستان بهار نیز به عنوان نخستین طرح برنامه پنجم در کشور تهیه و به تصویب رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح هدف گردشگری روستای اشتران از توابع شهرستان تویسرکان نیز به عنوان نخستین طرح روستای هدف گردشگری پایلوت استان تهیه و به تصویب رسیده است.

--------------------------------

گزارش از: مریم صابری یگانه

--------------------------------

انتهای پیام/89006/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول