اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس عنوان کرد

«چشم»؛ آسیب‌پذیرترین عضو شب‌های چهارشنبه‌سوری

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس در آستانه شب چهارشنبه‌سوری گفت: بر اساس آمارها، چشم، آسب‌پذیرترین عضو بدن در میان مصدومان سوانح این شب بوده است.

«چشم»؛ آسیب‌پذیرترین عضو شب‌های چهارشنبه‌سوری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ فرشاد فلاحتی با اشاره به افزایش ماموریت‌های شب چهارشنبه‌سوری، اظهار داشت: سال گذشته در این شب، ماموریت‌های مرکز اورژانس نسبت به سال‌های پیشین 14 درصد افزایش داشت و 23 نفر نیز به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انتقال یافتند.

وی افزود: 22 درصد نیز حوادث ترافیکی در این شب نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته بود و ترقه، به عنوان حادثه‌سازترین عامل بروز سوانح شناخته شد.

فلاحتی تصریح کرد: بعد از چشم، دست و سر دیگر اعضای آسیب پذیر بدن در سوانح شب چهارشنبه‌سوری بوده‌اند و از جمله راهکارهای پیشگیری از خطرات احتمالی این شب، عدم نگهداری و حمل مواد محترقه، آتش‌گیر و انفجاری، حتی به مقدار کم در جیب است.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس، ادامه داد: عدم پرتاب مواد آتش‌زا به سمت دیگران، بالکن‌ها و درختان، خودداری از تهیه مواد محترقه در منزل، عدم برپا کردن آتش در معابر باریک و نزدیکی ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز، پارکینگ‌ها و پست‌های برق، عدم قرار دادن ظروف تحت فشار مانند کپسول و اسپری در آتش، عدم نگهداری مواد آتش‌بازی در ظروف شیشه‌ای و فلزی و پرهیز از استفاده از الکل، نفت و بنزین برای آتش‌گیری، از دیگر هشدارهای مربوط به شب چهارشنبه‌سوری است.

وی تصریح کرد: در صورت بروز سوختگی، محل سوختگی را به مدت 10 دقیقه زیر آب سرد بگیرید، از ترکاندن تاول‌ها خودداری کنید، پیش از تورم زینت‌آلاتی مانند انگشتر و النگو را از بدن مصدوم خارج کنید، در صورت بروز سانحه برای چشم از گذاشتن دستمال، پنبه و گاز بر روی آن خودداری کنید و روی چشم را با لیوان یا مقوای مخروطی شکلی بپوشانید، هم‌چنین هرگز از سیب‌زمینی و خمیر دندان برای بهبود سوختگی استفاده نکنید.

فلاحتی هم‌چنین با اشاره به خدمات مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس در 11 ماه ابتدایی سال جاری، گفت: در این مدت، مرکز ارتباطات این استان در شیراز، پاسخگوی 800 هزار تماس بوده و امدادگران اورژانس فارس به 182 هزار ماموریت اعزام شدند که از این تعداد، 153 هزار مورد مربوط به پایگاه‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس، مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را یکی از مهم‌ترین مسائل در سال جاری عنوان کرد و ابراز داشت: در 11 ماه ابتدایی سال جاری، 501 ماموریت در این زمینه انجام شده و به 700 مصدوم رسیدگی شد که 285 نفر در محل درمان شدند و 415 نفر نیز به مراکز درمانی انتقال یافتند.

وی افزود: از این تعداد، 33 نفر جان خود را بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن از دست دادند که 27 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

فلاحتی با اشاره به آمارهای ماموریت‌های مربوط به بیماری‌ها در مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس، اضافه کرد: بیشترین آمارها مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی بوده و سقوط از ارتفاع، مسمومیت‌ها، بیماری‌های تنفسی و سکته‌های مغزی نیز در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرد.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس در مورد استانداردهای کشوری حضور امدادگران در صحنه، یادآور شد: متوسط حضور در صحنه تصادف در جاده‌ها، 15 دقیقه بوده که این میزان در استان فارس، 12 دقیقه، هم‌چنین در کلان‌شهرها 10 دقیقه که این میزان در شیراز، هشت دقیقه و 30 ثانیه برآورد شده است.

انتهای پیام/2448/ک/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول